1

مصطفی آل‌احمد: جشنواره فیلم کوتاه هیچ‌گاه نیاز به آمارسازی نداشته/چرا رسانه ملی مخاطبان را از تماشای فیلم کوتاه محروم کرده؟

سينماروزان: در روزهاي گذشته گزارشي درباره برخي ايرادات جشنواره فيلم کوتاه تهران منتشر شد.(اينجا را بخوانيد)

به گزارش سينماروزان انتشار آن گزارش سبب ساز آن شد مصطفي آل احمد از فيلمسازان جواني که سابقه سالها فعاليت در حيطه فيلم کوتاه دارد و امسال هم نامش در شمار بزرگداشتهاي جشنواره قرار دارد بکوشد به نوبه خود توضيحاتي درباره وضعيت فيلم کوتاه و روند برگزاري جشنواره بدهد.

مصطفی آل احمد با اشاره به این که فیلم سازان فیلم کوتاه به عرضه درست آثارشان نیاز دارند به سینماروزان بیان داشت: هر فرصتی که برای نمایش و اکران فیلم کوتاه وجود دارد باید مورد حمایت قرار گیرد. همان طور که نیاز داریم به تولید فیلم کوتاه، نیاز داریم به نمایش فیلمهای کوتاه در سینما و تلویزیون و جشنواره هایی مانند جشنواره فیلم کوتاه تهران.

این عضو هیأت موسس انجمن فیلم کوتاه با اشاره به ویژگی های اصلی فیلم کوتاه گفت: بیان موجز و کوتاه در زمینه معضلات و آسیب ها در حیطه ‌های مختلف به بهترین شکل در فیلم کوتاه تصویر می شود و دقیقا به دلیل همین تلخیص و ایجاز است که فیلم کوتاه  اثرگذاری بیشتری دارد.

رسانه ملی مخاطبان را از فیلم کوتاه محروم کرده

آل احمد با تأکید بر آن که جوانان این عرصه با کمترین امکانات کار می کنند اظهارداشت: فیلم کوتاه حمایت می‌خواهد و باید دیده شود و نیاز دارد به ایجاد فضاهایی برای دیده شدن مانند پاتوقی که انجمن سینمای جوانان برای فیلم کوتاه ایجاد کرده و همین جشنواره‌ای که سالانه در تهران برگزار می‌شود. از طرف دیگر رسانه ملی، مردم را از این قالب اثرگذار محروم کرده است. رسانه ملی می تواند با خرید آثار فیلمسازان فیلم کوتاه، هم به رونق آن کمک کند و هم با این بیان هنری موجز؛ مردم را با آسیب های اجتماعی آشنا ساخته و نیز شیوه ها و بیان هنری تازه را معرفی کند. حتی تلویزیون می‌تواند کانال تخصصی برای پخش فیلمهای کوتاه و بلند سینمایی ، ویدئو ، آثار هنری ، هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی اختصاص دهد و این ایده ایست که در مورد فیلم مستند جواب داده است. آرشیوهای ما پر است از فیلمهای کوتاهی که تا سالها می تواند ماده خام یک کانال تلویزیونی باشد.

یک تناقض در سینمای بلندی که مدام حمایت می‌شود

کارگردان فیلم سینمایی “پوسته” ادامه داد: فیلم کوتاه هزینه زیادی نمی خواهد و به عنوان مثال می توان با بودجه یک یا دو فیلم سینمایی سالانه ده‌ها  فیلم کوتاه تولید کرد. هم اکنون سالانه تعداد زیادی فیلم بلند با حمایت بنیاد سینمایی فارابی ساخته می شود که برخی از آنها نه در داخل توجهی برمی انگیزند و نه در خارج از کشور درخشش دارند ؛ اما همچنان از سازندگان آن فیلم ها حمایت  می شود. این در حالی است که فیلمسازان فیلم کوتاه سالانه درخشش های بسیار در عرصه های جهانی و داخلی دارند. اما متاسفانه حمایت از فیلم کوتاه بسیار کم است.

آل احمد خاطرنشان ساخت: فیلمسازی کوتاه زیربنای سینمای بلند حرفه ای است و هرچه بیشتر جوانان این حیطه مورد تشویق و حمایت قرار گیرند از آن سو شاهد رشد سینمای بلند خواهیم بود.

جشنواره ای که هیچ گاه نیاز به آمارسازی نداشته

این فیلمساز سینمای مستند و داستانی در پایان گفته های خود بیان داشت: در شرایط فعلی مهمترین مجال عرضه فیلمهای کوتاه جشنواره فیلم کوتاه و یک سلسله جشنواره استانی است و به عنوان کسی که خودم را برآمده از فیلم کوتاه می دانم به صراحت می گویم وظیفه اصلی مان حمایت از این جشنواره هاست. جشنواره فیلم کوتاه جزو معدود جشنواره های ملی است که هیچ گاه نیاز به آمارسازی درباره مخاطب نداشته چون همواره با مخاطب پرشور روبرو بوده و این جوانان سرمایه کمی نیستند. در این دو سال اخیر هم رونق جشنواره فیلم کوتاه تهران بیشتر از سال های پیش بنظر می رسد؛ امید دارم با همدلی بیشتر به ارتقا بیشتر این جشنواره کمک شود.