1

مرگ #رضا_براهنی؛ نویسنده‌ای که فارابی #رازهایش را خرید!

سینماروزان/مسعود احمدی: رضا براهنی، شاعر، نویسنده و منتقد برجسته ادبیات، مرحوم شد.

#رضا_براهنی ۸۶ ساله هنگام مرگ در تورنتوی کانادا به‌ سر می‌برد؛ جایی که او از نیمه دهه ۱۳۷۰ به آن مهاجرت کرده بود.

رضا براهنی از اعضای هیات موسس کانون نویسندگان ایران بود و رمان‌های بحث‌انگیزی همچون «آزاده خانم و نویسنده‌اش»، «رازهای سرزمین من» و «روزگار دوزخی آقای ایاز» را در کارنامه کاری خود دارد.

از دیگر آثار رضا براهنی کتاب «خطاب به پروانه‌ها و چرا من دیگر شاعر نیمایی نیستم؟» است؛ اثری که هم شامل برخی اشعار و هم دیدگاه‌های او در زمینه شعر می‌شود.

حق اقتباس سینمایی #رازهای_سرزمین_من از مشهورترین رمان‌های رضا براهنی در دهه شصت خورشیدی و در زمان مدیریت محمد بهشتی، توسط بنیاد فارابی خریداری شد ولی هیچ تلاش جدی برای تولید آن صورت نگرفت؛ شاید به خاطر محتوای غیرمتعارف فصولی از رمان که عملا امکان صدور مجوز ساخت عین رمان را دشوار می‌کند.

رضا براهنی سه فرزند به نام‌های ارسلان، آلکا و اکتای دارد که در این بين اکتای براهنی به نویسندگی و کارگردانی سینما مشغول است؛ دو فیلم #پل_خواب و #پیرپسر را ساخته و #عنکبوت را هم نگاشته.

ساناز صحتی همسر رضا براهنی و مادر اکتای، علاوه بر فعالیت در حرفه ترجمه، سابقه بازیگری در فیلمی از پوران درخشنده با نام «زمان از دست رفته» را دارد و آخرین بار چهار سال قبل در یادداشتی سرگشاده به انتقاد از عرضه نسخه جرح و تعدیل شده رمان #روزگار_دوزخی_آقای_ایاز پرداخته بود.(اینجا را بخوانید)

مرگ رضا براهنی؛ نویسنده شعیری که فارابی، رازهایش را خرید ولی...
مرگ رضا براهنی؛ نویسنده شهیری که فارابی، رازهایش را خرید ولی…