1

“موش کشی” به سبک نیکی کریمی!

سینماژورنال: بعد از “سوت پایان” انتظاراتمان از نیکی کریمی بالا رفت؛ “سوت پایان” چه بلحاظ فیلمنامه و چه بلحاظ اجرا نقطه اوج کارنامه نیکی کریمی بود و انگاری که این کارگردان-بازیگر زن هرآنچه در سینما آموخته بود را بر سر این فیلم گذاشت و دیگر تمام.

تمام از این جهت که فیلم تازه اش “شیفت شب” نه تنها بلحاظ اجرا چند گام عقبتر از “سوت پایان” است که حتی ضعیفتر از اولین تجربیات کارگردانی اش یعنی “چند روز بعد” و “یک شب” است.

باز اگر فیلمنامه ای که کریمی در “شیفت شب” دستمایه کرده ساختاری منسجمتر داشت این ضعف در اجرا این قدرها به چشم نمی آمد اما باعث تاسف است کارگردانی که با جمعی از فیلمنامه نویسان مطرح ایرانی سابقه همکاری دارد متنی تا این حد مغشوش و چندپاره را دستمایه کار کرده است.

دغدغه های زنانه تان،‌ محترم اما فکری هم بحال فیلمنامه می کردید

انگاری برای کریمی داشتن دغدغه های زنانه برای ساخت اثر کفایت میکرده و همین که فیلمنامه اش زندگی یک زن و مصائبش در کشف مشکلات همسر را نشان بدهد برایش کافی بوده!

ایده ای که مرکزیت فیلمنامه “شیفت شب” است ایده محترمی است؛ یک زن به مرور زمان متوجه فاجعه اقتصادی میشود که برای همسر رخ داده و تلاش برای حل مشکل است که او را در مسیری متفاوت قرار میدهد.

در غلبه معضلات اقتصادی بر زندگی آدمیان این دیار، کار بر روی چنین ایده ای نه تنها عجیب نیست که ضروری هم هست اما نیکی کریمی چنان که باید نتوانسته از این ایده در روایتی دراماتیک و پرجاذبه استفاده کند.

تسلسلی که راه گریزی از آن نیست

تنها گره دراماتیک فیلم، مشکوک شدن زن به شوهر است که با باز شدن این گره و هویدا گشتن کلاهبرداری نیم میلیاردی از شوهر دیگر همه چیز به تسلسلی می افتد که راه گریزی از آن نیست.

بدبختانه اینکه کریمی برای پایان بندی فیلم خود نیز به جای ارائه یک برگ برنده و مثلا ایجاد گره ای دیگر با محوریت پیگیری داستان کلاهبردار، زن را در جستجوی شوهر در خیابانهایی نشان میدهد که شوهر در این خیابانها با کشتن موشهای سرگردان و فروش کیلویی آنها کسب درآمد میکند!!!

نمی دانیم این موش کشی به سبک نیکی کریمی اشارات سیاسی در خود نهان دارد یا نه ولی آنچه از قتل عام موشها در “شیفت شب” می بینیم صرفا تلاش برای به پایان رساندن داستانی است که حتی نویسنده اش هم نمیدانسته چگونه سر و ته آن را جمع کند.

حیفِ نیکی کریمی که خاطره خوبی که از پرداخت ظریف سوژه ای با محوریت قصاص در “سوت پایان” را برایمان بجای گذاشته بود با پرداختی این قدر سطحی از درگیریهای اقتصادی در “شیفت شب” امتداد داده است. نیکی کریمی اگر بخواهد باز هم فیلم بسازد باید بیشتر از اینها بر روی سناریویش وقت بگذارد.