1

معنای “پرچم سفید” هم تغییر یافته انگار!+عکس

سینماژورنال: در جلسه هفته گذشته شورای صنفی نمایش مقرر شد که به احترام توقیف ناگهانی “رستاخیز” احمدرضا درویش مقابل سینمای سرگروه فیلم و سالنهایی که بنا بوده آن را نشان دهند پرچم سفید نصب شود.

به گزارش سینماژورنال سینمای سرگروه “رستاخیز” سینما آزادی بود و قاعدتا زودتر از دیگر سینماها باید در برابر این سینما پرچم سفید نصب می شد.
با این حال مخاطبانی که طی روزهای گذشته به سینما سر زده اند فقط شاهد این بوده اند که بنری سفید بالای ورودی سینما که پبشتر پوستر “رستاخیز” بود قرار داده شده است.

البته که این پوشش، سفیدرنگ بوده و باعث میشود مخاطبان به جای پوستر “رستاخیز” با سفیدی روبرو شوند اما اثری از پرچم در معنای مرسوم آن مقابل سینما به چشم نمی خورد.

پرچم یا “پرچمنده”  از “پر” (گونه قدیمی‌تر “بر”، به معنی “جلو” و یا به معنی “روی”، “بالای”) و فعل “چمیدن” به معنی “پیچ و خم خوردن” تشکیل شده‌است بر این اساس پیچ و خمی که پرچمهای افراشته به هنگام اهتزاز در آسمان می خوردند در معنای پرچم ریشه دارد.

به نظر می رسد با قرار گرفتن نوع تازه ای از پرچم در برابر سینمای سرگروه آزادی باید شاهد تغییر نام این واژه در فرهنگهای لغت هم باشیم!!

پوشاندن بنر "رستاخیز"
پوشاندن بنر “رستاخیز” در ورودی سینما آزادی