1

مهدی فخیم‌زاده آب پاکی را روی دست خانه سینما ریخت⇐سینمای دولتی رییس دارد و صنف در آن معنایی ندارد!/خانه سینما از بالا شکل گرفته است و نه از طرف افرادی که منافع مشترک دارند!/بودجه خانه سینما هنوز هم از ارشاد می‌آید/عضو خانه سینما بودن یا نبودن هیچ فرقی نمی‌کند!

سینماروزان: هویت سندیکاها و صنفها در همه جای دنیا با خدمات رفاهی که برای اعضاء انجام می دهند گره خورده است اما تنها صنف سینمای ایران که بیشتر از دو دهه هم سابقه تأسیس دارد هنوز در اصلی ترین فعالیت صنفی که ارائه خدمات به اعضاء است مشکل دارد.

به گزارش سینماروزان مهدی فخیم زاده بازیگر و کارگردان سینمای ایران به تازگی در گفتگویی که در برنامه «چشم شب روشن» داشت به صراحت به انتقاد از عدم کارکرد واقعی این صنف اشاره کرد و اصلی ترین مسبب این انفعال را هم وابستگی بیش از حد صنف به دولت دانست.

این بازیگر  بیان کرد: در این زمینه یک اشتباهی شد و همچنان مسئولان پرهیز می‌کنند از این اشتباه، اما این ریلی که چیده شده هنوز هست. مشکلی در صنوف ما هست ولی این مشکل از جای دیگری نشأت گرفته.

وی ادامه داد: سینمای دولتی که دست‌اندرکاران آن همه توقع داشته باشند پول فیلم را از جایی بگیرند و با آن فیلم بسازند. این موضوع باعث می‌شود چنین سینمایی نتواند صنف داشته باشد. سینمای دولتی رییس دارد و صنف در آن معنایی ندارد.

فخیم زاده خاطرنشان ساخت داد: خانه سینما از طرف افرادی که منافع مشترک دارند ایجاد نشده بلکه از بالا شکل گرفته است. بودجه آن هم هنوز از ارشاد می‌آید. اما پول مجمع تولیدکنندگان را خود اعضایش می‌دهند. همانطور که یک صنف باید اینگونه باشد و حافظ آن هم خود اعضایش باشند. ولی اکنون افراد به خانه سینما می‌روند چون نیازمند هستند.

وی افزود: با یکی از بچه‌هایی که حالا خیلی مطرح است، اخیرا در یک کاری بودیم و گفت من عضو خانه سینما نیستم. عضو هیچ صنفی نیستم. چون عضو بودن یا نبودن هیچ فرقی نمی کند. نه چیزی از تو می خواهند و نه تو میتوانی از آن چیزی بخواهی! اینکه صنف نیست!

فخیم‌زاده اظهار کرد: بعد از چند سال که در سروکله هم زده‌ایم، برای جنگ اعلام آتش بس شده است. اگر ما منافع مشترکی داریم چرا یکی نیستیم؟ همه اینها از دخالت دولت می‌آید.