1

واقعه‌نگاری سپند امیرسلیمانی از ایفای نقش خواننده “پریوش شوهر کرد…”(!) در “نهنگ عنبر”: سختی‌ کار، رقصیدن جلوی دوربین بود که هیچ تخصصی در آن نداشتم/حدودا ۱۲ ساعت صرف ضبط یک سکانس دو دقیقه‌ای شد/با بی‌شعوری کامل این کاراکتر را ایفا کردم

سینماژورنال/ورتا چمانی: بعد از کمدی-سیاسی “ایران برگر” که تا اینجای کار یکه تاز اکران 94 در سینماهاست باید بر روی “نهنگ عنبر” هم به عنوان یک کمدی-رمانس که می تواند با مخاطبان انبوه ایرانی ارتباط برقرار کند حساب باز کرد.

به گزارش سینماژورنال سامان مقدم تجربیات قبلی اش در کمدی سازی در آثاری چون “مکس” را دستمایه ای کرده برای خلق لحظاتی طنازانه که خیلی خوب نیمه ابتدایی “نهنگ عنبر” را پیش می برند.

در کنار رضا عطاران که بار اصلی “نهنگ عنبر” بر دوشش است و او نیز مانند همیشه خیلی خوب توانسته کاراکتری سراسر کمدی را در فیلم بازی کند یک سری نقشهای کوتاه هم در کار وجود دارند که به درستی میان بازیگران توانمند توزیع شده اند.

حضور یک دقیقه ای خواننده ای کوچه بازاری

از جمله این نقشها کاراکتری است که توسط سپند امیرسلیمانی ایفا شده است. این کاراکتر خواننده ای است که حدودا یک دقیقه در فیلم حضور دارد اما همین حضور یک دقیقه ای اش به شدت مخاطب ایرانی را غرق قهقهه می کند.

دلیل این قهقهه ها شباهت تمام عیار این کاراکتر با “جلال همتی” خواننده کوچه بازاری قبل از انقلاب است. سامان مقدم که در “مکس” هم تعلق خاطرش به این خواننده را با اجرای یکی از قطعات این خواننده توسط “آقای مکس” با بازی فرهاد آئیش نشان داده بود این بار نه فقط قطعه ای از این خواننده را در فیلم خود قرار داده که کاراکتری کاملا شبیه جلال همتی خلق کرده است.

سپند امیرسلیمانی با گریمی سنگین کاملا شبیه جلال همتی شده و البته در برابر دوربین نیز حرکات موزونی کاملا شبیه به آن خواننده مرحوم از خود بروز می دهد.

امیرسلیمانی بازیگر بااخلاق درباره حضور کوتاهش در “نهنگ عنبر” به سینماژورنال می گوید: اول باید بگویم که نقشم در این کار را خیلی دوست دارم. بعضی مواقع میشود که شش ماهی در کاری حضور داری و نقشت هم بلند است اما کمترین لذتی از فیلم نمی بری اما حضور کوتاهم در “نهنگ عنبر” به شدت برایم لذت بخش بود.

مقدم می دانست که سابقه کار موسیقی دارم

وی درباره چرایی انتخابش برای ایفای نقش بجای یک خواننده کوچه بازاری بیان می دارد: سامان مقدم از قبل می دانست که من تجربیاتی در حیطه موسیقی و خوانندگی دارم و شبی از شبها با من تماس گرفت و گفت بیا سرصحنه. بمحض اینکه سرصحنه رسیدم درباره کاراکتر با من صحبت کرد و بعد از یکی دو بار تمرین هم ضبط را آغاز کرد.

سختترین بخش کار رقصیدن بود

امیرسلیمانی در تشریح ضبط این سکانس می گوید: از ابتدا بنا بر این بود که یکی از قطعات آن خواننده پخش شود و من بجایش لب بزنم و البته برقصم.

وی ادامه می دهد: سختترین بخش کار هم همان رقصیدن یا حرکات موزون بود که واقعا در آن تخصص نداشتم. برای همین به صورت بداهه کار را انجام دادم. راستش را بخواهید در لحظه به ذهنم رسید که باید با بی شعوری کامل کاراکتر را ایفا کنم. منظورم از بی شعوری یعنی قرار دادن خود در لحظه و همگن شدن با اتمسفر آن سکانس!

دوازده ساعت درگیر یک سکانس دو دقیقه ای بودم

بازیگر “اخراجیها” درباره مدت زمانی که صرف ضبط این سکانس شده به سینماژورنال می گوید: از 8 شب سر پروژه بودم و تا 8 صبح فردا درگیر ضبط همین سکانس بودیم. یعنی حدودا 12 ساعت صرف ضبط یک سکانس دو دقیقه ای شد.

سپند امیرسلیمانی
سپند امیرسلیمانی

طبیعیست که صدای جلال همتی را شنیده باشم

وقتی از امیرسلیمانی می پرسیم به عنوان بازیگری که تجربه کار در حیطه موسیقی هم دارد چقدر با آثار کاراکتری که نقش اش را در “نهنگ عنبر” ایفا کرده آشناست اظهار می دارد: به هر حال بخاطر اینکه کار موسیقی هم می کنم تقریبا همه جور موسیقی از راک تا پاپ و سنتی گوش می دهم. طبیعیست که آثار خواننده موردنظر هم به گوشم خورده باشد و با صدایش آشنا باشم و برای همین لب زدن بجایش هم کار سختی نبود.

هنوز فیلم را ندیده ام اما تجربه ای متفاوت بود

این بازیگر که قصد دارد به زودی اولین قطعه باکلام خود را به بازار موسیقی ارائه کند با اشاره به اینکه بشدت مشتاق است که بازخورد مخاطبان از ایفای نقش یک خواننده در “نهنگ عنبر” را بداند به سینماژورنال می گوید: هنوز خودم نسخه تدوین شده نهایی را ندیده ام اما خیلی دلم می خواهد که مخاطبان از نتیجه نهایی کار خوششان آمده باشد. به هر حال حضورم در “نهنگ عنبر” هرچند کوتاه بود اما تجربه ای متفاوت بود و خاطره ساز.