1

مدیرعامل انجمن سینمای جوان: فیلم فرزندم را از بخش مسابقه خارج کردم/محمد آفریده مشاور امین من است ولی وقت کمی برایمان می‌گذارد/علاقه‌ای به سفرهای خارجی ندارم

سینماروزان: فرید فرخنده‌کیش مدیرعامل انجمن سینمای ایران در آستانه جشنواره فیلم کوتاه تهران با حواشی مختلفی از سوی رسانه‌های تندرو مواجه شده است.

به گزارش سینماروزان اصلی‌ترین حواشی هم مربوط به حضور محمد آفریده از مدیران سینمایی باسابقه در هیأت مشاوران انجمن و همچنین حضور فیلمی از فرزند فرید فرخنده کیش در فهرست فیلمهای جشنواره مربوط می شود.

فرخنده کیش در گفتگو با “فارس” کوشیده به زعم خود پاسخگوی این حواشی باشد.

فیلم مستند «بالاست» ساخته علیرضا فرخنده کیش در بخش مسابقه جشنواره مستند فیلم کوتاه قرار گرفته این شائبه را ایجاد می کند که در بخش انتخاب فیلم ممکن است نظر شما به عنوان مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران بر نظر انتخاب­ کنندگان ارجحیت یافته و با لابی فیلم به بخش مسابقه راه یافته باشد.

در این دوره از جشنواره انتخاب فیلم­‌ها بر اساس رفتار قانون‌مدارانه صورت گرفت و برای اولین­ بار به وسیله یک شورای مشورتی متشکل از 20 فیلمساز انتخاب فیلم­‌ها انجام گرفت و یک تعداد فیلم برای نمایش در بخش مسابقه جشنواره درنظر گرفته شد. اما درباره فیلم فرزندم که سومین اثر ایشان است تصمیم بر این گرفتم که از بخش مسابقه خارج شود و نمایش­‌های آن از برنامه حذف شد تا به شائبه‌­هایی که ممکن است پیش آید خاتمه دهم و این تصمیم به نظرم منطقی است. در ضمن ایشان فیلم را با هزینه شخصی خود و دوستانش تولید کرده است.

حضور محمد آفریده و مهدی آفریده از بستگان شما در انجمن سینمای جوان این شائبه را ایجاد می‌کند که انجمن تنها با حضور اقوام و آشنایان شما مدیریت می‌­شود.

بله شنیدم که دوستان می­‌گویند 27 نفر از آشنایان و بستگان من در انجمن مشغول هستند این در حالی است که اگر این تعداد از افراد در حوزه سینما فعال بودند یک شرکت سینمایی دایر می کردیم. (خنده) هر دو بزرگوار پیش از من در بدنه مدیریت سینمای ایران فعال بودند. محمد آفریده سال‌های مختلف مدیریت فرهنگی کشور را در بخش­های مختلف برعهده داشتند در جشنواره سال گذشته نیز در جلسات معرفی جشنواره نگاه خودم را به ایشان صریح و روشن عرض کردم؛ ایشان عضو هیئت مدیره انجمن هستند و برای من مشاور امینی محسوب می‌شوند.

عده‌ای معتقدند مدیریت انجمن با حضور ایشان (محمد آفریده) صورت می گیرد.

یک عده همیشه از این حرف‌­ها می­‌زنند. من معمولا از مشاوره‌های فرهنگی ایشان بهره می‌برم ولی متأسفانه ایشان به خاطر گرفتاری های خود، وقت کمی برای ما می گذارند.

مهدی آفریده هم از مدیران مالی پاکدستی است که علاوه بر این که سالها در این حوزه فعالیت می‌کند؛ جانباز دفاع مقدس نیز هست و از هر دو جنبه جانبازی و پاکدستی ایشان ملاک اصلی انتخابم بود و اشتباهم این بود که از ابتدا ایشان را به این سمت (مشاور اجرایی) منصوب نکردم. قبل از اینکه من به پیکره سازمان سینمایی متصل شوم این عزیزان در معاونت سینمایی و در بخش های مختلف فعال بودند.

دیگر مدیران نمی توانستند نظر و اعتماد شما را جلب کنند؟

 دلایل عمده‌ای برای انتخاب این عزیزان داشتم. انجمن سینمای جوانان گستردگی ملی دارد و مسئله مدیریت کردن بر دفاتر در موارد مالی – اداری مسئله مهمی است مدیری در این حوزه باید فعال می­‌شد که هم حوزه فرهنگ را بشناسد هم سازمان سینمایی را، و هم پاکدست باشد. ابتدا آقای پیماندار در این سمت فعال بودند که براساس نیازهای فردی ترجیح دادند در بنیاد فارابی فعال باشند بعد مهربان فرهودی در این سمت فعال شدند که از ایران مهاجرت کردند و من براساس دلایل متقنی که داشتم آقای آفریده را به این سمت منصوب کردم. انتخابم نه از باب نسبت فامیلی بلکه در رابطه با دو نکته خلق و خوی ایشان و پاکدستی ایشان بود. ایشان سوابق بسیار روشنی دارند و کارآفرین برتر سال 94 بودند و… همراهی ایشان باعث آرامش خاطر من است که خللی در نوع فعالیت انجمن صورت نگیرد.

وضعیت بازرگانی و بین‌الملل انجمن هم مورد سوال بسیاری از فیلمسازان است عده­‌ای معتقدند برای ارسال فیلم‌­ها در بلاتکلیفی میان بازرگانی و بین الملل قرار می­‌گیرند.

حوزه بازرگانی و بین‌­الملل، حوزه پیچیده و مهم و اثرگذاری است که متأسفانه زیرساخت‌­ها، هماهنگ و متناسب با نیاز جامعه پیش­‌بینی نشده است. یک زمان تعداد محدودی فیلم تولید می شد و ارتباطات محدود بود. الان با بیش از تولید دو هزار فیلم کوتاه، باید آرایش سازمان­ها و ساختارها متحول شود. انجمن سینمای جوانان در تلاش است ضمن شناسایی ظرفیت های افراد مؤثر در این حوزه با نگاه مؤثر به مباحث فرهنگی و اعتقادی جامعه اسلامی ایران، بستر مناسبی برای حضور و تجلی استعدادهای جوانان ایجاد کند از این رو برای رفع این مشکل بخش بازرگانی را در اختیار معاونت تولید قرار دادیم و از مشاوران جوان، آقایان؛ فرد قادری، یوسف کارگر و محمدرضا فرطوسی و دیگران استفاده می­‌کنیم تا بتوانیم به درستی حضور در بین الملل را مدیریت کنیم . فعالیت جوانان می‌­تواند تحولی در این حوزه ایجاد کند تا بتوانیم مؤثرتر در مجامع حاضر شویم.

من به شخصه علاقه ای به سفرهای خارجی ندارم و تنها به دلیل اهمیت کشور تاجیکستان به لحاظ میراث مشترک فرهنگی دو سفر به این کشور داشتم و این حضور مؤثر باعث شد تا تفاهم فرهنگی مشترک با تاجیکستان داشته باشیم. از حضور فیلمسازان در مجامع جهانی که اشتراکاتی با کشور ما دارند و می توانیم حضور موفقی داشته باشیم حمایت کردیم و بخشی از کمک هزینه  حضور فیلمسازان را هم  با رصدی که داشتیم فراهم آوردیم. همچنین با توجه به فعالیت­‌های بین المللی مؤثر انجمن، توافقی با اتحادیه اروپا داشته تا انشاالله در دی ماه سال جاری هفته فیلم اروپا را در موزه هنرهای معاصر برگزار کنیم.