1

“هنر و تجربه۲” بي‌سرپرست شد

سینماژورنال/محمدصادق عابدینی: «سينمايش» واژه‌اي تركيبي از «سينما» و «نمايش» است كه مدتي نام برنامه تلويزيوني در شبكه نمايش سيما بود و به عنوان طرحي به طور مشترك توسط حجت الله ايوبي و حسين مسافر‌آستانه مطرح شد.

اولين بار در روز توديع مسافر آستانه از مؤسسه رسانه‌هاي تصويري بود كه ايوبي در جمع حضار مراسم از ايجاد «سينمايش» خبر داد.

رئيس سازمان سينمايي در اين مراسم گفت: «مدت‌هاست در اين فكر بوديم كه گروهي را تأسيس كنيم كه تئاترهاي خوب و قابل تبديل به سينما را بررسي كنند و اين كار را به نتيجه برسانند. اسم‌هاي مختلفي براي اين گروه پيشنهاد شده كه از آن جمله «سينه تئاتر» و «سينمايش» بود. به نظرم «سينمايش» اسم مناسبي است و من فكر مي‌كنم آقاي مسافر آستانه اگر اين كار را آغاز، بررسي و طرحي را شبيه به هنر و تجربه آماده كنند، كار درخشاني خواهد شد».

راه اندازی یک گروه دولتی دیگر
با اين صحبت‌ها عملاً بحث راه‌اندازي گروهي مشابه هنر و تجربه آغاز شد. به گفته حسين مسافر آستانه گروه «سينمايش» با هدف نمايش فيلم‌هاي سينمايي كه برگرفته از متون فاخر ادبيات نمايشي است و امكان توليد داشته باشند، آغاز به كار مي‌كند. قرار بر اين شد كه در اين گروه سينمايي متون فاخر ادبيات نمايشي با حفظ ساختار نمايشي به صورت فيلم سينمايي ضبط شوند.

كاري شبيه تله‌تئاتر‌هايي كه در دوره‌اي تلويزيون به آن پرداخت و رونق خوبي داشت با اين تفاوت كه اين بار محصولات در قالب يك گروه سينمايي قرار بود ساخته و اكران شود.

قرار بود ظرف یک ماه اولین فیلمشان را اکران کنند…

ابتدا نيز قرار بود گروه «سينمايش» كار را با توليد فيلم بر اساس متون ايراني شروع كند و سپس به سراغ آثار خارجي برود. مسئوليت حسين مسافر آستانه طراحي و تدوين آيين‌نامه گروه سينمايش بود. اين مدير تئاتري كه حضورش در مؤسسه رسانه‌هاي تصويري با راه‌اندازي مجدد جشنواره فيلم «ياس» همراه شده بود، در دوران بعد از مؤسسه قرار بود گروه سينمايي را تشكيل دهد كه قرابت زيادي با فضاي تئاتر دارد.

سال گذشته مسافر آستانه طي مصاحبه‌اي ابراز اميدواري كرد كه به زودي آيين‌نامه «سينمايش» تصويب شود و در عرض يك ماه اولين فيلم اين گروه به مرحله توليد برسد؛ اتفاقي كه هيچ گاه رخ نداد و در نهايت طرح سينمايش ديروز با كناره‌گيري مسافر آستانه عملاً به تعليق درآمد. حسين مسافرآستانه دليل انصرافش را از ادامه حضور در سينمايش تداخل اين مسئوليت با كارهاي شخصي‌اش عنوان كرده است!