1

مرگ اولین سینماگر ایرانی که در کن و ونیز و‌لوکارنو حضور داشت!+عکس

سینماروزان: مصطفی فرزانه نویسنده و کارگردان ایرانی مقیم پاریس، فوت شد.

فرزانه که در ایران او را بیشتر به با نوشتن کتاب «آشنایی با صادق هدایت» می‌شناسند، اولین سینماگر ایرانی بود که با نام فری فرزانه در سه جشنواره کن، ونیز و لوکارنو، حضور داشت.

فرزانه در تمام نوشته‌هایش خود را شاگرد صادق هدایت که زمانی با او حشر و نشر داشته معرفی کرده به همین دلیل سه کتاب دربارهٔ هدایت (آشنایی با صادق هدایت، عنکبوت گویا، صادق هدایت در تار عنکبوت) را دربارهٔ او به نگارش درآورد.

فرزانه سال اول حقوق را در تهران، روان‌شناسی و مردم‌شناسی را در سوربن گذراند و تحصیل حقوق را تا دکتری حقوق بین‌الملل در پاریس و تولوز ادامه داد.

سپس با بورس دولت فرانسه فارغ‌التحصیل انستیتوی عالی سینمایی پاریس شد و از آن پس به ساخت فیلم‌های مستند، بیشتر دربارهٔ هنر ایران پرداخت و در سال ۱۳۳۷ با فیلم کوتاه «مینیاتورهای ایرانی» به عنوان محصول فرانسه در جشنواره فیلم ونیز حضور پیدا کرد. پس از «مینیاتورهای ایرانی» در ونیز، فیلم «کورش کبیر» را در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه جشنواره فیلم کن در سال ۱۳۴۰ نمایش داد و بعد با فیلم «زن و حیوان» در سال ۱۳۴۱ در لوکارنو حضور داشت و جایزه بهترین فیلم کوتاه هنری را هم گرفت.

فرزانه مدتی به ایران آمد، نخستین آموزشگاه فنی سینمایی را تأسیس کرد و از اولین پایه‌گذاران تلویزیون ملی ایران شد. لیکن محیط کاری به‌قدری برایش ناگوار آمد که از شغل سینمایی دست کشید و به عنوان رئیس بانک صادرات به پاریس بازگشت. وی علاوه بر ساخت فیلم و نوشتن داستان ترجمه‌هایی از گوگول، فروید، اشتفان، رنه، گروسه و چخوف را نیز ارائه داد.

مرگ مصطفی فرزانه اولین سینماگر ایرانی حاضر در کن و ونیز و لوکارنو
مرگ مصطفی فرزانه اولین سینماگر ایرانی حاضر در کن و ونیز و لوکارنو