1

معرفی هیأت انتخاب مستند جشنواره فجر با حضور قائم مقام مرکز گسترش+یک مدیر ارزشی تلویزیون+یک مستندساز سابق⇔پرسش اول: به این ترتیب باز هم مستندهای ارگانی هستند که به جشنواره راه خواهند یافت؟؟/پرسش دوم: مستندساز سابقی که به هیأت انتخاب فجر رفته، قید حضور فیلم بلندش در جشنواره را زده؟

سینماروزان: بعد از معرفی هیأت انتخاب بخشهای سودای سیمرغ و فیلم اولیهای جشنواره سی و هفتم فجر که به قدر کفایت مناقشه برانگیز بود حالا با معرفی هیأت انتخاب مستند جشنواره، حجم مناقشات چند برابر شده است.

ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره سی و هفتم مرتضی رزاق کریمی، سلیم غفوری و آرش لاهوتی را به عنوان هیأت انتخاب مستند جشنواره امسال معرفی کرده است.

 در این هیأت فقط یک مستندساز-البته از نوع مستندساز سابق- به نام آرش لاهوتی حضور دارد و دو مدیر هستند که غلبه هیأت انتخاب مستند به نفع آنهاست. لاهوتی اخیرا فیلمی داستانی به نام «روزهای نارنجی» را به تهیه کنندگی علیرضا قاسم خان-مدیر پیشین موزه سینما که به دلیل قانون ممنوعیت حضور بازنشستگان از کار برکنار شد- ساخته که مشخص نیست فیلمش را متقاضی فجر کرده یا به خاطر حضور در هیأت انتخاب مستند فجر قید حضور در جشنواره را زده؟

مرتضی رزاق کریمی قائم مقام مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درحالی به هیأت انتخاب مستند راه یافته که دستاورد اخیرش در برگزاری جشنواره مقاومت و حضور پررنگ ارگانیها در صدر آرای مردمی به شدت پرسش ساز شده است. سلیم غفوری هم که از مدیریت مستند شبکه ارزشی افق به مدیریت شبکه مستند تلویزیون رسید دیگر عضو هیأت انتخاب مستند فجر است.

اولین پیش بینی از چنین چینشی در هیأت انتخاب مستند، ورود مستندهای ارگانها و نهادها به جشنواره فجر است! به هر حال رزاق‌کریمی قائم مقام مرکز گسترشی است که سالانه بودجه ای هنگفت صرف تولید مستند میکند و به همین سبب سهم خود را از فجر هم میخواهد. غفوری را هم میتوان مدیر مطبوع ارگانهای ارزشی مستندساز دانست!

با این ترکیب آیا امکان دارد مستندهای متعلق به بخش خصوصی به جشنواره راه یابند؟