1

مهدی هاشمی خط اصلی داستان “علی‌البدل” را لو داد⇐بوی کپی‌برداری از “ایران برگر” به مشام می‌رسد+عکس

سینماژورنال: مهدی هاشمی بازیگری که سالها پیش از این و با نسخه ای از نمایش “مرگ یزدگرد” بهرام بیضایی که توسط گروه فیلم لیسار برای تلویزیون ضبط شده بود بازیگری برای رسانه ملی را تجربه کرد، در سالهای بعد همزمان با سینما در سریالهایی ماندگار نظیر “سلطان و شبان” و “کوچک جنگلی” بازی کرده و طوری پیش رفت که به یکی از قله های بازیگری بدل شد با این وصف در سالهای اخیر اما هاشمی بدجوری گرفتار سریالهای روتین تلویزیون شده است.

به گزارش سینماژورنال بعد از حضور در دو فصل از “دردسرهای عظیم” و “زعفرونی” که هیچ کدام در حد و اندازه های نام این بازیگر نبودند حالا هاشمی بناست در یک سریال تلویزیونی دیگر بازی کند.

مهدی هاشمی خط اصلی “علی البدل” را لو داد

این سریال “علی البدل” نام دارد که توسط سیروس مقدم که به نسبت جزو کارگردانان موفق رسانه ملی بوده است ساخته خواهد شد. تیم تولید این سریال تقریبا همان تیم سریال “پایتخت” هستند و البته که محسن تنابنده هم به عنوان سرپرست نویسندگان و بازیگر در کار حضور دارد.

مهدی هاشمی به بهانه این حضور به تازگی گفتگویی با “ایسنا” کرده و درباره جزییات نقش اش در “علی البدل” حرف زده است؛ هاشمی می گوید: داستان اصلی این مجموعه در یک ده می‌گذرد که ویژگی‌های منحصر به فرد خودش را دارد و خیلی خاص است. این ده معمولی و واقعی نیست بلکه یک ده خیالی است و ماجراهای بسیاری در آن اتفاق می‌افتد.

هاشمی پیرامون همکاری با سیروس مقدم هم بیان می دارد: همیشه مجموعه‌های «پایتخت» را دوست داشتم و برایم سوال بود که چطور این صحنه‌های سخت را به وجود می‌آورند اما حالا که با آن‌ها برخورد کردم دیدم که این گروه بیش از ظرفیت تلویزیون مایه می‌گذارند. به نظرم قصه «علی‌البدل» پُر از خلاقیت است.

نکته اصلی اما آنجاست که هاشمی اعلام می کند که در سریال “علی البدل” وی به همراه مهدی فخیم‌زاده نقش دو خان بزرگ ده را بازی می‌کنند که با یکدیگر در کشمکش هستند و درگیر ماجراهای بسیاری می‌شوند.

این خط داستانی بی بروبرگرد ذهن را به سمت ماجرای “پرونده قدیمی پیرآباد” بهرام بیضایی و درگیری‌های دو طایفه ای می برد که بر سر ورود یک اتوبوس به روستا شکل می گیرد. این خط داستانی در سالهای بعد توسط کارگردانانی نظیر رفیع پیتز و یدا.. صمدی در آثاری نظیر “فصل پنجم” و “اتوبوس” گرته برداری شد.

مهدی هاشمی نقش یکی از خان های روستای علی البدل" را بازی می کند
مهدی هاشمی نقش یکی از خان های روستای علی البدل” را بازی می کند
مهدی فخیم زاده در "علی البدل"
مهدی فخیم زاده در “علی البدل” نقش خان مقابل مهدی هاشمی را بازی می‌کند

شباهت خط اصلی با “ایران برگر”

اما آشناترین و به‌روزترین تصویرسازی از تعارضات دیدگاه‌های مردمان یک روستا و درگیریهای خوانین را سال گذشته در کمدی-سیاسی”ایران برگر” مسعود جعفری جوزانی دیدیم.

درست شبیه روایتی که مهدی هاشمی از “علی البدل” ارائه کرده در “ایران برگر” که فیلمنامه آن را محمدهادی کریمی نویسنده و کارگردان سالهای اخیر و روزنامه‌نگار سالهای پیش، نگاشته بود نیز با دو خان روستایی به نام “شید” روبرو بودیم که تعارضات رفتاری آنها در بزنگاهی چون انتخابات است که بار طنز کار را تشکیل می دهد.

