1

واکنشها به کپی‌کاری در طراحی لوگوی شبکه مستند⇐مشاور هنری رسانه ملی: بازبینی لازم است/طراح لوگو: بازبینی لازم نیست

سینماژورنال: گزارش چند ساعت قبل سینماژورنال درباره شباهت لوگوی تازه شبکه مستند با لوگوی شرکتی کانادایی به نام “پاسیفیک لینکز”(اینجا را بخوانید) بازتاب فراوانی میان مخاطبان داشت.

به گزارش سینماژورنال این بازتاب سبب ساز آن شد که دست اندرکاران شبکه مستند در تماس با سینماژورنال ذکر توضیحات لازم در این باره را به مشاور هنری رسانه ملی واگذار کنند.

استفاده از فرمهای هندسی پایه دردسرساز شده

محمدعلی قاسمی مشاور هنری سازمان صداوسیما در گفتگو با سینماژورنال درباره این شباهت گفت: اغلب این طور است که وقتی در طراحی لوگو از فرمهای هندسی پایه مانند دایره و مربع استفاده می شود ممکن است شباهتهایی پیش آید با لوگوهایی که پیشتر دیده ایم.

وی ادامه داد: سه دایره که پایه طراحی لوگوی شبکه مستند بوده هم از این قاعده مستثنا نیست و حتی پیش از رونمایی هم ما می دانستیم ممکن است شباهتهایی با برخی لوگوها پدید آید با این حال آنچه مهم است این نکته است که در طراحی لوگو باید آن را نسبت به لوگوهایی در ژانر مشابه سنجید یعنی شما بیایید و لوگوی شبکه مستند را با لوگوی شبکه های تلویزیونی دیگر بسنجید و اگر شباهتی دیدید رسانه ای کنید.

مشاور هنری رسانه ملی خاطرنشان ساخت: خیلی از لوگوهایی که در سازمانهای مختلف تجاری و غیرتجاری ما استفاده شده کاملا کپی برداری است یعنی یک لوگوی خارجی یا حتی داخلی را پیش رویشان گذاشته اند و عین آن را کپی کرده اند اما در مورد لوگوی شبکه مستند روالی که برای طراحی طی شده کاملا منحصربه فرد بوده است.

باید فرصتی داشته باشیم تا با تأمل بیشتر در این باره همفکری کنیم

این مشاور تأکید کرد: لوگوی قبلی شبکه مستند به خاطر شباهت بیش از حد به لوگوی “نشنال جئوگرافیک” کاملا محل انتقاد بود و ما نیز انتقادات را پذیرفتیم اما درباره لوگوی تازه باید این نکته را درنظر داشت که شباهت پیش آمده به خاطر استفاده از سه دایره در لوگو است و لاغیر.

فارغ از آنچه قاسمی به عنوان منحصربفرد بودن مسیر پیشروی برای طراحی لوگو بیان می کند نکته مهم اینجاست که مخاطب این لوگو را کپی لوگوی شرکتی می داند که در سال 2009 در کانادا راه اندازی شده و به واسطه خدماتی که در ورزش گلف می‌دهد در کشورهای مختلف هم سرشناس است. وقتی از قاسمی می پرسیم چطور می خواهد مخاطبان را نسبت به ارژینال بودن لوگوی شبکه مستند قانع کند وی به سینماژورنال گفت: باید فرصتی داشته باشیم تا با قدری تأمل بیشتر در این باره همفکری کنیم. با همفکری و تعامل دقیقتر با طراح لوگو شاید به نتیجه بهتری رسیدیم و بازبینی انجام دهیم.

طراح: لوگوی ما کپی نیست!/نیازی به بازبینی نیست

امین اسکندری طراح لوگوی شبکه مستند هم نظری جز نظر مشاور هنری سازمان ندارد با این تفاوت که وی نیازی به بازبینی لوگو نمی بیند.

وی نیز در گفتگو با سینماژورنال با بیان اینکه لوگوی “پاسیفیک لینکز” را ندیده بوده اظهار داشت: واقعیت این است که آن لوگو را ندیده بودم و شباهتی هم اگر وجود دارد به خاطر استفاده از سه دایره است.

وی ادامه داد: خیلی از شرکتهای بزرگ دنیا هم لوگوهای شبیه به هم دارند و این مسأله در کشور ما هم صادق است و مشکلی هم پیش نمی آید.

اسکندری با اشاره به وقتی که صرف طراحی لوگو کرده گفت: ما در حدود 5 ماه زمان به سه لوگوی مختلف رسیدیم که در نهایت لوگوی فعلی انتخاب شد.

از این طراح لوگو پرسیدیم که آیا شباهت فراوان با لوگوی یک شرکت کانادایی باعث نمی شود به فکر تأمل بیشتر و بازبینی بر روی لوگو باشد و وی به سینماژورنال اظهار داشت: لوگوی ما کپی نیست. در دنیای امروز ثبت علائم تجاری هم براساس نوع و گونه فعالیت شرکت صورت می گیرد و طبیعی است که یک شرکت گلف ربطی به شبکه تلویزیونی ندارد که بخواهیم به واسطه آن لوگو را تغییر دهیم و یا بازبینی انجام دهیم.

لوگوی شبکه مستند

لوگوی شبکه مستند

لوگوی پاسیفیک لینکز پاسیفیک لینکز
لوگوی پاسیفیک لینکز