1

تأخیرهای اعصاب‌خردکن؛ از روز اول در کاخ جشنواره

سنماژورنال: همیشه این طور بود که یکی دو روز از جشنواره میگذشت و بعد بی نظمیها آغاز میشد اما جشنواره سی و سوم به واسطه آغاز بی نظمیها رکورددار است چراکه تقریبا از همان روز اول و آغاز نمایش فیلم اول بود که بی نظمی آغاز شد.

فیلم اول که “قول” بود با تاخیر روی پرده رفت و البته که نمایش یک تیزر حدودا چند دقیقه ای در حمایت از موسسه محک باعث افزایش این تاخیر شد. تیزری که میتوان آن را ادای دینی دانست به پرویز پرستویی چراکه در جای جای تیزر ایشان بود که با صدا یا تصویر خودنمایی میکرد و البته که در کنار وی که همچنان بواسطه “حاج کاظم” شناخته میشود “عباس” یعنی رفیق شفیق “حاج کاظم” در “آژانس شیشه ای” نیز حضور داشت!

به گزارش سینماژورنال تاخیرات به همین جا ختم نشد و اولین فیلم از بخش نگاه نو با نام “ناهید” نیز با حدود 20 دقیقه تاخیر روی پرده رفت؛ در ایجاد این تاخیر علاوه بر بی نظمیهای مربوط به هماهنگی ورود مخاطبان به سالن، مراسم معارفه ای که پیش از نمایش فیلم داخل سالن و روی سن روی داد هم به اندازه خود موثر بود.

ای کاش مدیر روابط عمومی وعده خود را محقق میکرد

یادمان می آید سال قبل نیز قبل از اکران هر کدام از فیلمها عوامل فیلم روی سن فراخوانده شده و دقایقی درباره فیلم با مخاطبان گپ میزدند اما تاخیراتی که بواسطه این ماجرا در برنامه نمایش فیلمها بوجود آمد موجب شد که مدیر روابط عمومی جشنواره فجر با همکاری گعده بالایی انجمن منتقدان طرح “یک فیلم یک سلام” را مدتی پیش از جشنواره فجر در پردیس ملت راه اندازی کند؛ طرحی که بنا بود طی آن فیلمها و عوامل به مخاطبان معرفی شوند. روابط عمومی جشنواره در گفتگوهای پیش از جشنواره خود بر این امر تاکید کرده بود که با اجرای “یک فیلم یک سلام” دیگر نیازی به این نیست که پیش از نمایش فیلمها در کاخ جشنواره برای آنها دورهمی معارفه گونه برگزار شود و فقط نشست نقد و بررسی فیلمهاست که در کاخ برگزار خواهد شد.

با این حال از همین روز اول جشنواره معلوم شد که این وعده هم محلی از اعراب ندارد چراکه باز هم داستان به مانند سال قبل است و بناست با همراهی رفقای سرحلقه انجمنی موسوم به منتقدان خانه سینما، بخشی از وقت مفید تماشای فیلمها صرف تپقهای میکروفن به دستانی شود که روی سن می آیند تا عوامل فیلم را به مخاطبان معرفی کنند!

البته که تاخیرات ادامه داشت و زمان بالای فیلم “ناهید” که بیشتر از دو ساعت بود اما در برنامه کاخ زمانی 1 ساعته و نیمه برای آن درنظر گرفته شده بود مزید بر تاخیرات شد و  و به این ترتیب فیلم بعدی یعنی “ارغوان” هم با نیم ساعت تاخیر آغاز شد و این یکی هم به دلیل طولانی بودن زمان باعث تاخیر در شروع نمایش فیلم بعدی شد و این سیکل معیوب تا انتها ادامه داشت…