1

“هنروتجربه”؛ مسیری برای ورود آثار ویدیویی به جشنواره سینمایی فجر؟

سینماژورنال: بعد از آن که آثار ویدیویی برای حضور در گروه تازه تاسیس هنروتجربه مجاز شناخته شدند حالا مدیر این گروه از بازبینی آثار ویدیویی برای حضور در جشنواره فجر خبر داده است!

به گزارش سینماژورنال مدیر سینمای هنر و تجربه با بیان اینکه بیش از 72 فیلم در بخش هنر و تجربه به دبیرخانه جشنواره رسیده است گفت: برای نخستین بار آثاری که مجوز ساخت ویدئویی دارند در بخش هنر و تجربه از سوی هیات انتخاب مورد ارزیابی قرار می گیرند.

امیرحسین علم الهدی گفت: هیات انتخاب بخش هنر و تجربه جشنواره فیلم فجر کار بازبینی آثار رسیده به این بخش را آغاز کرده است.

وی ادامه داد: تا به امروز بیش از 50 فیلم مربوط به هنر و تجربه نسخه بازبینی فیلم های خود را تحویل دبیرخانه جشنواره داده اند.

مدیر سینمای هنر و تجربه خاطرنشان کرد: امسال برای نخستین بار فیلم هایی که مجوز ویدئویی دارند در بخش هنر و تجربه از سوی هیات انتخاب مورد بازبینی قرار می گیرند. همچنین فیلم های هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر تابع ضوابط گروه هنر و تجربه هستند.

بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره فیلم فجر،درخواست حضور 72 اثر در بخش هنر و تجربه به دبیرخانه ارائه شده است.

کانالی برای ورود آثار ویدیویی به جشنواره ای سینمایی

به گزارش سینماژورنال در حالی که جشنواره فجر از بدو تاسیس-به غیر از برخی ادوار خاص- جشنواره ای ویژه آثار سینمایی بوده است این ورود آثار ویدیویی به جشنواره از طریق هنروتجربه نمی تواند چندان مفید باشد به خصوص که فیلمهای ویدیویی جشنواره ای مخصوص به خود با نام یاس را دارند.

در سالهای اخیر بسیاری از آنها که شورای پروانه ساخت سینمایی، مجوز تولید اثر را به آنها نمی دهد آثار خود را با مجوز شورای پروانه ساخت ویدیویی که سختگیری کمتری نسبت به همتای سینمایی خود دارد تولید می کنند و حالا با مجاز شناخته شدن این آثار در جشنواره فجر از مسیر هنروتجربه، دیگر فرق چندانی میان دریافت مجوز ساخت سینمایی و ویدیویی هم وجود نخواهد داشت و البته این نیز به نوبه خود از اهمیت آثاری می کاهد که از ابتدا با پروانه سینمایی تولید شده اند…

نگاهی به حجم بالای آثار رسیده به این گروه که رقم 70 را رد کرده است بیش از پیش این فرضیه را پیش رو می گذارد که بسیاری از آنها که شورای پروانه ساخت سینمایی مجوز ساخت به آنها نداده است و با مجوز ویدیویی اثر خود را تولید کرده اند به هنروتجربه به چشم پلی برای رسیدن به جشنواره ای مختص آثار سینمایی نگریسته اند.

یادمان نرود شورای پروانه ساخت ویدیویی راه اندازی شد تا به آن دسته از آثاری مجوز ساخت بدهد که برای شبکه خانگی تولید می شوند و نه آن فیلمهایی که صاحبانشان صلاحیت دریافت مجوز سینمایی را پیدا نمی کنند و چاره ای نمی یابند جز تولید با مجوز ویدیویی.