1

منتقد باسابقه روی آنتن زنده بیان داشت⇐متاسفانه در سالهای اخیر به بهانه ارتقای سینما(!) بی‌توجهی کاملی را نسبت به اوضاع معیشتی اهالی سینما شاهد بودیم!/برخی از ناآگاهان مدام در شیپور ارتقای سینما(!) نواختند بی‌خبر از آن که این ارتقا خلاصه شده در بریز و بپاش و برگزاری جشنواره‌های بدون فایده یا تولید آثار بدون مشتری!/مگر رئیس جمهور دستور نداد تا حضور روسای تازه در سازمانها، هیچ عزل و نصب و فرآیند هزینه‌زایی انجام نشود پس چرا مدیران سابق همچنان در حال برگزاری جشنواره‌های هزینه‌زا هستند؟/ سینماگران در اوج بیکاری حتی هزینه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی خود را ندارند ولی جشنواره‌های میلیاردی بی هر گونه ممانعت در حال بریز و بپاشند؟/رئیس تازه سینما مقهور جریانات مافیایی نشود و قبل از هر چیز مشکلات معیشتی بدنه ضعیف سینما را حل کند!/چه ایرادی دارد جشنواره‌های بی‌فایده تعطیل شود و بودجه‌اش صرف معیشت سینماگران و ایجاد بیمه بیکاری برای آنان شود؟

سینماروزان: سیدرضا اورنگ منتقد و روزنامه‌نگار پیشکسوت روی آنتن زنده برنامه سینمامعیار رادیوگفتگو و در گپی کوتاه با امیرعباس صباغ-مجری این برنامه- خواستار حل ضربتی مشکلات معیشتی سینماگران توسط رئیس تازه سینما شد.

سیدرضا اورنگ گفت: وضعیت معیشتی بدنه سینما واقعا از خراب هم گذشته و اگر به نسبت صنوف دیگر بسنجید واقعا نزدیک به مرگ است. اولین برنامه رئیس تازه سینما باید برای ارتقای معیشت اهالی سینما باشد. متاسفانه در سالهای اخیر به بهانه ارتقای سینما(!) بی‌توجهی کاملی را نسبت به اوضاع معیشتی اهالی سینما شاهد بودیم و بدبختانه برخی از ناآگاهان نیز مدام در شیپور ارتقای سینما نواختند بی‌خبر از آن که این ارتقا خلاصه شده در بریز و بپاش در جشنواره‌های بدون فایده یا تولید آثاری که آقایان حتی جرات نمی‌کنند در فضای وی‌او‌دی آنها را به نمایش بگذارند.

این روزنامه‌نگار باسابقه تاکید کرد: کمبود بودجه را بهانه عدم کمک به سینماگران کرده‌اند در حالی که بودجه‌های هنگفت آمده ولی به چه کسانی رسیده؟ به دست‌اندرکاران تولید فیلم‌های بی خاصیت یا برگزارکنندگان جشنواره‌هایی با سالن‌های خالی یا موسسات و شرکت‌هایی که اصلا نیازی به کمک ندارند. در مقابل بدنه سینما از فیلمبردار تا گریمور تا تدوینگر و… با انبوه مشکلات مادی روبروست و حتی توان پرداخت حق بیمه خود را ندارد‌.

سیدرضا اورنگ ادامه داد: رییس تازه سینما باید مشکلات معیشتی سینماگران و معضل اپیدمیک بیمه سینماگران را حل کند. چرا سینماگران در اوج بیکاری پساکرونا، باید کلی هزینه کنند برای بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی درمان؟ چرا سینماگران بیمه بیکاری ندارند؟ امیدوارم رئیس تازه سینما، مشکل بیمه‌ای سینماگران را یک بار برای همیشه حل کند.

این منتقد سینما با انتقاد از ادامه بریز و بپاش در جشنواره‌های دولتی با وجود تغییر دولت گفت: مگر رئیس جمهور دستور نداد تا حضور روسای تازه در سازمانها، هیچ عزل و نصب و فرآیند هزینه‌زایی انجام نشود پس چرا همچنان آقایان سابق در حال برگزاری جشنواره‌های هزینه‌زا هستند؟ برخی سینماگران در اوج بیکاری حتی هزینه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی خود را ندارند ولی جشنواره‌های میلیاردی بی هر گونه ممانعت در حال بریز و بپاشند؟

اورنگ درباره اولویت‌های پیشنهادی مدیران تازه سینمایی گفت: رئیس تازه سینما جشنواره‌های بی‌فایده را تعطیل کند و بودجه‌اش را صرف ارتقای معیشت سینماگران کند! رئیس تازه سینما مقهور جریانات مافیایی نشود و قبل از هر چیز مشکلات بدنه ضعیف سینما را حل کند. چه ایرادی دارد جشنواره‌های بی‌فایده تعطیل شود و بودجه‌اش صرف معیشت سینماگران و ایجاد بیمه بیکاری برای آنان شود؟ اگر رئیس تازه سینما مشکلات بدنه ضعیف سینما را حل نکند، هیچ اتفاق مثبت دیگری رخ نخواهد داد.

سیدرضا اورنگ خاطرنشان ساخت: سینما متعلق به همه اهالی سینماست و رئیس تازه سینما باید بتواند با تمامی سینماگران در تعامل کامل باشد و با حل مشکلات آنها، سینمایی را شاهد باشیم که هم بار فرهنگی داشته باشد و هم سرگرم‌کننده باشد.