1

مخالفت نوازنده یک شوی مفرح با تولید قطعات شاد در دوران شیوع کرونا ⇐انتشار قطعات شاد در این اوضاع، یک رفتار کاسبکارانه است!!/بهتر است با ورزش و خودمراقبتی، روحیه خود را حفظ کنیم!!

سینماروزان: سامان احتشامی که سال گذشته نوازندگی در برنامه مفرح “ام‌شو”ی مجید صالحی را برعهده داشت به مخالفت با تولید قطعات شاد در دوران اوج‌گیری کرونا پرداخت.

به گزارش سینماروزان سامان احتشامی در پاسخ به اینکه عده ای معتقدند که در این روزگار که مردم به دلیل تبعات کرونا افسرده، ناامید یا غمگین هستند، هنر و بویژه موسیقی می تواند به حفظ روحیه مردم کمک کند، به خبرگزاری موج گفت: به نظر من این حرف صحیحی نیست. یعنی وقتی که مردم عزادار از دست دادن عزیزانشان هستند نمی توان شاد بود؛ همانگونه که اگر در همسایگی یکی از ما عزیزیشان را از دست داده باشند ما برای فرزندمان جشن تولد نمی گیریم. همانطور که نباید نیمه شب سر و صدا کنیم یا بی موقع زباله ها را بیرون بگذاریم، باید به عزای مردم هم احترام بگذاریم. نمی‌توانیم در حالی که مردم هق هق گریه می کنند ما یک آهنگ شاد پخش کنیم.

او با بیان اینکه از غمگین بودن مردم نباید سوءاستفاده کرد اظهار داشت: به نظر من کسی  که در این فضا ادعا می کند می خواهد ما را شاد کند، به هیچ وجه اینکار را نمی‌کند بلکه چون کار و درآمد دیگری ندارد اقدام به انتشار قطعات شاد خودش می‌کند. به هرحال برای کار زحمت کشیده و هزینه کرده‌اند و می خواهند آن سرمایه بازگردد. یعنی من بیشتر این مسئله را رفتاری کاسبکارانه ارزیابی می‌کنم تا یک تلاش نوع‌دوستانه.

احتشامی ادامه داد: همان طور که در ایام سوگواری محرم ما شادی نمی‌کنیم و در اعیاد هم عزاداری نمی‌کنیم. من چند روز پیش در حال جارو کشیدن در منزل بودم و یک موسیقی شاد پخش می شد اما من های های گریه می‌کردم چرا که یاد روزها و لحظات، دور همی‌ها، مهمانی و شادی هایی که داشتیم افتادم که و امروز دیگر امکان تکرارش را نداریم. 

وی در پاسخ به اینکه شما فکر می‌کنید افراد چگونه در شرایط سخت، روحیه‌شان را حفظ کنند گفت: حفظ روحیه بر عهده خود افراد است که با ورزش و مراقبت از خودشان می‌توانند تا حدی این کار را انجام دهند. اما آثار هنری بیشتر به خود هنرمند کمک می کند تا مردم؛ چرا که وقتی یک هنرمند درگیر تولید اثرش می‌شود دیگر به سایر مسائل و بویژه گرفتاری‌ها، مرگ و میر و مسایل بد دیگر فکر نمی کند.

این موزیسن تصریح کرد: مهم نیست که خروجی این اتفاق چیست اما الان، مردم دل و دماغ موسیقی گوش کردن ندارند. ضمن اینکه باید به سبد خرید مردم هم توجه کرد. وقتی نیازهای اساسی و اولیه مردم تامین باشد تا بعد به هنر و کالاهای هنری توجه کنند. من فکر می کنم کسی که گرسنه است به گالری نمی رود تا نقاشی تماشا کند و کسی حالش بد است اصلا موسیقی گوش نمی دهد و حتی ممکن است با صدای بلند رادیو هم به هم بریزد.

احتشامی در پاسخ به اینکه بنابراین با این ایده دولت جدید که ابتدا باید به فکر معیشت مردم بود موافق است اظهار داشت: بله برای اینکه این بی معنی است که من برای کسی پیانو بزنم که اصلا به من توجه نمی کند. 

وی در واکنش به این مطلب که ولی برخی از هنرمندان هم معتقدند که هنر شغلشان است و آنها هم از همین طریق معیشت خود را تامین می کنند بیان کرد: بله من هم با این حرف موافقم و خودم هم کار موسیقی می کنم و ضبطش می کنم اما بازاری برایش ندارم که پخشش کنم. اگر الان موسیقی‌ای تولید می شود یا دلی است یا با پول یک تهیه کننده ای که این آمادگی را دارد که یک سرمایه گذاری پرخطر کند و به پولی که هزینه می کند، نرسد.

سامان احتشامی تاکید کرد: الان تقریبا هیچ گروهی به سرمایه گذاریش نمی رسد؛ در حالی که پیش از این خواننده هایی بر روی تولید و پخش قطعاتی سرمایه گذاری می‌کردند و بواسطه آن، به دفعات کنسرت هایی را اجرا می کردند که برایشان درآمدزا و سودآور بود؛ اما در حال حاضر و باتوجه به این شرایط، دیگر برنامه ای وجود ندارد و سرمایه گذاری ها بی نتیجه هستند.