1

همایون اسعدیان از تعطیلی جشن خانه سینما خبر داد و مدعی شد⇐امکانات خوبی را برای کمک به معیشت اعضای خانه سینما فراهم کردیم!!/به اعضای صنوف خبر دادیم که برای سه ماه از جهت کمک هزینه‌ها خیالشان راحت باشد!!

سینماروزان: گرفتاریهای معیشتی سینماگران با شیوع کرونا و تعطیلی کرونایی سینماها و پروژه‌های سینمایی به بالاترین حد خود رسید ولی رئوس خانه سینما نه تنها هزاران سینماگران را از فهرست عیدی میلیاردی ارشاد حذف کرده‌اند بلکه هنوز نه شرایط اجرایی معافیت از پرداخت حق بیمه سه ماهه ابتدایی سال را فراهم کرده‌اند و نه معلوم است هزاران سبدکالای اهدایی شهرداری را به چه کسانی داده‌اند.

در این اوضاع همایون اسعدیان درعین خبررسانی درباره تعطیلی جشن‌های هزینه‌زای خانه سینما مدعی شده امکانات خوبی را برای معیشت سینماگران فراهم کرده!!

همایون اسعدیان رئیس هیئت مدیره خانه سینما با اشاره به تعطیلی جشنهای خانه به شرق گفت: تا به امروز نظر همه در هیئت مدیره خانه سینما این است که در شرایط اقتصادی فعلی، این نوع هزینه‌ها برای برگزاری جشن را صلاح نمی‌دانیم و فکر می‌کنیم اگر بودجه‌‌ای هم وجود دارد، ترجیح می‌دهیم جدا از کمک‌هایی که گرفته شده، چنین بودجه‌‌ای را به معیشت اعضا اختصاص بدهیم!

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: اولویت ما در حال حاضر این است که به نیازمندی‌های اعضای خانه سینما بپردازیم و فکر می‌کنم به لحاظ روحی و روانی جامعه هم، به جهت شرایط اقتصادی موجود برگزاری چنین جشنی به شیوه سال‌های گذشته خیلی عمل مطلوبی نیست. جشن خانه تعطیل شده و در همین خصوص به صنوف دیگر هم اعلام کردیم امسال برای جشن‌های مستقل بودجه‌‌ای اختصاص داده نخواهد شد. با این حال، ممکن است امسال جشن بزرگ خانه سینما با تغییر و تحولاتی در شیوه برگزاری همراه باشد. از طرفی مشخص نیست طی ماه‌های آینده شرایط کشور به لحاظ ماندگاری و گستردگی ویروس کرونا در چه مرحله‌‌ای خواهد بود. بنابراین نیاز است با دوستان در آکادمی جشن خانه سینما هم مذاکراتی داشته باشیم و شاید این دوستان در زمان برگزاری جشن بزرگ سینمای ایران، به صورت نمادین برای پاسداشت روز ملی سینما با کمترین هزینه ممکن به یک طرح برسند و به ما پیشنهاد بدهند.

اسعدیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: طی هفته‌های گذشته حتی به برگزاری آنلاین جشن هم فکر شد. اما واقعیت این است که آیین‌نامه جشن نکات بسیاری دارد که یکی از این موارد تاریخ اکران فیلم‌های سینمایی است. عملا طی سه ماه گذشته سینماها تعطیل بودند و فیلم‌هایی که قرار بود بعد از جشنواره به اکران برسند، زمان مشخصی برای نمایش ندارند. در این سه ماه اتفاقا قرار بود فیلم‌های مطرح سینمای ایران که در جشنواره فجر سال گذشته توجه بسیاری را به خود جلب کرد هم اکران شوند که عملا این اتفاق نیفتاد. فیلم‌ها باید طبق اساس‌نامه اکران شده باشند و حتی اگر فیلم‌ها به شکل آنلاین داوری شوند هم این داوری شامل فیلم‌هایی می‌شود که در هشت ماه قبل از تعطیلی سینماها اکران شده و عملا بخشی از سال را از دست می‌دهیم و همین باعث می‌شود از هر جهت شاهد برگزاری جشن کوچکی باشیم. بنابراین فکر می‌کنم حتی برگزاری داوری آنلاین جشن امسال هم ایده خوبی نباشد.

او در پاسخ به این پرسش که پس از راه‌اندازی سامانه اطلاعاتی خانه سینما، اقدامات خانه سینما برای کمک به معیشت سینماگران چه خواهد بود؟ گفت: طرح‌هایی که برای کمک به سینماگران و اعضای خانه سینما در دستور کار قرار داشت، انجام شد، اما به این دلیل که در خانه سینما خیلی عادت نداریم روی این مسائل تبلیغات انجام دهیم، بازگو نکردیم. پیش از تعطیلات نوروز و هفته اول عید، زمانی که خانه سینما بسته بود، جلسات ما در خانه سینما برگزار می‌شد و پیگیر مسائل مالی بودیم و خوشبختانه امکانات خوبی را برای معیشت اعضای خانه سینما فراهم کردیم!!! به اعضای صنوف خبر دادیم که برای سه ماه از جهت کمک هزینه‌ها خیالشان راحت باشد!!!

ادعاهای اسعدیان در شرایطی بیان شده که هیچ مصادیقی درباره این ادعاها طرح نشده و اسعدیان به‌صراحت نگفته آن امکانات خوبی که فراهم کرده چیست و مابین چه کسانی توزیع شده؟؟
حرفهای اسعدیان از بابت خیال راحت سینماگران برای سه ماهه ابتدایی سال هم آن قدر گنگ است که چیزی ازش استنباط نکردیم!
ای کاش مدیران خانه سینما، در کنار انتشار بیانیه‌های بی‌امضای بی‌ربط به خانه، رباتی هم طراحی کنند برای رازگشایی از مصادیق ادعاهایشان.