1

مرور ۱۵ فراز پرسش‌برانگیز از گفته‌های محمدمهدی حیدریان در نخستین نشست رسانه‌ای فراگیر یک سال اخیر⇐از بازنشستگی رضاداد و عدم امکان صدور حکم مدیریتی برای وی تا راه‌اندازی ۱۲۰ سالن(!!) در سال۹۶/از تخصیص ۶۰درصد از بودجه فارابی به جوانان خلاق تا صدور پروانه ساخت فقط برای تهیه‌کنندگان «مسئول» /از برگزاری جشنواره سی و ششم فجر با بودجه‌ای ۴ تا ۵میلیاردی(؟) تا ابقای احتمالی داروغه‌زاده در دبیری فجر/از اصلاح روند غلط اکران فیلم بی‌مخاطب در هنروتجربه تا چرایی حضور فیلم هنروتجربه‌ای«هجوم» در بخش همجنسگرایانه تدی/از شغل نبودن مسئولیتهای ۱۲گانه منوچهر شاهسواری تا از زندگی زدن ایشان برای کمک به سینما!! و…

سینماروزان: اولین نشست خبری محمدمهدی حیدریان بعد از حضور مسعود نجفی در مدیریت روابط عمومی سازمان سینمایی صبح 20 اسفند درحالی برگزار شد که سیاستهای درهای بسته متصدی معزول روابط عمومی و پرهیز از برگزاری چنین نشستهایی در یک سال گذشته، موجب شده بود که بخش قابل توجهی از اولین نشست فراگیر حیدریان به پرسشهای اهالی رسانه اختصاص یابد؛ پرسشهایی که یک سال انباشته شده بود تا حالا در اولین گردهمایی رسمی رسانه شود.

محمدمهدی حیدریان سعی زیادی کرد که همچنان با تکیه بر سیّاسیت ذاتی که خود نیز در نشست به آن اعتراف کرد به حادترین پرسشها هم پاسخ دهد اما مطول بودن سخنانش و پرهیز از رک گویی باعث شد برخی سوالات چند بار تکرار شود و در نهایت نیز پاسخ روشنی به آنها ارائه نشود.

سینماروزان 15 فراز از سخنان حیدریان که به جای شفاف سازی به دامنه سوالات افزود را مرور می‌کند:

1–با قبول ایرادات نظام اکران، تلاش خواهد شد برای امکان تعداد بیشتر فیلم

مشکل اصلی اکران، عدم توزیع عادلانه سالن است یا کاهش کمّی تعداد فیلمهای آماده اکران!

2–در سال96 هر سه روز یک فیلم اکران شد و هر سه روز یک سالن راه افتاد!

یعنی بیش از 120 سالن به ظرفیت سینماهای کشور اضافه شده؟؟

3–در صدور پروانه ساخت به سمت تهیه کننده صاحب اختیار مسئول خواهیم رفت!

یعنی حذف تهیه‌کنندگانی که کارت میفروشند یا حذف آنها که اسباب حضور آقازادگان سیاسی-اقتصادی به سینما را فراهم کرده‌اند؟

4–فارابی پرداخت وام را به بانکها محول کرد!

یعنی امکانی ایجاد شده برای کوچک سازی و در نهایت حذف فارابی؟

5–شصت درصد بودجه فارابی به نیروهای جوان خلاق تعلق خواهد گرفت!

چه کسانی باید نیروهای خلاق را از غیرخلاق تشخیص دهند؟ همین شوراهای فعلی فارابی؟

6–رضاداد از دوستان صمیمی بنده است و سابقه دوستی ما به تلویزیون بازمیگردد. رضاداد به دلیل اینکه بازنشسته شده امکان صدور حکم برایش نیست و به عنوان مشاور فعالیت می کند.

یعنی اگر بازنشسته نبود برایش حکم صادر میشد؟

7–عزم ما بر شفاف سازی است؛ در سایت دسترسی آزاد هم نمره منفی داریم چون به سه سوال جواب ندادیم و درباره بودجه جشنواره امسال تا آخر هفته آمار را بر سایت قرار خواهیم داد. بین 30 تا 40 درصد هزینه سال قبل، هزینه امسال شده!

برمبنای بودجه 12میلیاردی جشنواره سال قبل آیا بودجه امسال بین 3.6 تا 4.8 میلیارد است؟

8–درباره ابقای داروغه‌زاده در جشنواره سی و هفتم فجر تا انتهای هفته در شورای سیاستگزاری جشنواره به تصمیم گیری خواهیم رسید؛ البته تا اینجا نظری مبنی بر عدم ابقا نیست.

دقیقا به خاطر نظر کدام عضو سیاستگزار تصمیم گیری به تأخیر افتاده؟؟

9–انجمن سینمای جوان نه بدهی دارد و نه بناست تعطیل شود و بناست در شهرستانها توسعه یابد.

توسعه دادن دولتی چه فایده ای دارد جز افزودن بر دایره پررکود سازوکارهای دولتی؟

10–از کل بودجه سالانه سازمان سینمایی تاکنون 75درصد بودجه را گرفتیم و 25 درصد مانده است!

آیا همان 75درصد عادلانه توزیع شده؟

11–ایجاد فضای اکران برای آثار هنروتجربه ضروریست اما اینکه فیلم بدون مخاطب اکران کنیم غلط است! هنروتجربه اگر درست فعالیت کند مخاطب به سمتش میآید و سالنهایش خالی نمیماند پس باید ایرادات هنروتجربه اصلاح شود و از نگاه کمیت گرا به سمت کیفیت در اکران برسیم؛ در همین جهت بود که این گروه پارسال 180 فیلم اکران کرد و امسال 120فیلم و…

چرا برای پخش این صد فیلم هنروتجربه از ظرفیت 30 شرکت پخش موجود استفاده نمی‌کنید و با امتداد دولتی سازی کار را پیش می برید؟

12–جشنواره فجر عرصه ایست برای حضور همه جور فیلم از اول تا دوم و… فیلم اولیها هم میتوانند رقابت کنند و جایزه استعداد درخشان بگیرند. درباره جشنواره فیلم اولیها به دنبال حرفه ای گری هستیم.

تعدد برگزاری جشنواره با بودجه دولتی چه فایده ای دارد جز دوری مدام از خصوصی سازی؟

13–برگزاری جشنواره در بخش خصوصی ایرادی ندارد و مانعی هم ندارد اما جشنواره ها باید به تولید منجر شوند

تولید بدون اکران مفید چه فایده ای دارد؟

14–درباره تعدد مشاغل شاهسواری باید بگویم آن بنده خدا نه حق جلسه میگیرد و نه حقوقی می گیرد. ایشان از زندگیش میزند و می‌آید در جلسات شرکت میکند و ده ها مسئولیتی که ایشان دارد هم شغل نیست.

یعنی آن چندهزارنفر عضو خانه سینما راضیند که یک نفر به نام صنف از زندگیش بزند و مسئولیتهایی را اشغال کند که میتوان با تشریک بدنه در آنها، امور را بهتر پیش برد؟

15–چرا زمانی که «هجوم» در ایران اکران شد درباره همجنسگرایانه بودن آن حرفی نزدید؟

یعنی اگر نشانه‌های همجنسگرایانه در داخل، کشف نشود، منعی بر تولید فیلم با این نگاه وجود ندارد؟