1

مدیر، مدیر می‌ماند یا دبیر، مدیر می‌شود؟

سینماژورنال/محمدصادق عابدینی: انتخابات هيئت‌مديره خانه سينما كه شامگاه روز 11 اسفند برگزار شد، مي‌تواند باب جديدي را در تاريخ فعاليت‌هاي صنفي سينماگران باز كند.

انتخاباتي كه در آن دو صنف قدرتمند از حضور در هيئت‌مديره محروم شدند و در موضع‌گيري‌هاي غيررسمي خود، هيئت‌مديره جديد را ضعيف و ناتوان عنوان مي‌كنند.

حال با شروع مهلت 45 روزه هيئت‌مديره جديد براي انتخاب رئيس و نايب‌رئيس خانه سينما، تكليف مدير عامل اين نهاد صنفي نيز به زودي مشخص خواهد شد.

انتخاباتی با شکست کارگردانان و تهیه کنندگان
انتخابات روز 11 اسفند در حالي برگزار شد كه ابوالحسن داودي به عنوان نماينده صنف كارگردانان سينما و عليرضا داودنژاد نماينده صنف تهيه‌كنندگان سينما، با رأي‌هاي بسيار پايين‌تر از حد تصور از حضور در هيئت‌مديره خانه سينما باز ماندند.

با توجه به اينكه تهيه‌كنندگان و كارگردانان سينما به دليل اينكه بيش از ساير صنوف در معرض توجه رسانه‌ها هستند و از حقوق مالي و معنوي سينما بيش از سايرين بهره مي‌برند، اين گمان وجود دارد كه نبود آنها بر آينده خانه سينما تأثيرگذار باشد.

برخي از رسانه‌ها نيز با اشاره به سابقه فعاليت‌هاي صنفي داودي و داودنژاد عدم‌رأي آوردن آنها را تعجب‌بر‌انگيز عنوان مي‌كنند؟ آيا اين عدم‌رأي‌گيري را بايد به دليل آزادي برگرفته از دموكراسي دانست يا اينكه قرار است اين هيئت‌مديره، تصميماتي را بگيرند كه حضور كارگردانان و تهيه‌كنندگان مانعي براي انجام آنها باشد؟!

مهم‌ترين تصميمي كه هيئت‌مديره خواهد گرفت انتخاب مدير عامل خواهد بود؛ مدير عاملي كه از هم‌اكنون نام برخي از افراد صاحب نفوذ سينما براي تصدي آن به گوش مي‌رسد.

  مدير، مدير مي‌ماند؟!
محمدمهدي عسكرپور مدير عامل فعلي خانه سينما كسي است كه در دوره گذشته رياست سازمان سينمايي براي اينكه خانه سينما منحل نشود با خيلي‌ها در افتاد و از اساسنامه نيم‌بند و پرايراد خانه سينما دفاع كرد و در مقابل رئيس وقت سازمان سينماي ايستاد.

جواد شمقدري نمايندگان جديدي براي صنوف اعلام و زمينه را براي ايجاد خانه سينما2 ايجاد كرده بود اما با پايان گرفتن عمر دولت دهم، با همكاري عسكرپور و توحيدي سرپا شد و از ابتدا بناي كار را به همكاري با سازمان سينمايي گذاشت.

حجت‌الله ايوبي نيز در تعامل كامل با خانه سينما، اولين جلسه مطبوعاتي خود را در سالن سيف‌الله داد خانه سينما برگزار كرد. عسكرپور در اين مدت بار‌ها بر عدم‌تمايل خود به باقي ماندن در پست مدير عاملي تأكيد كرده است.

آخرين اظهارنظر وي درباره نماندن در اين پست نيز بعد از انتخابات 11 اسفند بود. با وجود اينكه عسكرپور خود را بي‌ميل به ماندن عنوان مي‌كند، يكي از كساني كه هنوز نامش براي مدير عاملي شنيده مي‌شود، شخص مدير فعلي است.

   دبير، مدير مي‌شود؟!
عليرضا رضاداد، گزينه‌اي است كه گفته مي‌شود از سوي سازمان سينمايي براي تصدي مدير عاملي خانه سينما در نظر گرفته شده است. با آنكه خانه سينما مجمعي صنفي و غيردولتي به‌شمار مي‌رود اما روابط سينمايي و مقبوليت رضاداد را نمي‌توان ناديده گرفت. رضاداد ركورددار دبيري جشنواره فيلم فجر پس از سيدمحمد بهشتي است. وي بعد از مدتي دوري از دبيري جشنواره از سوي ايوبي مسئوليت دبيري جشنواره را برعهده گرفت و امسال دومين سال پياپي بود كه اجراي جشنواره فيلم فجر را در دست داشت.

مديريتي كه با اعتراض شديد عبدالرضا كاهاني روبه‌رو شد و كارگردان «استراحت مطلق» رضاداد را متهم به فريبكاري كرد. رضاداد مدير مقتدري در سينما به‌شمار مي‌رود؛ كسي كه گفته مي‌شود حتي گزينه رياست بر سازمان سينمايي نيز مي‌تواند باشد! احتمال مديرعاملي رضاداد يكي از دلايلي است كه منتقدان انتخابات 11 اسفند براي ضعيف خواندن هيئت‌مديره عنوان مي‌كنند. به اعتقاد منتقدان اين هيئت‌مديره مي‌خواهد نقش جاده صاف‌كن و بله قربان‌گو را در مقابل رئيس مقتدر سينما ايفا كند.