1

مرگ بازیگر سریال خاطره‌انگیز “خانه به دوش”!+عکس

سینماروزان/حسام ناظری: پرویز کاردان بازیگر و کارگردان باسابقه ایرانی در ۸۴ سالگی در ایالات متحده درگذشت.

به گزارش سینماروزان پرویز کاردان زاده۱۳۱۶ شيراز بود. او فارغ‌التحصیل از دانشکدهٔ هنرهای دراماتیک و کارگردانی تلویزیون از انگلستان بود.

وی فعالیت هنری را از سال ۱۳۳۸ با بازی در نمایش‌های تلویزیونی آغاز و سال ۱۳۴۰ با بازی در تئاتر صحنه‌ای ادامه فعالیت داد. او سینما را سال ۱۳۵۰ با کارگردانی و بازی در فیلم “عمو یادگار” تجربه کرد.

سریال “سرکار استوار”(۱۳۳۸) اولین تجربه کارگردانی پرویز کاردان در تلویزیون بود و جالب اینجاست که هم علی حاتمی و هم پرویز صیاد که بعدتر از چهره‌های شناخته‌شده، گردیدند جزو بازیگران سریال بودند. عبدالعلی همایون ایفاگر کاراکتر سرکار استوار سریال نیز به این واسطه شهرت فراوانی یافت.

پرویز کاردان بیش از هر چیز به خاطر کارگردانی و بازی در سریال “خانه به دوش”(۱۳۵۲) شناخته شد. ایفای نقش کاردان در قالب مراد برقی در این سریال به شدت مورد توجه قرار گرفت تا جایی که نسخه سینمایی فیلم هم روی پرده رفت.

“تابستان تابستان”، “مرد اول”، “آدم کاغذی”، “امیر ارسلان” و “صندوقچه اشرفی” از دیگر تجربیات کارگردانی تلویزیونی کاردان بود.

پرویز کاردان همسر اول فرزانه تاییدی بازیگر زن سینما بود و فرزندی به نام کیوان حاصل این ازدواج بود.

پرویز کاردان سه ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به انگلستان رفت و به‌خاطر ابطال پاسپورت، مجبور به پناهندگی شده و مدتی بعد نیز به آمریکا مهاجرت کرد و تا پایان عمر در لس‌آنجلس زندگی کرد.

کاردان در لس‌آنجلس هرازگاه تئاترهایی را روی صحنه می‌برد و با برخی شبکه‌های فارسی زبان لس‌آنجلسی نیز همکاری داشت.

پرویز+کاردان+مراد+برقی+خانه+به+دوش
پرویز+کاردان+مراد+برقی+خانه+به+دوش