1

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در “بادیگارد” حاتمی‌کیا/حضور پرویز پرستویی در تیم محافظان مدیر آژانس/بازیگر “ماهی و گربه” دستیار پرستویی است و بازیگر “پنج‌ستاره” دخترش/بابک حمیدیان در نقش یک دانشمند هسته‌ای؟

سینماژورنال: “بادیگارد” هجدهمین فیلم سینمایی ابراهیم حاتمی‌کیا است که اواخر اردیبهشت ماه پروانه ساختش به تهیه کنندگی خود حاتمی کیا صادر شد.

به گزارش سینماژورنال کمی زودتر از دریافت پروانه ساخت فیلم وارد پیش تولید شد و بعد از انتخاب بازیگران اصلی کار یعنی چهره هایی چون پرویز پرستویی، مریلا زارعی، محمود عزیزی، امیر آقایی، بابک حمیدیان و دیبا زاهدی دورخوانی فیلمنامه آغاز شد.

فیلمبرداری اثر از دهم تیرماه در آشیانه هوایی فرودگاه مهرآباد کلید خورد و تا امروز نیز ادامه داشته است.

همان طور که از عنوان فیلم هم مشخص است “بادیگارد” داستان زندگی یک بادیگارد یا محافظ را روایت می کند و آنچه به عنوان خلاصه داستان در سایت رسمی فیلم آمده هم چنین است: چرا اینقدر دیر اومدی؟/مأموریت بودم/شغلت چیه؟/تو حفاظتم/نگهبانی؟/محافظم/آهان پس

 اماجالبترین مورد، حضور “یوکیا آمائو” مدیرکل انرژی آژانس بین المللی انرژی اتمی در بخشی از فیلم است. شخصیت اصلی “بادیگارد” که “حیدر” نام دارد و پرویز پرستویی ایفاگر آن است یک محافظ است که در بخشی از داستان و به هنگام حضور رییس آژانس انرژی اتمی به تهران در تیم محافظتی وی به کار مشغول می شود.

البته که این فقط یک بخش فرعی از “بادیگارد” است و آنچه محوریت فیلم است زندگی “حیدر” و اتفاقاتی است که به دلیل ماهیت شغلش برایش روی می دهد.

آغاز درگیریهای ذهنی با شهادت یک کارگزار دولتی

حیدر بعنوان مأمور ویژه محافظت از یک شخصیت مهم دولتی انجام وظیفه می کند. به گزارش سینماژورنال این شخصیت دولتی حین مأموریتی در یکی از نقاط مرزی تحت حمله انتحاری قرار می گیرد و تلاشهای حیدر برای نجات او بی ثمر می ماند و این کارگزار دولتی شهید می شود و بادیگارد داستان نیز جراحت سنگینی برمی دارد.

از اینجا به بعد است که در کنار مقامات مافوق این بادیگارد که برخی او را به کم کاری در محافظت متهم می کنند و برخی نیز می دانند او همه تلاشش را برای نجات جان آن کارگزار انجام داده، خود “حیدر” هم دچار یک درگیری ذهنی می شود و مرتب عذاب وجدان دارد که آیا کارش را درست انجام یا نه.

همسری که به شوهرش افتخار میکند و دختری که با شغل شوهر مشکل دارد

این اتفاقات باعث میشود زندگی خانوادگی حیدر هم دستخوش ناملایماتی شود. البته که او همسری همراه و دلسوز به نام “راضیه” دارد؛ همسری که ایفای نقش اش را مریلا زارعی برعهده دارد و می کوشد سنگ صبور حیدر بوده و مرتب او را دلداری دهد که نگرانی اش درباره اتفاق رخ داده بی دلیل است.

حیدر یک دختر به نام “مریم” دارد که همسر این دختر یعنی “الیاس” هم بعنوان دستیار حیدر فعالیت می کند. برخلاف همسر حیدر که همواره به شغل شوهر افتخار کرده اما دختر حیدر چنان که باید با شغل الیاس موافق نیست و مرتب از شوهر می خواهد که شغلش را تغییر دهد.

 نقش دختر حیدر را دیبا زاهدی بازیگر جوان “پنج ستاره” ایفا می کند و بازیگر نقش داماد حیدر هم پدرام شریفی است که نوروز امسال “ماهی و گربه” را روی پرده داشت.

بادیگارد
حاتمی کیا و پرستویی در دورخوانی “بادیگارد”

محافظت از دانشمندی که اعتقادی به بادیگارد ندارد

در اولین مأموریت بعد از ماجرای انتحاری، حیدر مسئولیت محافظت از یک دانشمند هسته ای را برعهده میگیرد.

اما مشکل اینجاست که این دانشمند که شنیده ها حمایت از حضور بابک حمیدیان در نقش او را دارند اعتقادی به داشتن بادیگارد ندارد و فکر می کند خودش از پس محافظت از خودش برمی آید و برای همین حیدر مجبور میشود به طور نامحسوس او را زیرنظر داشته باشد.

البته در نهایت همین تعقیب نامحسوس است که سبب ساز آن میشود حیدر از ماجرایی آگاهی یابد که هم سرنوشت وی را تغییر می دهد و هم سرنوشت دانشمند و دیدی که دانشمند به بادیگارد داشته…

امید به خلق یک نقطه اوج دیگر…

از مرور همین جزییات داستانی می توان دریافت که قهرمان “بادیگارد” کاملا شبیه است به قهرمانی که در آثاری چون “آژانس شیشه ای”، “به نام پدر” و “موج مرده” از او دیده ایم و درست به مانند آن فیلمها یک همسر صبور و مهربان نیز کنار این قهرمان وجود دارد.

باز هم به مانند آن فیلمها در “بادیگارد” هم تعارضات میان قهرمان با فرزندش که با زبان نسلی دیگر با او سخن می گوید بخشی از وجه اجتماعی درام را شکل می دهد.

پایان بندی “بادیگارد” هم طوری پیش بینی شده که ایثار قهرمان داستان که بیش از هر فیلم دیگر در “آژانس شیشه ای” دیده بودیم رخ می دهد…

اين شباهت نوستالژيك علاقه مندان اين فيلمساز را  امیدوار  مي سازد که تازه ترین محصول سینمایی حاتمی کیا یکی از نقاط اوج کارنامه اش باشد؛ نقطه اوجی که با حمایت سازمان هنری-رسانه ای اوج تولید می شود.