1

مرتضی شایسته تهیه‌کننده باسابقه مطرح کرد⇐چرا صاحبان آثاری پرفروش مثل “مطرب” یا “زیرنظر” یا “…با من برقص” که توانسته‌اند چراغ سینماها را روشن نگه دارند باید مدتها منتظر بمانند تا سهم‌شان از فروش توسط سینماداران پرداخت شود؟؟/ چرا سهم تهیه‌کنندگان از فروش فیلمها باید با چهار ماه تاخیر و آن هم خردخرد به حسابشان بیاید؟؟/هرچه زودتر سامانه “سمفا” را راه بیندازند تا صاحبان آثار از همان زمان بلیت‌فروشی به سهم خود برسند!!

سینماروزان: پرداخت حق‌السهم صاحبان آثار از فروش فیلمها باید با حداقل فاصله زمانی صورت گیرد ولی بارها دیده شده که برخی سینماداران به بهانه‌های مختلف حق‌السهم صاحبان آثار را با تاخیرهای چندماهه بهشان پرداخت می‌کنند.

تعطیلی کرونایی سینماها باعث شده سینماداران بدحساب، توجیهی جدی برای این بدحسابی داشته باشند و حتی اگر فیلمی میلیاردی هم فروخته باشد باز به بهانه کرونا، پول فروش را در حساب خود نگه می‌دارند تا چندماهی سودش را بگیرند!!

مرتضی شایسته تهیه‌کننده باسابقه با اشاره به وضعیت پرداخت سهم صاحبان آثار از سوی سینماداران به سینماروزان گفت: رابطه سینماداران، پخش کننده ها و تهیه کننده ها یک رابطه مستمری است که باید ادامه داشته باشد و من می‌دانم که رییس انجمن سینماداران به همه اعلام کرده است که پول صاحبان فیلم را باید به‌موقع پرداخت کنند و من هم امیدوارم که این اتفاق بیفتد که البته در مورد بسیاری از سینمادارها اینها به‌موقع پرداخت می‌کنند ولی بعضی‌ها هم هستند که علیرغم فروش بالای فیلم، باز با تاخیر سهم صاحب اثر را می‌دهند. البته تاخیرهای دو ماه اخیر را به حساب کرونا می‌گذاریم که سینماها را تعطیل کرد ولی به هر حال حتی کرونا نیز به همه آسیب اقتصادی زده و ضرر تهیه‌کننده‌ای که پول فروش فیلمش در حساب سینمادار مانده خیلی بیشتر است!!

مرتضی شایسته درباره چگونگی حل مشکل اپیدمیک پرداخت‌های باتاخیر سینماداران گفت: ما یک پیشنهاد به مدیران و همکاران دادیم و آن هم این است؛ پولی که مردم بابت بلیت می‌دهند در همان لحظه خرید تقسیم شود تا سهم سینمادار، سهم پخش کننده و سهم صاحب فیلم در همان لحظه خرید تقسیم گردد. یعنی در همان زمان که مثلا مخاطب 20 تومان پول بلیت می‌دهد، خیلی راحت و به طور مکانیزه از طریق یک سامانه هوشمند(سمفا) تفکیک پرداخت صورت گیرد.

شایسته با تاکید بر راه‌اندازی هرچه سریعتر سامانه آنلاین هوشمند سمفا برای تفکیک درلحظه درآمد سینماها به سینماروزان گفت: صد در صد این سامانه سمفا باید راه بیفتد و من از این فکر بسیار حمایت میکنم و فکر بسیار خوبی است. امیدوارم این سامانه سمفا که صحبت هایش هم شده ، هرچه زودتر راه بیفتد چون هم پخش کننده ها و هم تهیه کننده ها و خیلی از سینماداران مدافع تقسیم آنلاین و به‌لحظه عایدی سینماها هستند.

مدیر هدایت‌فیلم خاطرنشان ساخت: البته که ما مسایل و مشکلات اخیر سینماداران را می‌دانیم اما به هر حال آنها هم باید در نظر داشته باشند که پخش‌کننده‌ها و تهیه‌کننده‌ها هم خیلی گرفتاری دارند و با پرداخت به‌موقع سهمشان از فروش است که می‌توانند روی پا بایستند.

شایسته ادامه داد: چرا صاحبان آثاری پرفروش مثل “مطرب” یا “زیرنظر” یا “…با من برقص” که توانسته‌اند چراغ سینماها را روشن نگه دارند باید مدتها منتظر بمانند تا سهم‌شان از فروش توسط سینماداران پرداخت شود؟؟ وقتی سهم تهیه‌کننده از فروش فیلم مشخص است چرا باید این سهم با چهار ماه تاخیر و آن هم خردخرد به حسابش بیاید؟؟ فرقی ندارد فیلم چقدر بفروشد؛ باید حق تهیه‌کننده به‌موقع به دستش برسد.

تهیه‌کننده “کافه ستاره” و “کنعان” افزود: صاحبان فیلمها اگر به‌موقع پول به دستشان نرسد عملا کاری از دستشان برنمی‌آید چون نمی‌توانند معوقات عوامل را بدهند و باید قرض کنند تا شرمنده نشوند پس خواهشم از سینمادارها این است که صاحبان فیلم را دریابند. ما سینمادارهایی داریم مثل نوری در اصفهان، عبدالله علیخانی در تهران، محمدقاصد اشرفی در سینما ماندانا، محمدرضا صابری در پردیس گالریا و همچنین علی سرتیپی در پردیس کوروش؛ اینها سینمادارهای خوبی هستند و اغلب پول صاحبان آثار را به موقع می‌دهند یا سینماهای دولتی مثل پردیس ملت و سینما فرهنگ هم اغلب به موقع پرداخت‌هایشان را انجام می‌دهند پس سایر سینماداران هم سعی کنند با پرداخت به‌موقع سهم صاحبان آثار، کاری کنند که رابطه حسنه میان دو طرف باقی بماند. مدیران سینمایی هم به فکر باشند و هرچه زودتر سامانه سمفا را راه بیندازند تا صاحبان آثار از همان زمان بلیت‌فروشی به سهم خود برسند.