1

واقعات غرایب از نشست جهانی فجر⇐از متهم کردن منتقدان به کارمزدی برای سازمانهای خاص تا طفره رفتن از افشای رقم میلیاردی بودجه/از خوشحالی بابت نخریدن بلیت هواپیما برای تعدادی از مهمانان تا تأکید بر پیشوند «دکتر» کنار نام مدیر معزول سینما و به‌کارگیری او در جشنواره

سینماروزان/هنگامه ملکی: نشست خبری بین الملل فجر که با نام جشنواره جهانی فجر برگزار میشود در حالی در پردیس چارسو برگزار شد که نه فقط اقبال اهالی رسانه به نشست چندان قابل توجه نبود بلکه ادعاهایی که رضا میرکریمی دبیر جشنواره در جای جای نشست درباره این جشنواره میلیاردی دولتی طرح کرد تعجب حاضران را موجب شد.

به گزارش سینماروزان شاید غریب ترین گفته این نشست جایی بود که میرکریمی که گویا از انتقادات مرتبط با جشنواره اش به شدت عصبی شده بود درباره منتقدان اظهار داشت: سازمانی یا ارگانی پول میدهد که هفت هشت ساعت حرف راست نزنید اما بعدش چه؟

این ادبیات نامناسب میرکریمی با واکنش یکی از خبرنگاران روبرو شد که رک و راست به میرکریمی گفت: آقای میرکریمی! لطفا ادبیات تان را اصلاح کنید؛ جشنواره ای که نام جهانی را یدک می کشد نیاز به ادبیات جهانی هم دارد.

دیگر اتفاق غریب این نشست تلاشی بود که میرکریمی برای عدم پاسخگویی به شبهه‌های مرتبط با بودجه میلیاردی جشنواره داشت.این تلاش در نهایت پرسش سرراست یک خبرنگار درباره اعلام رقم بودجه را به دنبال داشت تا میرکریمی بگوید: مجاز نیستم رقم بودجه جشنواره را در اختیار رسانه ها بگذارم! از حیدریان بپرسید!

عدم پاسخگویی میرکریمی در شرایطی رخ داد که پیشتر و بعد از صحبتهای یک نماینده مجلس درباره بودجه میلیاردی جشنواره‌های فجر سازمان سینمایی اطلاعیه ای را درباره رقم بودجه 5.8 میلیاردی جشنواره منتشر کرده بود.(اینجا را بخوانید)

میرکریمی که برخلاف همه تبلیغاتی که شده حتی فیلم یا مهمانی سرشناس برای اعلام نام در نشست خبری نداشت در بخشی از نشست با بیانی غریب اینکه برخی مهمانان جشنواره بلیت هواپیمایشان را خودشان خریداری کرده اند را یک دستاورد برای جشنواره اش دانست و اظهار داشت: خبر خوبی که پارسال داشتیم این بود که ۷۰ نفر از مهمانان بلیت‌شان را خودشان تهیه کردند و امسال بیش از صد نفر با تهیه بلیت سفر به ایران به جشنواره می‌آیند!

میرکریمی البته این را نگفت که هزینه بلیت سفر چه کسری از هزینه اسکان و خورد و خوراکی است که به هنگام حضور در ایران برای مهمانان تدارک دیده شده است!

رضا میرکریمی که رسیدنش به جایگاه دبیری جشنواره دولتی فجر را مرهون انتخاب حجت‌الله ایوبی رییس معزول سازمان سینمایی است در جایی از این نشست سعی کرد با تأکید بر پیشوند «دکتر» کنار نام ایوبی و البته تعریف و تمجید به وی ادای دین کند. اما ادای دین زمانی کامل شد که در روندی غریب ایوبی با تحصیلات علوم سیاسی به عنوان داور بخش بین‌المذاهب فجر معرفی شد!