1

مسعود اطیابی در اظهاراتی صریح بیان داشت ⇐سریالی ساختیم که حتی یک فریم نیاز به ممیزی نداشت ولی شاید چون همکاران ممیز باید گزارش‌کار ارائه دهند، سکانس‌هایی که نیازمند ممیزی نبوده‌اند را تعدیل کردند!/مشخص نیست چرا اجازه ندادند قطعه “ماکان بند” از سریال پخش شود؟/تلویزیون باید نگاهش ملی‌تر از اینها باشد و به‌راحتی مخاطبان را مایوس نکند

سینماروزان: سلیقه‌ای شدن ممیزی در تلویزیون به بالاترین حد رسیده به گونه‌ای که در سریالی اجازه ادای دین به گوگوش و “در امتداد شب” و “ممل آمریکایی” می‌دهند ولی در سریالی دیگر حتی اجازه نمی‌دهند با پرویز صیاد و صمدآقا شوخی شود.

سریال “کامیون” ازجمله سریالهای نوروزی تلویزیون بود که نه فقط از همان ابتدای پخش و با ممیزی کامل قطعه ماکان‌بند گرفتار ممیزی شد بلکه حین پخش و با ممیزی واقعیات پشت‌پرده موسسات متخلف مالی و سرآخر با ممیزی کامل سه قسمت آخر که به زندگی سه بانوی فوتبالیست میپرداخت، بدجوری تیغ سانسور به تنش نشست.

مسعود اطیابی کارگردان “کامیون” درباره بازخورد مخاطبان به سریالش به سینماروزان گفت: بازخورد مخاطبان نسبتا خوب بوده و امیدوارم بهتر هم شود. البته دوست دارم مخاطبان در ارائه نظراتشان گرفتار تعارف نشوند و همه نظرات‌شان درباره همه سریال‌ها را بی‌تعارف بیان کنند و اصلا چقدر خوب است که سازمان تمام نظرات درباره تمام سریال‌ها را بی‌سانسور منتشر کند.

مسعود اطیابی با اشاره به همکاری با پیشکسوتان بازیگری در “کامیون” گفت: کارم با مهدی هاشمی کار چهارم است چون پیشتر در سینما سابقه همکاری داشته‌ایم و ایشان بازیگری به‌شدت منضبط و باهوش است که حضورش نه فقط جلوی دوربین که پشت دوربین هم برای بسیاری از همکاران، کلاس درس است. با وجود آشنایی قبلی، با جهانبخش سلطانی پیشتر سابقه همکاری نداشتم ولی همکاری‌مان خیلی خوب شکل گرفت و زودتر از حد تصور به درک مشترک از متن رسیدیم.

کارگردان “کامیون” در چرایی رد قطعه‌ای که ماکان‌بند خوانده بود برای پخش در تیتراژ این مجموعه به سینماروزان بیان داشت: اینکه چرا به قطعه ماکان‌بند اجازه پخش ندادند بر ما نامعلوم است. ماکان‌بند یک قطعه خیلی خوب برای کار ساخته بود و اگر این قطعه در تیتراژ بود قطعا به جذابیت‌های سریال کمک می‌کرد ولی به‌هرحال چون اهل تعامل هستیم خیلی سریع یک قطعه دیگر را جایگزین کردیم.

اطیابی با نقد ممیزی‌هایی که باعث کنار گذاشتن قطعه ماکان‌بند شد، ادامه داد: تلویزیون باید رویکردش ملی‌تر از این حرفها باشد و به این راحتی‌ها، قطعه‌ای محصول جوانان مملکت را کنار نگذارد و کاری نکند که مخاطب هم مایوس شود. باید به جوانان روحیه داد که مجاز کار کنند و ازشان حمایت کرد که باانگیزه بیشتر برای رسانه ملی محصول تولید کنند.

اطیابی گفت: از کمبودها ناراحت نیستم ولی به ممیزی‌ و تفاوت ممیزی نقد دارم چون بعضا ممیزی‌ها غیراصولی است و به‌نظرم باید یک کار مطالعاتی جدی بر روی ممیزی‌ها وجود داشته باشد و ممیزی‌های صورت گرفته درباره تمامی سریالها بعدا در یک کارگروه مطالعاتی بررسی شود تا به یک سازوکار صحیح در این مقوله برسیم.

مسعود اطیابی در گفتگو با سینماروزان تاکید کرد: شیوه نظارت بر پخش باید طوری باشد که این حس دست ندهد، سانسور جزء لاینفک پخش است. سریالی ساختیم با کمترین نیاز به ممیزی و سریال‌مان حتی یک فریم نیاز به ممیزی ندارد ولی شاید چون همکاران ممیز باید گزارش‌کار ارائه دهند، سکانس‌هایی که نیازمند ممیزی نبودند را تعدیل کردند!!

اطیابی با اشاره به یکی از شمول ممیزی “کامیون” اظهار داشت: چطور است تیم‌های ورزشی سر یک کاپ مسابقه می‌دهند و هیچ ایرادی ندارد ولی اگر دو جوان را در سریال نشان دهیم که سر یک کیک و نوشابه فوتبال بازی کنند حرام است!؟ یا از آن سو ورزشکاران زن با رعایت پوشش در مسابقات شرکت می‌کنند ولی نمایش برشی از زندگی خانوادگی ورزشکاران زن با سانسور مواجه می‌شود؟

مسعود اطیابی پیرامون مساله کلاهبرداری‌های هرمی که در سریال بدان ورود کرده اظهار داشت: درباره نقد کلاهبرداری‌های هرمی بیشتر از ماجرای شرکت‌های هرمی، به دنبال نقد برخی موسسات مالی-اعتباری کلاهبردار بودیم که زندگی بسیاری از مردم را نابود کردند. بلایی که موسسات مالی غیرمجاز بر سر مردم آورده‌اند خیلی بیشتر از آن چیزی است که در سریال می‌بینیم! یک فیلم آماده اکران به نام “انفرادی” هم دارم که به تفصیل به این کلاهبرداری‌های مالی پرداخته است.

کارگردان “کامیون” درباره آمارهایی که درباره جلب مخاطب سریالهای مختلف نوروزی ارائه شد بیان داشت: اعتقادم به همراهی و همکاری کلان با بقیه همکاران بود تا همه کنار هم به جلب مخاطب کمک کنیم. حتی در سینما هم نگاهم این است که همه فیلمها باید مخاطب داشته باشند تا کلیت سینما رشد کند. در تلویزیون هم باید همه سریالها مخاطب داشته باشند تا رشد رسانه ملی را شاهد باشیم.