1

نقد خالق “سربداران” توسط آقازاده در شب بزرگداشت⇐”سربداران” پر از صحنه‌های تئاتری است و ضعف‌هایی دارد!/دیالوگهای “گزارش یک قتل”، تئاتری است و موسیقی متن هم چندان خوب نیست!/پدرم پشت سرهم شکست‌هایی خورده که دوست داشتنی بوده‌اند!/پدرم شانس آورد که نتوانست “خداوند الموت” را بسازد چون دفعه اول تراژدی است و در دفعه دوم حتما فکاهی می‌شد!!!

سینماروزان/مسعود احمدی: صالح نجفی آقازاده محمدعلی نجفی کارگردان سینما و تلویزیون، شب بزرگداشت پدر را مجالی کرد برای نقدِ ایشان.

صالح نجفی با دستمایه قرار دادن جمله معروف هگل اظهار کرد: آن چه مدنظر مارکس که جمله هگل را ادامه داده، بوده و به اشتباه به کمدی معنا شده، فکاهی است؛ تاریخ در دفعه اول تراژدی است و در دفعه دوم، فکاهی!

آقازاده نجفی ادامه داد: وقتی به دستاوردهای بزرگ اشاره می‌کنیم مثل “سربداران” که آن را به محمد علی نجفی منحصر می‌دانند در حالی که در واقع محصول یک برهه تاریخی و واقعه انقلاب است و نکته هایی هم دارد. درست است که فرآیند ساخت “سربداران” مهم‌تر از نتیجه بوده و بعضی برای اولین بار در آن تجربه کسب کرده اند اما این سریال پر از صحنه‌های تئاتری است و در کنار نقاط قوت، ضعف‌هایی هم دارد.

وی افزود: نجفی به ساخت چنین سریال‌هایی ادامه نداد چون برخی علت های تصادفی باعث شد نتواند «خداوند الموت» یا سریالی شبیه «سربداران» بسازد. پدرم شانس آورد چون دفعه اول تراژدی است و در دفعه دوم حتما فکاهی می‌شد. او دست به آزمون خطاهایی می‌زد که شاید دیگران نمی‌زدند. «گزارش یک قتل» را که دوباره مرور می‌کنیم چند چیز توجه را جلب می‌کند. تعدادی از زیباترین قاب‌های پس از انقلاب را دارد که فیلمبردار جوان و با استعداد و فیلمساز اهل خطر آن را خلق کرده‌اند. البته همچنان دیالوگ‌ها تئاتری است و این بار موسیقی متن هم چندان خوب نیست. نجفی یک حسن داشته و آن این که پشت سرهم شکست‌هایی خورده که شکست‌های دوست داشتنی بوده‌اند.

فرزند محمد علی نجفی با تاکید بر این که بسیاری از چیزهایی که در زندگی دارد را مدیون پدرش است، تصریح کرد: او یک ویژگی مهم داشت و آن ایجاد امکان فهمیدن و آشنایی برای اطرافیان بود. من زودتر از پدرم ناامید شدم و در این سیستم که تکاپوی بسیاری برای ساخت آثار مبتذل وجود دارد، شاید کار نکردن بهتر از تولید اثر است.