1

ممانعت از نمایش «فروشنده» در دانشگاه شریف!

سینماروزان: اکران دانشگاهی یک فیلم مستند همنام آخرین اثر اصغر فرهادی یعنی «فروشنده» که به ادعای تهیه‌کننده آن به روشنگری درباره پشت صحنه برخی مسائل مربوط به برجام و سیاست خارجی و داخلی می‌پردازد با فشار جریان‌های غیردانشگاهی لغو شد.

به گزارش سینماروزان محسن حاج کرمی، تهیه‌کننده مستند «فروشنده» در گفتگو با «کیهان» گفت: موضوع مستند «فروشنده» اتفاقات سیاسی چهار سال اخیر است و سعی کرده با زبانی شفاف، صریح، مستند و مستدل به این اتفاقات بپردازد. این فیلم قرار بود روز گذشته (یکشنبه 20 شهریور) در دانشگاه صنعتی شریف به نمایش در بیاید، اما با دخالت برخی جریان‌های خارج از فضای دانشگاهی، اکران این مستند لغو شد. اتفاقی که در چند سال اخیر برای برخی فیلم‌ها و مستندهای انتقادی دیگر نیز رخ داده است.
وی درباره هویت جریان‌های لغو‌کننده نمایش مستند «فروشنده» هم اظهار داشت: مطمئنا آگاه سازی مردم درباره مسائل چهار سال اخیر و به ویژه برجام و سیاست خارجی به مذاق برخی خوش نمی‌آید. این درحالی است که از کسانی که ادعا و شعار آزادی بیان دارند، توقع می‌رود به این شعار پایبند باشند.
تهیه‌کننده مستند «فروشنده» البته از نمایش این مستند در سایر دانشگاه‌های کشور خبر داد و افزود: تا‌کنون بیش از 100 مرکز دانشگاهی در شهرهای مختلف درخواست اکران دارند. اما تصمیم ما این بود که اولین نمایش این فیلم در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شود. هر چند که هنوز هم احتمال دارد که این مستند با تأخیر در آن دانشگاه نمایش داده شود. اگر در دانشگاه شریف امکان نمایش فراهم نشود، دانشگاه‌های دیگری در تهران متقاضی اکران هستند که اکران را با آنها آغاز خواهیم کرد.
حاج کرمی درباره موضوعات مطرح شده در مستند «فروشنده» هم گفت: این فیلم پشت صحنه برجام و اتفاقات سیاست خارجی و داخلی را از بعد از مناظره‌های انتخاباتی سال 92 و حرف‌هایی که در این مناظرات مطرح شد، بررسی می‌کند. بحث اعتماد و رابطه با آمریکا، قول‌های اقتصادی مربوط به برجام و بررسی اینکه برجام و تحریم‌ها چه تأثیری روی مشکلات اقتصادی دارند و … در این فیلم تحلیل شده‌اند. یعنی مباحثی که برای مردم در آستانه انتخابات بسیار روشنگر هستند و این مستند می‌تواند جواب بسیاری از سؤالات مردم درباره مسائل چهار سال اخیر را بدهد. البته برای جریان‌های نخبگان و سیاسی هم مفید است و می‌تواند آگاهی بیشتری به آنها بدهد. به همین دلیل هم به نامزدهای انتخابات پیش رو پیشنهاد دادیم که این مستند را ببینند.
وی درباره سرمایه گذار این محصول رسانه‌ای هم توضیح داد: مستند «فروشنده» محصول مرکز فانوس فرداست که یک مجموعه خصوصی است و هزینه فیلم از طریق اکران‌های مردمی تأمین می‌شود و در تولید این مستند از سوی نهاد یا گروه خاصی حمایتی نشده است.