1

واکنش تهیه‌کننده «مالاریا» به انتشار خبر حضور کارگردان یک سریال شکست‌خورده در رأس «هفت»؟؟⇐دست از چهره‌های تکراری بردارید/به سراغ مجریان و منتقدان مستقل بروید

سینماروزان: متعاقب انتشار خبر حضور کارگردان سریال ارگانی «سر دلبران» به عنوان مجری «هفت» که با انتقاد رسانه های مستقل هم مواجه شد(اینجا را بخوانید) مسعود ردایی با انتشار یادداشتی ده بندی و با طرح این پرسش که چرا «هفت» هیچ گاه جایگاهی مستحکم پیدا نکرده، ده پیشنهاد برای تبدیل این برنامه به برنامه ای مفید ارائه داد.

به گزارش سینماروزان مسعود ردایی که تولید آثاری همچون «سه بیگانه» و «مالاریا» را در کارنامه دارد در یادداشت خود عدم هدف گزاری مناسب برای «هفت» را موجب غلتیدن آن در حاشیه های دردسرساز دانسته و از مدیران رسانه ملی خواسته است برای بهبود اوضاع این برنامه به سراغ چهره های توانمند مستقل بروند و از سپردن برنامه به افراد تکراری دست بردارند.

متن یادداشت مسعود ردایی را بخوانید:

مهمترین سوالی که در چرایی دوره های مختلف برنامه «هفت» با اجرای مجریان و کارشناسان و منتقدان مختلف در سالهای گذشته به ذهن خطور میکند این است که چرا این برنامه نتوانسته مانند برخی از برنامه های مشابه گفتگومحور در سیما جایگاه و مخاطب خاص خودش را در اقشار مختلف مردم پیدا کند و در هر دوره با غلطیدن در حاشیه های پر رنگ تر از متن یا نگرش خاص مجریانش، به بن بست رسیده یا ناخواسته محکوم به تعطیلی و حذف شدن از کنداکتور برنامه ها شده؟

شاید یکی از بارزترین پاسخ ها این باشد که برای چنین برنامه ای برخلاف برنامه های مشابه ، هدف گذاری مناسبی طراحی نشده و در هردوره محتوا وشکل و فرم آن براساس ذوق وسلیقه مجریان وکارشناسان تولید و پخش شده است آن هم بدون توجه به اهداف و انتظاراتی که از چنین برنامه هایی برای پخش از یک رسانه ملی باید وجود داشته باشد.

شاید یکی از رموز موفقیت برنامه ای مانند «نود» همین باشد که از ابتدا می داند مخاطبش کیست؟ هدف یا اهدافش چیست و با چه شکل و فرم و محتوایی و با چه نوع کارشناسانی باید برنامه اش را هدایت کند تا پس از این همه سال نه از طراوت و تازگی برنامه کاسته شود و نه از چهارچوب اولیه طراحی شده برای برنامه خارج شود.

متاسفانه آنچه در برنامه های «هفت» در ادوار مختلف ثابت بود، عدم چهارچوب مشخص و از پیش تعریف شده است اما پیوسته با آمدن و رفتن سلیقه های گوناگون دچار تلاطم و حاشیه های رنگارنگ شد در حالیکه دستمایه های اولیه تولید چنین برنامه ای هم از نظر تنوع تصویری و هم از نظر وجود منتقدان وکارشناسان متعدد در ژانرهای مختلف باید به مراتب بیشتر از موضوعات در برنامه های مشابه باشد.

اخیرا در خبرها آمده بود که تلویزیون بنا دارد فصل جدید این برنامه را تولید و پخش کند، اگر چه جای چنین برنامه ای در سیما واقعا خالیست اما برای اینکه فصل جدید به همان سرنوشت برنامه های پیشین دچار نشود پیشنهاد می شود قبل از هرگونه طراحی و سیاستگزاری در سری جدید و چگونگی تولید آن، پیشنهادات زیر مورد توجه قرار گیرند:

1- اهداف و چهارچوب کلی برنامه به صورت شفاف اعلام شود.

2- انتخاب موضوعات محوری براساس تحقیق وپژوهش کافی ونیازهای متناسب با ذائقه مخاطبان باشد.

3- استفاده از جذابیت های بصری وتنوع تصویری در پلی بک ها برای جلوگیری از ملال آور شدن برنامه و اجتناب از گفتگوهای طولانی وخسته کننده.

4- دعوت از چهره های جدید ومتنوع و پرهیز از تداوم دعوت از چهره های شاخص شناخته شده تکراری.

5-استفاده از مجریان وکارشناسان و منتقدان مستقل و مجرب، بدون وابستگی به احزاب وگروه های سیاسی و باندهای هنری حاشیه دار.

6- بازنگری در برنامه های مشابه این چنینی در تلویزیون های سایر کشورها و اقتباس از قالب ها وایده های جدید برنامه سازی سایر کشورها.

7- تقویت بخش محتوایی برنامه با تولید پلی‌بک های متناسب با موضوع انتخابی و تأکید بر ضبط برنامه، بجای پخش زنده که خود به خود باعث هیجانات کاذب والتهابات غیر ضروری در برنامه خواهد شد.

8-تعقیب اهداف از پیش تعیین شده واجتناب از غلطیدن در حاشیه های موجود در گروه ها و دسته های هنری در نشریات زرد.

9- از تک محوری در انتخاب منتقد در برنامه پرهیز شود و به فراخور ژانرهای مختلف از منتقدی مناسب در همان ژانرها در هر برنامه دعوت به عمل آید.

10- در کنار نقد و بررسی تولیدات ساخته شده، درباره آنچه باید باشد و نیست به ویژه در راستای آرمانها و اهداف متعالی اسلام و انقلاب اسلامی و آنچه از دید عمومی سینماگران کنونی جامعه مغفول واقع شده توسط کارشناسان برنامه ، ارایه طریق شود و رهنمودهای موثر وتعالی بخش در اختیار مخاطبان قرار گیرد.