البته “ایران برگر” با تمام آثار پیشین و از جمله فیلمنامه بیضایی یک تفاوت زیرکانه داشت و آن هم اینکه برخلاف آن آثار که همه در جغرافیای روستا می‌گذشت در “ایران برگر” برای نام بردن از منطقه محل وقوع حوادث مدام بر واژه “مملکت” تأکید می‌شد و عبارت “مملکت شید” بود که در درگیریهای خوانین مرتب بیان می شد.

علی نصیریان در نقش "امرا.. خان" در "ایران برگر"
علی نصیریان در نقش “امرا.. خان” در “ایران برگر”
محسن تنابنده در نقش "فتح ا.. خان" در "ایران برگر"
محسن تنابنده در نقش “فتح ا.. خان” در “ایران برگر”

به بیان بهتر نویسنده و کارگردان قصد داشتند این واقعیت را بگویند که ریشه‌های بحران‌های سیاسی نه جغرافیای خاص بلکه فقر فرهنگی است که می‌تواند در تمامی نقاط یک کشور یا حتی فراتر از آن در تمامی ممالک توسعه‌نیافته بلحاظ فرهنگی وجود داشته باشد.

اگر دقت کنیم که مهدی هاشمی درباره ده محل ماجراهای “علی البدل” این را می گوید که با یک ده “منحصر به فرد” روبروییم که دهی خیالی است، باز هم حدس و گمان درباره گرته برداری از “ایران برگر” است که افزایش می یابد.

بوی شباهت با “ایران برگر” به مشام می رسد

“ایران برگر” درگیری های خوانین را زمینه ای کرده بود برای نقد درونی احوال جامعه ایرانی و جالبتر اینجاست که نقش دو خان اصلی فیلم را که “امرا.. خان” و “فتح ا.. خان”  نام داشتند علی نصیریان و محسن تنابنده ایفا می کردند.

در این بین “فتح ا.. خان” یعنی محسن تنابنده در تیم نویسندگان سریال سیروس مقدم حضور دارد و البته جزو بازیگران آن است!!!

فارغ از آن که واژه “علی البدل” بار سیاسی هم دارد، در آنچه به عنوان جملاتی نمادین از خلاصه داستان رسمی سریال منتشر شده چنین آمده است:  من علی البدل هستم ، فرعی، رزرو و جانشین عضو اصلی؛ حرف نزنم میگن مگه لالی، حرف بزنم میگن حق رأی نداری. خلاصه هم هستم هم نیستم.

اینکه در خلاصه داستان رسمی “علی البدل” به صراحت به “حق رأی” که مضمونی انتخاباتی از آن متبادر می‌شود اشاره شده بیش از پیش ذهن را به این سمت می‌برد که آیا موفقیت گونه‌ای از کمدی با اشارات سیاسی به‌روز نظیر “ایران برگر” است که مبنای نگارش این سریال قرار گرفته است؟

“علی البدل” همان طرح “ایران برگر2” است؟

در میانه‌های سال قبل شنیده‌هایی در فضای رسانه‌ای بازتاب یافت درباره ارائه طرحی از سوی تنابنده به جعفری جوزانی برای ساخت “ایران برگر2” که البته این پیشنهاد از سوی جوزانی رد شد.

حالا با مشخص شدن طرح اصلی “علی البدل” و مشابهت فراوان آن با ماجراهای “ایران برگر” بیش از پیش این پرسش به ذهن خطور می کند که آیا “علی البدل” همان طرحی است که تنابنده برای “ایران برگر2” نوشته بود و البته تأییدیه جوزانی را برای ساخت نگرفت؟

برای یافتن پاسخ این پرسش باید تا زمان پخش سریال تحمل را پیشه سازیم.

اما اگر این فرضیه درست باشد آن گاه تنابنده خود در سریال چه کاراکتری را بازی خواهد کرد؟ قطب سوم درگیری یعنی همان “آقا معلم”ی که در “ایران برگر” توسط محمدرضا هدایتی ایفا شده بود؟

برای دانستن پاسخ این پرسش هم چاره ای جز صبر نیست…