1

نقطه نظر یک مجری پیشکسوت درباره درگیری میان احسان علیخانی-رضا جاودانی

سینماژورنال: اتفاقی که در دو شب گذشته در برنامه «جام پانزدهم» رخ داد و طعنه هایی که از یک طرف مجری این برنامه و از طرف دیگر گزارشگر آن به مجری برنامه «ماه عسل» زدند به قدر کفایت حاشیه ساز شد.

به گزارش سینماژورنال ماجرا بر سر طولانی شدن برنامه «ماه عسل» بود. «ماه عسل» در شب شهادت علی ابن ابیطالب(ع) میزبان یک زندانی محکوم به اعدام بود؛ یک زندانی کم سن و سال که در زندان با قرآن مأنوس می شود و همین تلاش برای آموختن هر چه بیشتر از قرآن است که باعث میشود در اتفاقی کاملا دراماتیک از پای چوبه دار پایین کشیده شده و محکومیت اعدامش به حبس ابد تبدیل شود.

این زندانی در تعاملی مستقیم با علیخانی سعی می کرد سیر اتفاقاتی که برایش تا عفو خوردن پیش آمده را جزء به جزء و گاهی با افزودن شاخ و برگ روایت کند و همین باعث شد که زمان برنامه بیشتر از زمان پیش بینی شده باشد.

البته که علیخانی حین صحبتهای این مهمان چند بار از وی خواست سعی کند با کوتاه کردن صحبتها صرفا اصل اتفاقات را بیان کند ولی مهمان موردنظر که انگار از حضور در برابر دوربین به وجد آمده بود علیرغم توصیه های علیخانی همچنان به روش خود عمل می کرد.

این طویل کردن شرح ماوقع یک رویداد در نهایت باعث شد احسان علیخانی برای جلوگیری از نیمه تمام ماندن برنامه‌اش وقت بیشتری از پخش شبکه سوم سیما بگیرد و این تخصیص وقت بیشتر باعث کاسته شدن از وقت برنامه بعدی یعنی «جام پانزدهم» و البته شکل گیری گلایه های این مجری شد.

گلایه پشت گلایه

رضا جاودانی مجری برنامه جام پانزدهم که مشخص بود از آغاز دیرهنگام برنامه‌اش دلخور است در آغاز برنامه گفت: آیتم های متعددی برای این برنامه تهیه می‌شود و افراد زیادی برای آن زحمت می‌کشند، ای کاش احسان علیخانی که مجری توانمندی است، بهتر مدیریت کند و آنتن پخش را سر وقت تحویل دهد.

پس از جاودانی، مجری برنامه گزارش فوتبال جام ملتهای اروپا نیز با انتقاد از علیخانی بر روی آنتن زنده از او خواست كه به حق ديگران احترام بگذارد و برنامه اش را سر وقت به پايان ببرد.

حق با کدامیک است؟

اما واقعا حق با کدامیک است؟ احسان علیخانی که به خاطر پرحرفی مهمانش مجبور شده بود از پخش وقت بیشتر بگیرد یا رضا جاودانی که به علت طولانی شدن «ماه عسل» و دیر آغاز شدن برنامه اش از علیخانی گلایه کرد؟

رجوع به جدول پخشی که میزان مخاطبان هر برنامه را مشخص کرده

 اکبر عالمی مجری پیشکسوت و کارشناس رسانه با اشاره به اینکه بهترین راه برای شناخت الویت میان برنامه های مختلف ایجاد جدول پخش براساس موضوع و میزان مخاطبان برنامه است به «صبح نو» گفت: وقتی بناست یک شبکه میان دو برنامه به انتخاب دست زند که به کدام یک زمان بیشتری برای اجرا بدهد قطعا در اختیار داشتن یک جدول پخش حرفه ای یاری‌رسان است؛ جدول پخشی که برنامه ها نه فقط براساس عنوان و نام تهیه کننده که براساس موضوع و میزان مخاطبان طبقه بندی شده باشند. در این صورت وقتی بناست دست به انتخاب بزنیم که از کدام برنامه کم شده و کدام برنامه اضافه شود به راحتی می توان به این جدول پخش مراجعه کرد و به راحتی زمان را به یکی از برنامه ها داد.

وی ادامه داد: اگر چنین کنداکتور یا جدول پخشی حرفه ای موجود باشد قطعا در صورت گلایه دست اندرکاران یکی از برنامه ها می توان خیلی ساده آنها را توجیه کرد که نه تنها حقی از آنها ضایع نشده بلکه کاملا براساس میزان مخاطبان و اهمیت موضوع تصمیم گیری شده است.

اشتباه بودن سپردن پخش یک برنامه به شبکه ای دیگر

عالمی در پاسخ به این پرسش که آیا می توان این تداخل برنامه ها را با پخش یکی از برنامه‌ها از شبکه ای دیگر حل کرد بیان داشت: قاعدتا این اقدام عملی نیست چون هر شبکه برای خودش اهداف و موضوعاتی دارد که پرداختن به آنها الویت بیشتری برایش دارد و در نهایت نیز میان شبکه های مختلف در جلب مخاطب رقابتی وجود دارد که پخش برنامه یک شبکه از شبکه ای دیگر با این رقابت در منافات است.

اکبر عالمی خاطرنشان ساخت: بهترین راه در این مسیر همان جدول پخش حرفه‌ای است که باید پخش شبکه در اختیار داشته باشد و براساس موضوع و دایره مخاطبان در شرایط حساس به تصمیم گیری بپردازد که می بایست الویت را به پخش کدام برنامه بدهد.

اکبر عالمی
اکبر عالمی