1

واکنش تهیه‌کننده «خط ویژه» به کارگردان «ندارها»⇐وقتی رسانه ملی رییس جمهور هشت ساله اصلاحات را ممنوع‌التصویر می‌‌کند دیگر نمی‌توان انتظار داشت که سازوکار مناسبی برای ممیزی آثار سینمایی قائل شود

سینماروزان: انتشار گفته‌های محمدرضا عرب کارگردان فیلم «ندارها» و گلایه هایش درباره اینکه چرا پخش تلویزیونی فیلمش بخاطر حضور هانیه توسلی دچار مشکل میشود اما تقریبا همزمان با این ممنوعیت، فیلمی دیگر از هانیه توسلی با نام «خط ویژه» بدون هر گونه ممنوعیت روی آنتن می رود(اینجا را بخوانید) با واکنش منصور لشکری قوچانی تهیه کننده «خط ویژه» روبرو شد.

لشکری قوچانی در گفتگو با سینماروزان با بیان اینکه ممنوع التصویری بازیگران برای فیلمهای وی هم مشکل ایجاد کرده است بیان داشت: نکته ای که محمدرضا عرب کارگردان «ندارها» گفته‌اند نکته درستی است ولی واقعیت این است که شورای بازرگانی سازمان با شورای فیلم و سریال تفاوت دارد. یعنی ممکن است در شورای بازرگانی پخش تیزر فیلمی ممنوع شود اما مدتی بعد همان فیلم برای پخش در شورای فیلم و سریال دچار مشکل نشود و شاید هم برعکس.

لشکری قوچانی با اشاره به آخرین فیلم اکران شده اش «هفت ماهگی» ادامه داد: پخش تیزرهای تلویزیونی «هفت ماهگی» بخاطر حضور سه بازیگر اصلی آن یعنی پگاه آهنگرانی، هانیه توسلی و باران کوثری ممنوع شد و به این طریق ضربه غیرقابل جبرانی بر فروش فیلم وارد شد بخصوص که ما هیچ تیزر ماهواره ای هم نداشتیم. اما در عین حال در نقطه مقابل «خط ویژه» با حضور هانیه توسلی چندین بار از تلویزیون پخش شده است. اینها ناشی از تناقضاتی است که سالهاست در ساختار رسانه ملی وجود دارد.

این تهیه کننده که علیرغم نقدهای جدی به مدیریت سینمایی حجت‌الله ایوبی بخصوص در ماجرای پیش آمده در پروژه «قاتل اهلی»، در شمار سینماگرانی قرار دارد که به حمایت از حسن روحانی در انتخابات پیش‌رو پرداخته است با اشاره به ماجرای ممنوع التصویری رییس دولت اصلاحات خاطرنشان ساخت: در چنین ساختار متناقضی که گریبان رسانه ملی را گرفته و در شرایطی که رییس جمهور هشت ساله مملکت ممنوع التصویر میشود دیگر چه انتظاری میشود داشت از اینکه سازوکار مناسبی برای ممیزی فیلمهای سینمایی در رسانه ملی وجود داشته باشد.

تهیه کننده «عصر یخبندان» و «کوچه بی نام» با مخاطب قرار دادن مدیران رسانه ملی تأکید کرد: اینکه تلویزیون فقط در ایام انتخابات و زمان پخش مناظره ها یا زمان پخش مسابقات فوتبال، مخاطب دارد ناشی از همین ساختار متناقض است. اگر تلویزیون ساختار خودش را اصلاح نکند روزبروز میزان بیننده‌هایش کمتر از قبل میشود و روزی می رسد که شايد تعداد مخاطبان بعضى از شبكه هايش از كارمندان آن شبكه كمتر شود و  اگرچه هر رسانه كاركرد خودش را دارد ولی ادامه این تناقضات کار را تا جایی پیش می‌برد که فضاى مجازى، صدا و سيما را  به زانو درآورد.