1

مدیر فارابی در دوران بریز و بپاشهای فاخرسازی هم به منتقد آفات ناشی از بریز و بپاشهای اخیر سینما بدل شده⇐چه کسی پولهای بادآورده را وارد سینما کرده؟/چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون فرهنگی مجلس، سینما را به حال خود رها کرده اند؟/چرا خانمهای بازیگر در سینما امنیت ندارند؟؟

سینماروزان: هر روز حرفی تازه درباره ورود پولهای مشکوک به سینما میشنویم و مدیران سینما هم به بهانه اینکه ضابط قضایی نیستند همچنان در موضعی منفعلانه نسبت به صاحبان این پولها به سر میبرند.

اگر سابقه بریز و بپاش در پروژه های سینمایی را کندوکاو کنیم به جز بریز و بپاشهای اخیر، باید از طرحی موسوم به فاخر سازی در دولت دوم احمدی نژاد و در دوره مدیریت احمد میرعلایی بر فارابی نیز یاد کنیم. در دوران مدیریت میرعلایی آثاری پرهزینه همچون “استرداد”، “راه آبی ابریشم”، “ملکه” و “فرزند چهارم” با صرف بودجه های میلیاردی در فارابی تولید شد که در همان زمان هم به خاطر بالا بردن دستمزد برخی بازیگران با انتقاد مواجه شدند.

حالا احمد میرعلایی خودش منتقذ بریز و بپاشهای اخیر سینما شده است.احمد میرعلایی با نقد ورود بی حساب و کتاب سرمایه های مشکوک به “جام جم” گفت: اگر شفافیت مالی در قراردادهای سینمایی نیست مربوط به کسانی است که پول بادآورده، آورده اند و با بریز و بپاش یکشبه تهیه کننده شدند.

میرعلایی افزود: چه کسی پولهای بادآورده را وارد سینما کرده؟ در سینما باز است و هیچ اصولی برای تهیه کنندگی و سرمایه گذاری وجود ندارد و هرکه با خود پول میآورد به خود اجازه میدهد تهیه کننده شود درحالیکه تهیه کنندگی یک تخصص است و طرف باید انگیزه فرهنگی داشته باشد.

میرعلایی ادامه داد: با سرمایه گذارانی مواجهیم که نمیدانند هنر و سینما چیست و توقعات دیگری از این حوزه دارند. چرا نباید خانمهای بازیگر در سینما امنیت داشته باشند و به پشت صحنه فیلمها مشکوک باشیم؟

مدیر اسبق فارابی افزود: همه انتظار دارند سینما بهترین پیام رسان فرهنگی باشد ولی چرا نهادهایی مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون فرهنگی مجلس و وزارت ارشاد سینما را به حال خود رها کرده اند؟

میرعلایی خاطرنشان ساخت: تهیه کننده ای که به شکل بادآورده پنج میلیارد گیرش آمده خیلی راحت یک میلیارد را هم به یک بازیگر میدهد و بازیگر هم خودش را توجیه میکند که در این اوضاع نباید یک میلیارد گیر من بیاید؟؟ الان فقط پول در سینما تعیین کننده شده و وقتی این گونه هست اینکه به فکر شفاف سازی رقم قراردادها باشیم، پیچیده تر از این حرفهاست.