1

نقش و نگاری از خط در گالری فرشته

سینماروزان: نمایشگاه گروهی تایپوگرافی، آدینه پانزدهم اردیبهشت ماه در نگارخانه فرشته برگزار می‌شود.

به گزارش سینماروزان نمایشگاه گروهی تایپوگرافی با عنوان «نقاشیخط» مجموعه ای از آثار ۹ هنرمند در زمینه خطاطی و نقاشی را شامل شده و آثار حاضر در این نمایشگاه حال و هوایی تلفیقی دارند.

اساسا تایپوگرافی هنری است که می‌کوشد با تغییر و تلفیق عناصری چون متن، فاصله حروف، شکل حروف و … یک نوع زبان بصری برای خط به وجود آورد. اما نکته قابل توجه این است که این هنر در ایران صرفا با حروف تایپی معنا نمی‌شود و تعریفی متفاوت دارد.

در کشورهای غربی به کاری تایپوگرافی اطلاق می‌شود که فقط از حروف تایپی در آن اثر گرافیگی استفاده شده باشد، اما در ایران، خصوصاً در چند سال اخیر، که بحث «تایپوگرافی» بیشتر مورد توجه طراحان قرار گرفته و آثار زیادی را با این ذهنیت شاهد هستیم؛ آثاری که هنر خوشنویسی و خطاطی پارسی را با گرافیک و نقاشی تلفیق کرده و نقش و نگاری زیبا را رقم زده اند.

در این نمایشگاه گروهی آثاری از محمد احصایی، نصرالله افجه‌ای، سالار احمدیان، امید خاکباز، بابک رشوند، علیرضا سعادتمند، عین الدین صادق‌زاده، مهدی فلاح و کیارش یعقوبی به نمایش گذاشته می‌شود.

گفتنی است گشایش مجموعه «نقاشیخط» آدینه پانزدهم اردیبهشت ماه ساعت 17 در گالری فرشته و به آدرس: خیابان شریعتی- پایین‌تر از پل صدر- پلاک ۱۶۷۱؛ بوده و به مدت یازده روز میزبان علاقمندان خواهد بود.