1

مدیر مالکیت فکری سازمان صداوسیما متذکر شد⇐مالکیت “کلاه قرمزی” از ابتدا برای صداوسیما بود و برای همین تهیه کننده اش مجبور به مصالحه شد!!!/مالکیت “جناب خان” برای سازمان نبود و در غفلتی آشکار بدون دریافت مالکیت، این عروسک را وارد “خندوانه” کردند!!/در حال حاضر مالکیت “جناب خان” هم متعلق به سازمان است و بدون مجوز سازمان امکان هیچ گونه بهره برداری مالی از آن وجود ندارد

سینماروزان: در سالهای اخیر بر سر ورود برخی عروسکهای پاپیولار رسانه ملی و ازجمله “کلاه قرمزی” و “جناب خان” به مدیاهای دیگر مناقشاتی مختلف شکل گرفته است.

به گزارش سینماروزان حامد معینی مدیر کل مالکیت فکری و حقوق بین‌الملل سازمان صدا و سیما درباره وضعیت «کلاه قرمزی» و سایر عروسک‌های آن و مالکیت حقوقی آنها به “ایسنا” توضیح داد: «کلاه قرمزی» اثری بود که به سفارش سازمان صدا و سیما تولید شده بود و طرح و برنامه سازمان صدا و سیما برای خلق هر کاراکتر آن طبق اسنادی که وجود دارد، از سازمان صدا و سیما مبالغی را دریافت کرده‌اند که آن را انجام بدهند. در قراردادها هم مقرر به این بودند که مالکیت این اثر متعلق به سازمان صدا و سیما است به واسطه اینکه سازمان نظارت صحیحی بر روی این دارایی‌هایش نداشت، در یک برهه با توجه به غفلتی که وجود داشت، دوستان آمدند و از آن بهره‌برداری کردند. کما اینکه آنها هم به صورت غیر مجاز این کار را انجام نداده بودند. بعضاً مجوزهایی بود که از خود اشخاص دارای سمت در سازمان صدا و سیما انجام شده بود. اما ترتیبات شکلی اعطای این مجوزها کاملاً قانونی نبود و رویه خاص و روتینی برای این مجوزها نوشته نشده بود. اما بعدها به موجب رأی دادگاه و رسیدگی که انجام شد، حتی به رأی دادگاه هم نرسید و با حصولی که از پدیدآورندگان و تهیه‌کنندگان خود اثر کلاه‌قرمزی داشتم، پرونده این مجموعه از طریق مصالحه تهیه کننده حل شد چون حقوق مجموعه، متعلق به سازمان صدا و سیما بوده و هست و خواهد بود.

معینی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود درباره‌ مالکیت حقوقی عروسک «جناب خان» که در حال حاضر سازمان صدا و سیما مالکیت آن را بر عهده دارد، اظهار کرد: جناب خان اثری بود که قبلاً توسط تهیه کننده جداگانه‌ای تولید شده بود و سعید سالارزهی خود آثار را تولید کرده و در شبکه نمایش خانگی مالکیت آن را بر عهده داشت.

معینی گفت: باز هم در صدا و سیما غفلتی آشکار رخ داد و بدون اینکه قراردادی درباره نحوه مالکیت این عروسک تنظیم شود، “جناب خان” روی آنتن “خندوانه” آمد و به هر حال روی آنتن آمدن پخش این اثر هم یک ارزش اقتصادی ایجاد کرد. کما اینکه قیمتی که هر پدید آورنده‌ی برای اثر قبل از پخش از آنتن تلویزیون می‌دهد، با قیمتی که بعد از پخش می‌دهد، قابل توجه و متفاوت است. بعدها طبق مذاکرات به عمل آمده متوجه شدیم که مالک اثر نیستیم، قطعاً نقض حقوق نمی‌توانستیم بکنیم و از نظر تجاری هم نمی‌توانستیم مواردی که صاحب عروسک می‌خواست را تقلیل کنیم. در نتیجه در یک بازه زمانی عروسک «جناب خان» را نداشتیم. بعد از آن با توجه به اینکه مسئله حقوقی هم برای ایشان روشن شد، در یک سازش و صلح آمدند و مالکیت این اثر را به سازمان صدا و سیما واگذار شد.

مدیرکل مالکیت فکری و حقوق بین‌الملل سازمان صدا و سیما در ادامه گفت: در حال حاضر تمام مالکیت حقوقی کاراکتر «جناب خان» و “کلاه قرمزی” در اختیار سازمان صدا و سیما قرار دارد و هیچ شخصی به جز سازمان صدا و سیما نمی‌تواند از عروسک‌های کلاه قرمزی و سایر کاراکترهای اطرافش و جناب خان استفاده کند. قطعاً ممکن است بعدها مراجعه به سازمان صدا و سیما را داشته باشند. سازمان صدا و سیما بسته به فعالیت‌های تجاری که می‌خواهد صورت بگیرد مجوز بهره‌برداری می‌دهد و مثل مدل‌های تجاری روتین دنیا با آنها برخورد خواهد کرد.