1

مشارکت ۱۴ میلیاردی یک شرکت ترک در تولید یک سریال ایرانی!/این سریال بخشهایی از زلزله دردناک آذربایجان شرقی را به تصویر می‌کشد/بازیگران مکمل این سریال از میان علاقمندان آشنا به زبان ترکی استانبولی انتخاب می‌شوند

سینماژورنال: در کنار بخش عمده تهیه کنندگان و کارگردانان سینما و تلویزیون که در تهران مستقر شده اند و از پایتخت قصد اثرگذاری بر مخاطبان سراسر کشور را دارند چهره هایی هم هستند که در شهرستانها فعالند و بواسطه شناخت مخاطبی که هدف قرار داده اند توانسته اند تجربیات فرامرزی داشته باشند.
به گزارش سینماژورنال جلیل اصغری از جمله چنین چهره هایی است؛ تهیه کننده ای آذری زبان که تاکنون دو سریال “آیریلیق/جدایی” و “فریاد سنگ” را با زبان ترکی استانبولی ساخته و نه فقط مخاطبان فراوانی در استانهای آذری زبان ایران داشته باشد که سریالهایش در کشورهایی نظیر ترکیه و آذربایجان هم پخش شده است.
این تهیه کننده این روزها سرگرم پیش تولید سومین سریالش “آیاتای/مثل ماه” است؛ سریالی که داستانی با محوریت زلزله دلخراشی که سه سال قبل در استان آذربایجان شرقی رخ داده روایت شده و البته با فلاش بکهایی که به صدها سال پیش و زمان جنگ جهانی اول می زند وجهی تاریخی هم پیدا می کند.

بودجه 31 میلیاردی برای تولید کار
اصغری در گفتگو با سینماژورنال با اشاره به برآورد بودجه میلیاردی این سریال می گوید: این سریال وجهی تاریخی-میهنی دارد و بخشی از آن در دوران جنگ جهانی اول می گذرد و برای همین بودجه تولید آن بالاست و حدودا 31 میلیاردی می شود. 55 درصد بودجه یعنی 17 میلیارد را طرف ایرانی سرمایه گذاری کرده و 45 درصد مابقی یعنی 14 میلیارد دیگر نیز توسط یک شرکت ترک به نام “اصلی اسلام اوغلی” تامین خواهد شد.

یک شهرک سینمایی را برای تولید اثر می سازیم
تهیه کننده “آیاتای” قصد دارد بخشهای تاریخی پروژه اش را با ساخت یک شهرک سینمایی در تبریز جلوی دوربین ببرد. وی در این باره می گوید: زمینی را در جاده تبریز-اهر شناسایی کرده ایم که بعد از بلوک بندی برای ساخت شهرک سینمایی از آن استفاده میشود. بازسازی ضلع غربی میدان ساعت تا میدان قونقا و ضلع شرقی میدان ساعت تا میدان شهربانی در شهرک سینمایی انجام خواهد شد.
وی ادامه میدهد: برای ساخت شهرک نیاز به ابلاغ شهرداری داریم. شورای شهر موضوع را تایید کرده و بمحض ابلاغ دستور از سوی شهرداری کار را آغاز می کنیم چراكه صادق نجفی شهردار هنردوست تبريز پس از اطلاع از پروژه بلافاصله دستور دادند تا بودجه احداث شهرک توسط شهرداري تامين شود و به همين خاطر در كمسيون فرهنگي شورا با پيشنهاد معاونت فرهنگي و سازمان فرهنگي وهنري مصوب شد که تسهیلات لازم برای ساخت شهرک ارائه شود.
جلیل اصغری خاطرنشان می سازد: این سریال در ۲۴ قسمت تولید خواهد شد که تصویربرداری ۶ قسمت سریال در ترکیه (شهرهای استانبول، آنکارا و ارزروم) و ۱۸ قسمت نیز در ایران (شهرک سینمایی شهریار تبریز، ورزقان، اهر و تهران) خواهد بود.

جلیل اصغری
جلیل اصغری

فیلمبرداری اوایل تابستان در استانبول آغاز می شود
تهیه کننده “آیاتای” درباره برنامه زمان بندی فیلمبرداری می گوید: سعیمان بر آن است که ابتدای تابستان کار را کلید بزنیم. از آنجا که ساخت شهرک سینمایی حدودا یک سالی زمان می برد فیلمبرداری را با لوکیشنهای استانبول شروع می کنیم و بعد به تبریز آمده و سکانسهای معاصر را می گیریم و سعی می کنیم تا شهریور 95 فیلمبرداری سکانسهای دوران معاصر را به اتمام برسانیم.

تیم تولید
اصغری درباره گروه تولید این سریال ایرانی-ترک به سینماژورنال می گوید: کارگردانی را متین بالک اوغلی انجام میدهد. عثمان سیناو مشاور کارگردان است. حسین پورستار و یدا.. کریمی نیز با همکاری یکدیگر فیلمنامه را نوشته اند.

300 بازیگر در سریال حضور دارند
تیم بازیگران کار نیز ترکیبی خواهد بود از بازیگران ایرانی و ترک. اصغری درباره گروه بازیگران بیان می دارد: این کار حدودا 300 بازیگر دارد که از این میان 25 تا 26 نفر بازیگران اصلی خواهند بود. بازیگران اصلی نیز ترکیبی از بازیگران ترک و ایرانی خواهند بود. فرانک باستانفر، پري سلمانى، مهنوش معینی و رويا اسكندانى بازیگران ایرانی سریال هستند. كئان اورقانجي اوغلي، ولكان كسكين ، آتيلا سارال، فيرات تانيش ، سزن آراى و زلال دره بازیگران ترک کار هستند.

انتخاب بازیگران نقش مکمل از میان چهره های تازه
این تهیه کننده با بیان اینکه قصد دارد تعدادی از بازیگران مکمل را از میان چهره های مستعد بازیگری انتخاب کند به سینماژورنال می گوید: برای ایفای نقشهای مکمل کار علاقه داریم از چهره هایی استفاده کنیم که توانایی بازیگری دارند اما سالهاست به دلایل مختلف دیده نشده اند. البته که شرط حضور تسلط نسبی بر زبان ترکی استانبولی است چراکه سریال ما به زبان ترکی تولید خواهد شد.

استفاده از بازیگران شناخته شده ایرانی برای نقشهای اصلی
اصغری در پایان تاکید می کند: با تعدادی از چهره های سرشناس عرصه بازیگری سینمای ایران که با زبان ترکی آشنایی دارند برای ایفای نقشهای اصلی نیز مذاکراتی را انجام داده ایم تا وجه دوملیتی پروژه برآورده شود.