1

مدیر چندشغله رسانه ملی که عضو اداره نظارت هم هست در برابر انتقادات⇐ نه حقوق بیشتری می‌گیرم/ نه کارمند جدیدی استخدام می‌کنم

سینماژورنال:  با آمدن عبدالعلی علی عسکری نوعی بازگشت به عقب را در رسانه ملی شاهد هستیم یعنی ورای آن که بخشی از بدنه مدیریتی که بعد از حضور سرافراز دچار تغییر و تحول شده بود به رسانه ملی بازگشته اند بلکه تعدادی از شبکه هایی که در زمان سرافراز و برای تعدیل هزینه، تعطیل یا تجمیع شده بودند در شرف راه اندازی مجدد هستند.

به گزارش سینماژورنال و به نقل از “صبح نو” از جمله این شبکه ها شبکه «تماشا» است که در زمان محمد سرافراز به دلیل آن که حوزه هدفش مشابه با هدف شبکه هایی مانند «آیفیلم» تشخیص داده شد تعطیل شد و البته این تعطیلی با اعتراض پرسنل این شبکه مواجه شد اما در تازه ترین تصمیم مرتضی میرباقری معاون تازه سیما، این شبکه مجددا آغاز به کار خواهد کرد.

در شرایطی که حتی برای همین شبکه های فعلی هم خوراک مطلوبی وجود ندارد و مدیران بالادستی سازمان مدام از کمبود بودجه برای افزودن بر دامنه محصولات سرگرم کننده می نالند راه اندازی دوباره شبکه ای که برای تعدیل هزینه و جلوگیری از موازی کاری تعطیل شده بود چه معنایی دارد؟

جالب اینجاست حسین کرمی که برای مدیریت این شبکه انتخاب شده پیشتر مدیریت شبکه های نسیم و نمایش را هم برعهده داشته و علاوه بر اینها مشاور امور نمایش سیما هم هست. اینها منهای مسئولیتی است که ایشان در شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی دارند و می بایست به صورت هفتگی در جلسات شورا حاضر شده و به بازبینی آثاری بپردازد که برای صدور پروانه نمایش ممیزی می شوند.

برای اینکه هم تناقضات پیرامون راه اندازی دوباره این شبکه را به چالش بکشیم و هم درباره چندشغله بودن مدیر این شبکه بپرسیم به سراغش رفتیم.

چرا افزایش شبکه ها؟

حسین کرمی با بیان اینکه از این به بعد شبکه «تماشا» بر روی فرکانس شبکه اچ.دی برنامه های خود را پخش خواهد کرد درباره چرایی شروع به کار مجدد آن بعد از حذف قبلی گفت: بحث تنوع و کمک به سرگرم کردن مخاطب است. اگر به فکر این باشیم که برای غنای بهتر شبکه ها باید به دنبال کاهش شبکه ها و بالا بردن حجم برنامه های آنها باشیم که اصلا نباید به غیر از یک شبکه، شبکه های دیگری داشته باشیم اما واقعیت اینجاست که محدودیتهای زمانی یک آنتن نمی تواند شرایطی را فراهم آورد برای استفاده بهینه از برنامه های مختلف و دقیقا به همین دلیل است که در همه جای دنیا چندین شبکه با یک محوریت خاص ایجاد می شود.

کرمی با اشاره به اینکه شبکه «تماشا» شبکه سرگرم کننده ای خواهد بود ادامه داد: در دنیا چندین شبکه فارسی زبان ماهواره ای داریم که فقط به ارائه فیلم و سریال می پردازند. اگر بخواهیم این فرضیه را درنظر بگیریم که فقط یک شبکه برای پخش فیلم و سریال کافیست وجود چنین شبکه هایی چه معنایی دارد؟

هیچ کارمند تازه ای جذب نخواهد شد

موضوع پرسش بعدی از کرمی این است که اگر قائل به خصوصی سازی و درگیری بخش خصوصی در راه اندازی شبکه باشیم قطعا نمی توان به وجود گسترده شبکه های مختلف با یک زمینه ایراد گرفت اما وقتی شبکه های ما هزینه هایشان را اغلب از منابع عمومی تأمین می کنند این افزایش شبکه فقط به افزایش هزینه ها منجر خواهد شد و این همان چیزی است که مدیران رسانه ملی در ظاهر نسبت به آن ابراز نگرانی می کنند.

