1

واکنش ایوبی به این تهدید چیست؟⇐تهیه‌کننده فیلم توقیفی کاهانی: اگر وزیر جدید هم پاسخ منفی بدهد، اقدام دیگری انجام خواهیم داد!

سینماروزان: در ساختاری که فیلمهای مجوزدار مانند “سه بیگانه”، “عصبانی نیستم”، “خانه دختر”، “رستاخیز” و “خانه پدری” در آستانه یا ساعات ابتدایی اکران به ناگاه توقیف می شوند اینکه انتظار داشته باشیم فیلمی مانند “ارادتمند نازنین بهاره تینا” بدون داشتن پروانه نمایش بتواند سر از اکران درآورد عجیب است.

به گزارش سینماروزان با این حال روزگار، روزگار غلبه فضای مجازی است و با پا گرفتن سامانه های ویدیوی درخواستی فیلمسازان به راحتی می توانند قید اکران رسمی فیلمشان را بزنند و با واگذاری اثر برای پخش در فضای مجازی کاری کنند که به ناگاه به جای نهایتا چند صد هزار نفر این میلیونها نفر باشند که فیلمشان را ببینند.

تازه ترین واکنش اجتماعی عبدالرضا کاهانی به مشکل پیش آمده بر سر صدور مجوز نمایش “ارادتمند…” بسیاری را به این گمان انداخته که او قصد دارد فیلمش را در فضای مجازی به اشتراک بگذارد.

کاهانی در کنار سکانسی از فیلمش ، از پایان دوران سانسور فیلمش نوشته و یکی از عوامل فیلمش افزوده است: «…اگر شد در سینما و اگر نه در اینترنت».

واکنش سعید خانی تهیه کننده “ارادتمند…” به این اتفاق هم جالب است. خانی در گفتگو با “شرق” در عین حال که از امیدواری نسبت به صدور پروانه نمایش فیلم در وزارت رضا صالحی امیری سخن گفته است و درباره موضوع فیلم و شخص کاهانی نکاتی را متذکر شده در پایان گفتگوی خود به صراحت از این گفته که اگر از وزیر جدید هم پاسخ منفی بشنود آن گاه تصمیم دیگری خواهد گرفت!!

سعید خانی گفت: «بارها این نکته را تکرار کرده‌ایم که این فیلم، طبق فیلم‌نامه‌ای که به وزارت ارشاد برای صدور مجوز ساخت داده شد، ساخته شده و ماه‌هاست پیگیر صدور پروانه نمایش این فیلم هستیم. درحال‌حاضر و با تغییر مدیران و وزیر ارشادی که به‌تازگی امور را به دست گرفته است، ما هنوز هم منتظر پاسخ از وزارت ارشاد برای تعیین‌تکلیف این فیلم هستیم».

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این پرسش که با وجود مخالفت‌های وزارت ارشاد با نمایش این فیلم، آیا فیلم را در فضای مجازی توزیع خواهند کرد یا خیر؟ گفت: «فعلا چنین قصدی نداریم و همه ما منتظر پاسخ نامه‌ای هستیم که به وزیر ارشاد نوشتیم و خواستار اکران فیلم شده‌ایم. خواسته ما این است که بدانیم با تمام اصلاحاتی که در فیلم انجام دادیم مشکل فیلم کجاست؟ حاضریم گفت‌وگو کنیم و مشکلاتی که از نظر آنها حل‌نشدنی است را با گفت‌وگو حل کنیم و متأسفانه تابه‌حال هیچ گفت‌وگویی انجام نشده است».

او ادامه داد: «تابه‌حال درخواست‌هایی برای حضور در چند فستیوال جهانی داشتیم، اما خواسته ما ابتدا نمایش فیلم در ایران است و می‌خواهیم با وزارت ارشاد همسو باشیم. مدت‌هاست که وزارت ارشاد از ما خواسته تا درباره این فیلم سکوت کنیم و سکوت ما تنها به حرمت وزارت ارشاد بود، اما ما سکوت کردیم و عده‌ای دیگر به حواشی دامن زدند و مسیر این فیلم را روزبه‌روز سخت‌تر کردند. اظهارنظرهای عجیب‌وغریب درباره این فیلم باعث شد تا همه‌چیز برای رسیدن به اکران سخت شود، اما دوستان بدانند ما هم بلدیم حرف بزنیم و تنها طبق خواسته وزارت ارشاد و مصالح فیلم سکوت کرده‌ایم».

خانی در پاسخ به این پرسش که ظاهرا مشکل فیلم به تصدی‌گری وزیری خاص مربوط نمی‌شود و این فیلم ازجمله مواردی است که مدت‌زمان طولانی‌تری توقیف خواهد ماند، گفت: «در صحبت‌های وزیر جدید چند نکته وجود داشت از جمله اینکه در این دوره فیلم‌ساز یا موسیقی زیرزمینی نخواهیم داشت. فیلم ما هم با پروانه ساخت وزارت ارشاد ساخته شده است، اگر تخطی‌ای صورت گرفته، ما جوابگو خواهیم بود، اما اگر غیر از این باشد، وزارت ارشاد باید به وظیفه‌اش که اکران فیلم است عمل کند. دعواهایی که پیرامون این فیلم به وجود آمده، خیلی به خود فیلم مرتبط نیست و دعواهای شخصی است. امیدوارم وزیر محترم به‌زودی ترتیب‌اثری به سرنوشت فیلم‌های توقیفی بدهد. برای ساخت یک فیلم زمان و هزینه زیادی صرف می‌شود و با توقیف یک فیلم حاصل زحمات گروهی بی‌نتیجه می‌ماند».

این تهیه‌کننده سینما درباره پخش قسمتی از فیلم در فضای مجازی افزود: «متأسفم که در این مدت برخی از دوستان فیلم را ندیده، درباره آن اظهارنظر کردند که در خود این اظهارنظرها هم صحبت‌های ضدونقیضی وجود داشت؛ آنهایی که به‌ظاهر دوست و همکار هستند، اما خواسته قلبی آنها این است که فیلم توقیف بماند. پخش بخشی از فیلم تنها به این دلیل بود که بگویم فیلم چیز غیرطبیعی‌ای نیست که فکر می‌کنید و بخشی از بازی مهران غفوریان را که بازی درخشانی در این فیلم دارد نشان دادیم».

او درباره این موضوع که معمولا همیشه نام عبدالرضا کاهانی حساسیت‌برانگیز است و توجهات بسیاری را به ساخته‌هایش جلب می‌کند، گفت: «برخی ناراحت هستند که چرا کاهانی هر سال یک فیلم می‌سازد؟ سرمایه فیلم‌هایش چطور تأمین می‌شود؟ درصورتی‌که فیلم‌هایش با مشارکت همه عوامل ساخته می‌شود و فیلم‌ساز مستقلی است. گناه او تنها این است که روی واقعیت‌های جامعه دست می‌گذارد و برخلاف عده‌ای، ظاهر و باطنش یکی است و به‌اصطلاح عادت به پاچه‌خواری ندارد و من به‌عنوان تهیه‌کننده تابه‌حال چند تجربه موفق همکاری با او داشته‌ام و خوشحالم که معدود افرادی در سینما مثل او فکر می‌کنند و فیلم می‌سازند».

خانی در پایان گفت: «ما همچنان منتظر پاسخ نامه‌ای که به وزیر جدید نوشته‌ایم می‌مانیم و اگر باز هم جواب منفی بشنویم، اقدام دیگری انجام خواهیم داد، اما فیلم یقینا به نمایش درخواهد آمد».