1

میرکریمی در “دختر” ماجرای دختری شهرستانی را روایت می‌کند که برای شرکت در پارتی به تهران می‌آید/فرهاد اصلانی نقش پدر دختر را ایفا می‌کند/یک بانک معروف از تولید حمایت می‌کند

سینماژورنال: رضا میرکریمی در حالی بنا دارد به زودی فیلمبرداری تازه ترین اثرش “دختر” را آغاز کند که شنیده های جالبی درباره ماجرای داستانی فیلم و روند تامین بودجه آن مطرح شده است.

به گزارش سینماژورنال میرکریمی در آخرین روزهای سال گذشته پروانه ساخت “دختر” را به تهیه کنندگی خودش از اداره نظارت گرفت آن هم در حالی که نام مهران کاشانی رفیق قدیمی او به عنوان نویسنده اثر به چشم می خورد.

مهران کاشانی که از اوایل حضور میرکریمی در سینمای بلند و درام تحسین شده “زیر نور ماه” کنار وی حضور داشت فیلمنامه “دختر” را با محوریت بررسی معضلات زندگی دختران جوان طبقه سنتی جامعه نوشته است.

دختری که میخواهد در پارتی شرکت کند اما نمی تواند

محوریت “دختر” همان طور که از نام فیلمنامه برمی آید دختری جوان و متعلق به خانواده ای سنتی است که در خوزستان زندگی می کند و از سوی دوستانش برای شرکت در یک پارتی یا همان مهمانی به تهران دعوت می شود. به گزارش سینماژورنال با این حال خانواده وی اجازه حضورش در این مهمانی را نمی دهند و همین جاست که درام فیلم شکل می گیرد؛ دختر از خانه فرار کرده و می کوشد مستقلا تجربه حضور در این مهمانی را بدست آورد.

حضور دختری بی پشتوانه در بدنه اجتماعی متناقض و از آن سو تلاشهای پدر برای پیدا کردن دختر و بازگرداندنش به خانه است که اتفاقات مختلف فیلم را شکل می دهد.

سیر و سلوکی مشابه “خیلی دور خیلی نزدیک”

موضوع “دختر” به نسبت دوره ای که در آن زندگی می کنیم نمی تواند آن قدرها ملتهب باشد و گویا برای همین بوده که پروانه ساخت فیلم هم به راحتی صادر شده است. البته که بواسطه سیر و سلوکی که کاراکتر محوری فیلم برای دریافت واقعیات انجام می دهد، “دختر” بی شباهت نیست به “خیلی دور خیلی نزدیک” دیگر ساخته میرکریمی.

رضا میرکریمی
رضا میرکریمی

چهره ای تازه در نقش اصلی؟!

به گزارش سینماژورنال میرکریمی به دنبال چهره ای کمتر دیده شده برای واگذاری نقش محوری فیلم است؛ البته که او برای یافتن این چهره گروه ویژه ای را به خدمت گرفته که هم از چهره های تئاتر و هم هنرجویان کارگاههای تئاتر تست می گیرند. با این حال اگر این چهره پیدا نشود میرکریمی یکی از بازیگران حرفه ای سینما را به خدمت خواهد گرفت.

اصلانی پدر دختر می شود

فرهاد اصلانی بازیگر توانمند ایرانی نیز به عنوان بازیگر نقش پدر دختر انتخاب شده است. حضور دوباره فرهاد اصلانی در کنار میرکریمی از این جهت می تواند جالب باشد که وی چندی قبل در گفتگویی میرکریمی را بخاطر موضع گیریهایش درباره حضور “یه حبه قند” در جشنواره سی و یکم مورد انتقاد قرار داده بود.

فرهاد اصلانی، رضا میرکریمی
فرهاد اصلانی و رضا میرکریمی در پشت صحنه “یه حبه قند”

بودجه میلیاردی یک بانک برای حمایت از تولید

به گزارش سینماژورنال شاید جذاب ترین نکته مرتبط با پروژه تازه میرکریمی ارگان حمایت کننده فیلم باشد. این ارگان همان بانک خصوصی است که در جشنواره سی و سوم فیلم فجر نیز حضور پررنگی داشت.

میرکریمی با ارائه فیلمنامه “دختر” به کارگروه سینمایی این بانک نظر مثبت آنها را برای حمایت مالی از تولید این کار جلب کرده است و آنها نیز بودجه میلیاردی خوبی را برای این کار تصویب کرده اند.

دلیل جدایی حمید خضوعی ابیانه از گروه تولید

گروه پشت صحنه “دختر” تقریبا همان عواملی هستند که در سالهای اخیر کنار میرکریمی بوده اند با این حال حمید خضوعی ابیانه مدیر تصویربرداری باسابقه سینمای ایران و رفیق قدیمی میرکریمی برای حضور در “دختر” با وی به توافق نرسیده است.

خضوعی ابیانه در چندین فیلم میرکریمی از “زیر نور ماه” و “کودک و سرباز” گرفته تا “خیلی دور خیلی نزدیک” و “یه حبه قند” در کنار وی حضور داشته و برای “دختر” نیز ابتدا از وی برای مدیریت تصویربرداری دعوت به عمل آمده اما علیرغم توافقات ابتدایی در نهایت خضوعی قید همکاری با این پروژه را زده است.

یه حبه قند
حمید خضوعی ابیانه(اولین نفر از راست) در پشت صحنه “یه حبه قند”

برخی از عدم توافق بر سر مبلغ قرارداد می گویند اما خضوعی ابیانه به سینماژورنال گفت که به دلیل درگیری در یک پروژه سینمایی دیگر که مدتی پیش از”دختر” به او پیشنهاد شده نتوانسته در این کار حضور یابد.

بازگشت به “یه حبه قند” یا امتداد “امروز”؟

باید منتظر روزهای آتی ماند و خبرهای جالبتری را از فیلم شنید؛ فیلمی که به اعتقاد بسیاری، تلاش میرکریمی برای بازگشت به اجماعی خواهد بود که در “یه حبه قند” میان منتقدان و مخاطبان عام شکل داده بود.