حسین کرمی درباره اینکه آیا افزودن شبکه «تماشا» به معنای افزوده شدن بر دایره پرسنل رسانه ملی و به تبع آن بالا رفتن هزینه ها نخواهد بود بیان داشت: در مورد این شبکه چنین اتفاقی نمی افتد. واقعا قرار نیست کارمند تازه ای برای این شبکه جذب شود و اصلا اساس راه اندازی مجدد این شبکه آن است که تنوع بصری موردنیاز برای پخش فیلم و سریال فراهم شود نه آن که کارمند تازه ای جذب شود.

حسین کرمی
حسین کرمی

«تماشا» حذف شد تا پهنای باند ایجاد شود

کرمی درباره دلیل حذف این شبکه در دوران مدیریت سرافراز هم دلیلی منهای تعدیل هزینه ها ارائه می کند. کرمی اظهار داشت: آن موقع منظور از حذف شبکه این بود که پهنای باند موردنیاز برای اچ.دی شدن شبکه ها فراهم شود. در آن زمان برای ارتقای بصری شبکه ها نیاز بود به ایجاد پهنای باند و چون تلقی مدیران سابق این بود که می توان به آیفیلم به عنوان شبکه ای برای پخش سریال و فیلم بسنده کرد پس بهتر است که تماشا تعطیل شود.

وی ادامه داد: با این حال الان مشکل پهنای باند نداریم و شبکه تماشا از فرکانس شبکه اچ.دی برنامه های خود را پخش خواهد کرد.

تولید محتوا نخواهیم داشت

اینکه «تماشا» مجددا راه افتاده این پرسش را ایجاد می کند که با این راه اندازی آیا کار تولید تله‌فیلم و سریالهای نمایش مختص این شبکه هم انجام خواهد شد و حتی این امکان دارد که به مانند شبکه ای همچون «نسیم» برای «تماشا» مجموعه های نمایشی تولید شود.

حسین کرمی در پاسخ به این پرسش «صبح نو» که آیا برای روی آنتن فرستادن مجدد شبکه «تماشا» کار تولید محصولات نمایشی هم در دستور کار قرار خواهد گرفت یا نه بیان داشت: مطمئنا فعلا تولید محتوا نداریم و تأمین برنامه هایمان از آرشیو سازمان صورت خواهد پذیرفت که این هم نمی تواند هزینه‌زا باشد.

هیچ افزایش حقوقی نخواهم داشت

از دلایل کرمی برای راه اندازی مجدد «تماشا» که بگذریم می رسیم به این پرسش از وی که چطور می‌تواند همزمان چندین شغل از شبکه های نمایش تا نسیم و از تماشا تا اداره نظارت داشته باشد. کرمی که گویا خودش هم از انتقادات وارده به این تعدد مشاغل در رسانه ها آگاه است در این باره گفت: یک اشکال دوستانی که چنین نقدی را وارد می کنند آن است که «تماشا» را شبکه ای جدا از «نمایش» می بینند در صورتی که شبکه تماشا به لحاظ اجرایی شبکه مستقلی نیست. هم شبکه نمایش و هم شبکه تماشا شبکه های تأمینی هستند و مثلا مثل نسیم نیستند که تولید برنامه در آنها نیاز داشته باشد به چیدمان تازه نیروی اجرایی. هر دو شبکه با یک تیم و یک مدیر روی آنتن خواهند رفت.

حتی اگر بپذیریم که شبکه تماشا هیچ زایش کارمندی برای رسانه ملی نداشته باشد باز این پرسش پیش می‌آید که آیا به واسطه ایجاد همین یک پست مدیریتی هزینه ای به هزینه های سازمان اضافه نخواهد شد؟

حسین کرمی در پاسخ به این سوال بیان داشت: نه، به این واسطه هیچ افزایش حقوقی نخواهم داشت.