1

مدیرعامل باشگاه فیلم‌ سوره مطرح کرد⇐بزرگترین ایراد جشنواره فیلم کوتاه این است که توسط جایی اجرا می‌شود که خودش دفتر تولید دارد!!/چرا همان‌هایی جشنواره کوتاه را برگزار می‌کنند که خودشان، بودجه تولید فیلم‌ها را می‌دهند؟/تولید انبوه فیلم‌های بلند بی‌مخاطب، ریشه دارد در سوق دادن فیلمسازان کوتاه به سمت جشنواره‌ها!/باید برای آثار کوتاه، بستر واقعی اکران ایجاد کرد و نه جشنواره‌های مقطعی!

سینماروزان: محمدجواد موحد مدیرعامل باشگاه فیلم‌ سوره به نقد نگاه جشنواره‌ای، فیلمسازان کوتاه پیرامون حضور انجمن سینمای جوان به عنوان برگزار کننده جشنواره کوتاه و بستری برای اکران فیلم های کوتاه گفت.

به گزارش سینماروزان، محمدجواد موحد مدیرعامل باشگاه فیلم‌سوره با حضور در برنامه تلویزیونی «بی چارچوب» درباره اکران فیلم های کوتاه و چشم اندازی برای دیده شدن آن ها به جز در جشنواره های مختلف، گفت: در ابتدا این سوال وجود دارد که هدف ما از ساخت فیلم کوتاه چیست؟ به نظر من دو پاسخ اصلی برای این سوال وجود دارد؛ اینکه ارایه مضامین به مخاطب از طریق فیلم کوتاه راحت تر است و بهتر و راحت تر به دست مخاطب می رسد.

وی اضافه کرد: نکته دوم، فیلم‌ کوتاه تربیت فیلمساز برای ساخت فیلم بلند است و یکی از دلایلی که در حال حاضر تعدادی از فیلم های بلند ما قابلیت نمایش در سینما، تلویزیون و پلتفرم ها را ندارند، این است که فیلمسازان ما جشنواره ای فیلم می‌سازند و دلیل آن درهای بسته ای است که در مقابل فیلمسازان کوتاه وجود دارد و راهی به جز اکران جشنواره ای ندارند و باعث تغییر مسیر و ذائقه فیلمساز کوتاه می‌شوند.

موحد درباره فعالیت باشگاه فیلم سوره و دستاوردهای آن گفت: مساله اصلی ما در باشگاه فیلم سوره، تربیت فیلمساز برای سینمای بلند و حرفه‌ای است و ما از ابزار فیلم‌کوتاه استفاده می‌کنیم. باید برای آثار کوتاه، بستر واقعی اکران ایجاد کرد و نه جشنواره‌های مقطعی!

وی افزود: ابزار فیلم کوتاه موثرترین پل آموزش آکادمیک و سینمای حرفه ای است و فکر می‌کنم اگر این دو اتفاق بیفتد و بستر پخش دقیق غیر از جشنواره ها به وجود بیاید، حال فیلم کوتاه از الان خیلی بهتر خواهد شد.

این مدیر جوان درباره تاثیر ورود فیلم های کوتاه به اسکار در دوره جدید جشنواره فیلم کوتاه گفت: من در این حوزه نظر شخصی دارم و این است که اساسا جشن و جشنواره های خارجی برای من جذابیتی ندارند و من فیلمم را برای مردمم تهیه می‌کنم و اگر بخواهم آن چیزی که در ذهن دارم را بومی سازی کنم، باید در جامعه خودم بگردم.

وی اضافه کرد: حضور در جشن های خاص و مهم اصلا اتفاق بدی نیست و تلاش این چنینی قطعا حاصل زحمات افرادی است که خروجی آن باعث گرفتن ورودی اسکار در سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه شده است؛ اما اگر این اتفاق تبدیل به هدف شود به جای آن که قسمتی از مسیر شود، به زودی شاهد فیلمهایی در جشنواره هستیم که هیچ ربطی به مردم و جامعه ندارند.

موحد با اشاره به حواشی انتخاب آثار این دوره جشنواره بیان کرد: هر جشنواره ای دبیر، تیم و هیات انتخاب مخصوص به خودش را دارد و طبیعتا این افراد هم ذائقه مخصوص به خودشان را دارند، اما بزرگترین ایراد جشنواره فیلم کوتاه این است که توسط جایی اجرا می‌شود که خودش دفتر تولید دارد و این تعرض منافع به وجود می‌آورد؛ طبیعتا در این جشنواره وقتی فیلم و فیلمسازانی کنار گذاشته می‌شوند، اعتراضات شدیدی را به دنبال خواهد داشت.

او در پایان بیان کرد: در حال حاضر همان‌هایی جشنواره را برگزار می‌کنند که خودشان، بودجه تولید فیلم‌ها را می‌دهند و این نقض غرض ایجاد رقابت واقعی در جشنواره است. اگر برای این مساله فکری شود و سیاست دقیق تری طرح شود که برگزارکنندگان فیلم کوتاه تهران از انجمن سینمای جوان جدا شود، شاید قسمتی از این معضلات حل شود.