1

مدیرعامل فارابی در تازه‌ترین گفتگوی خود بیان کرد⇐ هر که میخواهد وام بگیرد، باید سند ملکی بگذارد!!/در سال گذشته از میان ۱۹ پروژه، فقط ۵ پروژه توانسته‌اند وام بگیرند چون بقیه نتوانستند سند ملکی بگذارند!!!/صفر تا صد «سرو زیر آب»، «نفس»، «فیلشاه» و «ماجرای نیمروز» را تأمین کردیم!!!/ارقام کمکهای فارابی به فیلمسازان در بازه زمانی ۹۰ تا ۹۶ منتشر خواهد شد

سینماروزان: تغییر شیوه حمایت بنیاد سینمایی فارابی از پروژه های سینمایی خروجی خود را در جشنواره امسال نشان داد که به جای لوگوی فارابی این لوگوی صندوق توسعه اعتباری هنر بود که در تیتراژ چندین فیلم نقش بست؛ اتفاقی که به اعتقاد بسیاری افزایش دامنه بوروکراتیک در ارائه حمایت بود.

به گزارش سینماروزان پیشتر فیلمسازان مستقیما از فارابی حمایت می گرفتند و دو برابر مبلغ حمایت را وجه الضمان به صورت چک نزد فارابی قرار میدادند تا تضمینی باشد برای بازگشت سرمایه اما حالا و با ورود صندوق اعتباری هنر به کار مشخص شده که دریافت کنندگان حمایت باید سند ملکی، گرو بگذارند و احتمالا اگر ملکی در دست و بال ندارند باید قید حمایت فارابی را بزنند!!

علیرضا تابش مدیرعامل فارابی درباره روند جدید حمایت از پروژه های سینمایی به «اعتماد» گفت: تغيير شيوه حمايت‌هاي بنياد سينمايي فارابي در سال ٩٦ كليد خورده است و ما امسال ١٩ پروژه سينمايي را براي اخذ وام به صندوق اعتباري هنر معرفي كرديم كه از بين آنها ٥-٤ پروژه تاكنون وام‌هاي‌شان را دريافت كردند دليلش اين است كه آنجا به‌جاي اخذ ضمانتنامه‌هاي فرهنگي تضمين ملكي مي‌گيرند.

این مدیر سینمایی ادامه داد: ما سه نهاد هستيم يعني بنياد سينمايي فارابي، صندوق اعتباري هنر و صندوق كارآفريني اميد. تفاهمنامه سه‌جانبه داريم. سينماگران توسط ما معرفي مي‌شوند و پرونده‌هاي‌شان تكميل مي‌شود در فضاي صندوق اعتباري هنر مي‌روند، آنجا پرونده كارهاي كارشناسي مالي انجام مي‌شود. سپس به شعبه صندوق كارآفريني اميد ويژه سينماگران معرفي مي‌شوند. عمدتا كساني كه موفق نشدند وام‌هاي‌شان را دريافت كنند، به دليل اين است كه بايد سند ملكي در وثيقه بانك بگذارند. طي شش ماه اخير و در حال حاضر ٥-٤ پروژه به‌راحتي وام گرفته‌اند.

تابش که با حداقل رزومه سینمایی از خواهرزادگی رییس دولت اصلاحات به مدیرعاملی فارابی رسید درباره کمیت اعطای وام بیان کرد: در روال جدید افزايش وام هم صورت گرفته يعني اگر ما يك ميليارد تومان گذاشتيم صندوق اعتباري هنر يك ميليارد گذاشته و صندوق كارآفريني اميد ٢ ميليارد. یعنی 4میلیارد.

مدیرعامل فارابی درباره اینکه حالا فیلمسازانی که سند ملکی ندارند چه باید بکنند بیان داشت: سينما محل حرفه‌اي‌ها است. حرفه‌اي‌ها بايد تضمين كنند كه وام را پس مي‌دهند و فيلم مي‌فروشد. اينكه ما فيلم‌هاي شخصي بسازيم يا فيلم‌هاي مثلا خيلي خاص، مخاطب خاص با وام صندوق كار‌آفريني درست نيست.

تابش با اشاره به انواع دیگر حمایت فارابی از پروژه ها اظهار داشت: بخش دوم حمايت‌هاي ما، فيلم‌هايي است كه فارابي از آنها دعوت مي‌كند و در آثارشان مشاركت مي‌كنيم. مشاركت، يعني خود بنياد سرمايه فيلم را يا بخشي از سرمايه فيلم را تقبل مي‌كند. نوع سوم حمايت، حمايت‌ از فيلم‌هايي است كه تشخيص مي‌دهيم حتما بايد توليد شوند و صفر تا صد تامين مالي را خود بنياد سينمايي فارابي انجام مي‌دهد كه تعدادشان محدود هستند؛ مثلا «ماجراي نيمروز»، «فيلشاه»، «سرو زيرآب» و «نفس» فيلم‌هايي هستند كه خواستيم براي سينماي ايران توليد شوند و در توليد آنها مشاركت كرديم و اكران شدند حالا به قول شما هم در سود و هم در ضرر ما شراكت داريم، شراكت هم در نمايش خانگي، هم در رايت تلويزيوني، در رايت بين‌الملل است، هرجايي باشد ما در اين فيلم شريك هستيم، هم در سود و هم در زيانش.

مدیرعامل فارابی درباره اینکه چرا ارقام حمایتهای فارابی منتشر نمیشود گفت: در گام نخست تصميم داريم كه اطلاعات مربوط به حمايت‌هاي بنياد سينمايي فارابي از پروژه‌هاي سينمايي از سال ٩٠ تا ٩٦ را منتشر كنيم. ما يك واحد مالي و واحد معاونت فرهنگي و يك واحد حقوقي داريم. اطلاعات اين سه بخش راجع به يك پروژه سينمايي بايد يكدست باشد تا مو لاي درزش نرود. فردا مثلا ما يك عددي را در وب‌سايت‌مان منتشر مي‌كنيم نگويند اين عدد شما ١٠٠٠ تومان آن كم يا زياد است. داريم آمارها را مرتب مي‌كنيم. ان‌شاءالله در سال جديد آن را منتشر مي‌كنيم.