1

واسپاری صدور مجوز فیلم اولیها به صنف؛ راه‌حلی برای جلوگیری از رسوخ افراد بی‌ربط!

سینماروزان: غائله صدور پروانه کارگردانی سینما برای یک رقاص اینستاگرامی که به مانند بسیاری از موارد شبهه‌برانگیز دیگر سینمای این سالها اول بار از طریق سینماروزان افشا شد و به دنبال آن رسانه‌های دیگر را هم به تکاپو واداشت، بار دیگر بی‌توجهی مدیران دولتی به صنوف سینما را هشدار داد.

مدیران سینمای ایران علاقه‌ای به صنوف قدرتمند ندارند و برای همین آنها را طفیلی خود نگه داشته‌اند ولی به هر حال عدم واسپاری مسئولیت به صنوف هم گاه گاف‌هایی شکل می‌دهد که کل ساختار دولتی سینما و مدیرانش را آماج حملات قرار می‌دهد.

مدیران سینمایی با واسپاری مستقیم مسئولیت به صنوف، می‌توانند کاری کنند که اگر شبهه‌ای هم هست مسئولش، صنف باشد و نه به‌مانند مورد اخیر که مدیران دولتی سینما صدور مجوز را به گردن شورا بیندازد و هیچ کدام از اعضای شورا هم جرات دفاع از خود نداشته باشند.

درست است که اگر کلیت صدور پروانه ساخت و نمایش به صنوف سپرده شود ممکن است بیکاری(!) مدیران و معاونان دولتی سینما را شکل داده و ماهیت شغلی آنان را زیر سوال ببرد ولی به هر حال می‌توان مشارکت صنف را بیشتر از حضور یک نماینده آمفوتر در شورا کرد.

لازم نیست شوراهای نظارتی ارشاد تعطیل شود ولی می‌توان حداقل بررسی سوابق و تایید ابتدایی کارگردانان فیلم اولی را به کانون کارگردانان سینما سپرد تا پس از تایید این کانون باشد که شورای ساخت سازمان به بررسی پرونده برای صدور مجوز نهایی بپردازد.

به این ترتیب هم صنف سینما اندکی اعتبار خواهد یافت و هم مدیران دولتی سینما مجبور نخواهند شد وقت گرانقدر(!) خود را صرف پاسخ‌گویی به گاف‌های شوراهای خویش کنند و درنتیجه شاید وقت اضافه‌ای هم پیدا کنند برای حل معضلات کلیدی سینما.