1

نرگس آبیار “نفس” را در یزد کلید زد/روایت تراژیک زندگی چهار کودک در دهه ۵۰/کودکانی که رویاهایشان رنگ حقیقت نمی‌گیرد/مهران احمدی در نقش پدر این چهار کودک/ پانته‌آ پناهیها در نقش مادربزرگ!/ادامه فیلمبرداری در شاهرود، کرج، قم و تهران

سینماژورنال: نرگس آبیار هرچند پیش از “شیار143” یک فیلم بلند دیگر با نام “اشیاء از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیکترند” را هم ساخته بود اما مناسبات غلط اکران مانع دیده شدن فیلم اول وی شد و اکران “شیار143” بود که باعث شد به ناگاه تواناییهای کارگردان فیلم در کانون توجه قرار گیرد.

به گزارش سینماژورنال  آبیار که سابقه سالها داستان نویسی در گونه های مختلف کوتاه و بلند را داشته از همان فیلم اولش علاقه خود به داستانگویی را نشان داده بود و این علاقه که به فیلم دومش “شیار143” راه یافته بود سبب ساز آن شد که بسیاری از مخاطبان سینما با کارگردانی روبرو باشند که به اندازه دراماتیزه کردن سوژه‌های خویش، بر اجرا منطبق بر ساختار حرفه ای داستانگویی هم تسلط دارد.

آغاز فیلمبرداری “نفس” در یزد

آبیار چند روزی می شود که سومین فیلم خود “نفس” را نیز بر مدار سینمای داستانگو و البته با تکیه بر سوژه ای بکر و دست نخورده کلید زده است.

“نفس” که در لوکیشنهایی حوالی شهر تاریخی یزد روزهای آغازین فیلمبرداری خود را می گذراند داستانی کمتر دیده شده در سینمای ایران را به تصویر می کشد؛ داستانی درباره آدمهایی که تک تک ما می توانیم یکی از آنها باشیم!

روایت زندگی چهار کودک

به گزارش سینماژورنال “نفس” روایتی است از زندگی چهار کودک با نامهای “بهار”، “نادر”، “کمال” و “مریم”؛ کودکانی که به همراه پدرشان “غفور” و مادربزرگ خود در دهه 50 خورشیدی نفس می‌کشند! دنیای این کودکان دنیایی است پر از رویاهای زیبای کودکانه که قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد اما…

همین “اما” است که نقطه عطف درام تازه آبیار را کلید می زند و اتفاقات مختلفی را پیش روی مخاطب قرار می دهد.

تهیه کنندگان “شیار143” و “اشیاء…” همچنان هستند

نرگس آبیار فیلمنامه “نفس” را خودش نگاشته است و به مانند دو فیلم قبلی اش این زوج محمدحسین قاسمی و ابوذر پورمحمدی هستند که تهیه کنندگی کار را برعهده دارند.

از تئاتریهای حرفه ای تا پیشکسوت سینما در تیم بازیگران

به گزارش سینماژورنال مهران احمدی، سیامک صفری، گلاره عباسی، پانته‌آ پناهیها، بهنوش بختیاری، ساقی زینتی و جمشید هاشم پور بازیگران بزرگسال کار هستند.

در کنار اینها چند کودک به شدت مستعد در بازیگری و از جمله محمدرضا شیرخانلو نیز ایفای نقشهای کودکان را برعهده دارند.

مهران احمدی
مهران احمدی

مهران احمدی؛ پدر چهار کودک قد و نیم قد

مهران احمدی بازیگری که پیش از این در “شیار143” هم سابقه همکاری با آبیار را داشت نقش پدر چهار کودکی را ایفا میکند که در مرکزیت داستان قرار دارند.

پانته آ پناهیها؛ مادربزرگ کودکان

پانته آ پناهیها بازیگر سرشناس تئاتر نیز نقش مادربزرگ این کودکان را ایفا می کند. پناهیها در کنار فعالیتهایش در حیطه تئاتر از اوایل دهه هشتاد به عنوان منشی صحنه در سینمای ایران فعالیت داشته و در این حیطه با چهره هایی چون فریدون جیرانی، ابراهیم حاتمی کیا و البته بهرام بیضایی همکاری داشته است.

پانته آ پناهیها
پانته آ پناهیها

وی در سالهای اخیر نیز تجربه ایفای نقش در آثاری چون “خانوم”، “جینگو” و “من دیگو مارادونا هستم” را پشت سر گذاشته است.

فیلمبردار “زمانی برای مستی اسبها”+ چهره پرداز “درباره الی”+طراح صحنه “بچه های آسمان”+صدابردار”آدم برفی”

به گزارش سینماژورنال ساعد نیک‌ذات که سابقه فیلمبرداری آثاری چون “تنهای تنهای تنها”، “زمانی برای مستی اسبها” و “آتشکار” را دارد مدیر فیلمبرداری “نفس” است.

مهرداد میرکیانی چهره پرداز آثاری چون “آژانس شیشه ای”، “درباره الی”، “من مادر هستم” و “اعترافات خطرناک ذهن من” طراحی چهره پردازی “نفس” را برعهده دارد.

عباس رستگارپور صدابردار پیشکسوت سینما که سابقه مدیریت صدابرداری فیلمهایی مانند “آدم برفی”، “فرزند خاک”، “بیست” و “کیفر” را در کارنامه دارد به عنوان مدیر صدابرداری فیلم تازه آبیار مشغول فعالیت است.

اصغر نژادایمانی طراح صحنه و لباس فیلمهایی مانند “پستچی سه بار در نمی‌زند”، “بچه های آسمان” و “کیمیا و خاک” نیز طراح صحنه و لباس “نفس” است.

بهزاد هاشمی مدیر تولید کار است. امیر یمینی مدیر تدارکات و روزبه سجادی حسینی نیز دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز است.

ادامه فیلمبرداری در کرج، شاهرود، قم و البته تهران

به گزارش سینماژورنال گروه تولید “نفس” بعد از اتمام فیلمبرداری در یزد، ادامه فیلمبرداری را علاوه بر تهران در شهرستانهای مختللف ایران پی خواهند گرفت.

 کرج، شاهرود و قم از جمله شهرستانهایی هستند که بخشهایی از تازه ترین فیلم آبیار در آنها فیلمبرداری خواهد شد.