1

نتیجه‌ی ضدتبلیغ!؟/ #عنکبوت_مقدس در میان نامزدهای اسکار!

سینماروزان/حامد مظفری: اغلب این طور بوده هر فیلم یا سریال خارجی که تندروان داخلی علیه آن موضع‌گیری سریالی می‌کنند نه تنها در داخل باعث کنجکاوی مخاطبان قرار می‌گیرد که در فهرست جوایز خارجی هم بالا می‌رود.

دیگر سازندگان آثار سیاسی‌طور ضدایرانی هم دریافته‌اند که بهترین امکان برای اینکه بتوانند مورد توجه قرار گیرند ضدتبلیغ بخصوص در داخل ایران است. پیشتر تجربه فیلمی مثل آرگو را داشتیم و حالا هم عنکبوت مقدس‌.

#عنکبوت_مقدس که روایتی کج و معوج از زندگی قاتل سریالی زنان بدنام مشهدی ارائه می‌کند توانسته به عنوان نماینده دانمارک به اسکار اعزام شده و حالا هم در فهرست پانزده گزینه نهایی اسکار غیرانگلیسی زبان جای گیرد. این، همان فیلمی است که رونمایی آن در جشنواره کن۲۰۲۲ همراه شد با انبوه نقدهای تند و تیز علیهش در داخل بی توجه به کارکرد ضدتبلیغی که این هجمه ها دارد…

فیلم عنکبوت مقدس ساخته علی عباسی در فهرست نامزدهای اسکار قرار گرفت
فیلم عنکبوت مقدس ساخته علی عباسی در فهرست نامزدهای اسکار قرار گرفت

به هر حال عنکبوت مقدس -که از منظر تکنیکی اثری تلفیلم‌گونه می‌نماید- به لطف سیاسی‌‌کاری آن طرف و ضدتبلیغ این طرف، وارد فهرست نهایی اسکار خارجی شده و نماینده ایران #جنگ_جهانی_سوم نتوانسته وارد ۱۵گزینه نهایی اسکار خارجی باشد و در عین حال کشورهایی مانند هند، کامبوج و کره در این فهرست، نماینده دارند.

آرژانتین (آرژانتین، ۱۹۸۵)، اتریش (کورساژ)، بلژیک (نزدیک)، کامبوج (بازگشت به سئول)، دانمارک (عنکبوت مقدس)، فرانسه (سنت عمر)، آلمان (همه چیز آرام در جبهه غرب)، هند (آخرین نمایش فیلم)، ایرلند (دختر آرام)، مکزیک (باردو)، وقایع‌نگاری اشتباه مشتی حقیقت (مکزیک)، مراکش (کفتان آبی)، پاکستان (جویلند)، لهستان (EO)، کره جنوبی( تصمیم به ترک کردن) و سوئد (توطئه قاهره) ۱۵ فیلمی هستند که در فهرست شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان اسکار ۲۰۲۳ قرار گرفته‌اند و برای رسیدن به فهرست پنج نامزد نهایی رقابت خواهند کرد.

حامد+مظفری+منتقد+سینما+روزنامه+نگار
حامد+مظفری+منتقد+سینما+روزنامه+نگار