1

برآمده از تازه‌ترین گفتگوی این کارگردان⇐میرکریمی برای فیلمسازی درباره جنگ نیاز دارد به حمایت⇒عجیب نیست؟

سینماژورنال: در حالی که پیشتر شنیده هایی طرح شده بود مبنی بر آن که رضا میرکریمی بعد از استعفا از مدیرعاملی خانه سینما با حمایت برخی ارگانهای شهری یک فیلم جنگی درباره شهیدهمت می سازد این کارگردان خبر ساخت فیلم جنگی را تأیید کرد و البته این را هم گفت که این فیلم جنگی درباره شهید همت نیست.

به گزارش سینماژورنال میرکریمی آن طور که گفته بنا دارد یکی از تجربیات شخصی خود از جنگ را بسازد اما مهمتر از غرض او برای فیلمسازی در این سبک آن است که او گفته است نمی داند چه کسی از تولید این فیلم حمایت می کند؛ این اظهارنظر در حالی از میرکریمی سر زده که در همه این سالها همواره ارگانهای متنفذ دولتی از حوزه هنری گرفته تا منطقه آزاد اروند در تولید محصولات این کارگردان کنارش بوده اند.

فیلمسازی درباره تجربیات شخصی از جنگ

میرکریمی درباره علاقه اش به ساخت فیلم جنگی به “مهر” گفت: سال هاست دوست دارم درباره جنگ فیلم بسازم. بارها هم کارهای مختلفی را شروع کرده ام مثلا چند سال روی فیلمنامه ای درباره شهید همت کار کردم که در آن عملیات بیت المقدس هم مطرح می شد ولی موفق نشدم بودجه آن را فراهم کنم و ساخته نشد. البته از پا ننشسم و فیلمنامه ای به قلم یکی از دوستان را مطالعه کردم که فیلمنامه خوبی بود که آن هم نشد. الان دنبال این هستم چیزی بنویسم ولی مطمئن نیستم این اتفاق بیفتد.

این کارگردان که این روزها فیلم “دختر” را روی پرده دارد با اشاره به اینکه بدش نمی آید یکی از تجربیات شخصی خودش از جنگ را فیلم کند بیان داشت:  اتفاقا یکی از خاطرات خودم در جنگ که قبلا خلاصه اش در مجله داستان چاپ شده به من انگیزه می دهد که سراغ یک موقعیت جنگی بروم. دلیل اینکه به موقعیت جنگی علاقمندم این است که چالش هایی که برای یک انسان، ایمان، باورهایش و ارزش هایی که بدان اعتقاد دارد در موقعیت بحرانی ایجاد می شود خیلی مهم است و فکر می کنم اتفاقا برای کشف آن گوهر انسانی که در خیلی فیلم ها دنبال آن هستیم موقعیت جنگی بهترین انتخاب است.

نمی دانم چه کسی حمایت می کند

وی ادامه داد: جنگ یعنی موقعیت بودن و نبودن یعنی موقعیتی که دیگر در آن نمی توانی تصویر دیگری از خودت جز آنچه واقعا هستی ارائه دهی. در زمان جنگ آدم ها یک تصویره می شوند. جنگ یک موقعیت استثنایی است و اگر هم دقت کنید فیلم هایی که کنکاش های جدی درباره درونیات انسان ها دارند و راحت درباره این مسایل حرف می زنند قصه های جنگی دارند که در تاریخ سینما هم نمونه های موفقی از آنها داریم. دوست دارم در نهایت این اتفاق بیفتد و بتوانم چنین فیلمی بسازم ولی نمی دانم چه می شود و چه کسی حمایت می کند.