1

#محمد_خزاعی رئیس سینما در گفتگویی تفصیلی مطرح کرد: جشنواره فجر متعلق به همه ایران است؛ از تهران تا نقاط دورافتاده!/تحریم جشنواره شکست خورد و سندش هم این همه ابرازنظر درباره کیفیت آثار و روند برگزاری!/ اگر تحریمی در کار بود، این همه فیلم در سینما تولید نمی‌شد/چگونه می‌شود فردی در آثار سینمایی حضور پیدا کند و بعد ژست تحریم بگیرد؟/چگونه فردی در پلتفرم‌ها، فیلم‌ها و سریال‌ها حضور داشته و دستمزدهای آنچنانی دریافت کرده و بعد مدعی تحریم است؟/از مخالف تا دگراندیش، روشنفکر لیبرال و.. می‌توانند در چارچوب قانون خلق اثر کنند!/هم کمبودها را می‌دانم و هم به مشکلات معیشتی اهالی سینما واقفم!/دغدغه معیشت همکارانم و خانواده بزرگ سینما را دارم!/با هم‌افزایی صنوف باید به فکر ارتقای معیشت و و رفاه خانواده سینما بود/وقتی رهبری اعلام عفو کرده همه باید در مسیر مدارا حرکت کنیم!

سینماروزان/مهتاب محمدی: رهبری در اقدامی هوشمندانه باب عفو و رحمت را باز کرده‌اند و ما که داعیه پیروی از ایشان را داریم، باید در این مسیر که مسیر مدارا و تساهل است، قدم برداریم.

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی با بیان مطلب فوق به روزنامه همشهری گفت: تحریم در حوزه فرهنگ، هنر و سینما معنا و موضوعیتی ندارد. تصور اشتباهی است که بپنداریم در این عرصه تحریمی شکل گرفته است؛ البته گاه ممکن است عده‌ای خود را از برخی موقعیت‌ها محروم کنند که اسم آن تحریم نیست. از نگاه دیگر، اعمال تحریم در هر زمینه‌ای ناشی از استیصال و نشانه ضعف است. ما در این دوره به‌جای تحریم، نگران القائات فضای تروریسم رسانه‌ای بودیم و برای همین برخی شاید از ترس، در جشنواره حضور پیدا نکردند؛ والا اگر تحریمی بود، این همه فیلم در سینما تولید نمی‌شد. ما در سینما، مخالف، دگراندیش، روشنفکر لیبرال و آدم‌هایی با سلایق مختلف داریم؛ حتی برخی ممکن است چندان هم پایبند به آرمان‌های انقلاب نباشند، ولی در چارچوب قانون خلق اثر کنند و نگران تمامیت ارضی، عزت ملی و پرچم این سرزمین باشند. ممکن است مسائلی پیش بیاید و به‌ویژه در فضای مجازی موجی شکل بگیرد، اما خوشبختانه نسلی از فیلمسازان، جوانان علاقه‌مند و بخش بزرگی از جامعه و مردم که مخاطب این جشنواره‌ها هستند، همواره همراهند و همچنان علاقه‌مند به‌دنبال کردن این رویدادها. جشنواره فیلم فجر، مهم‌ترین رویداد سینمایی این کشور است، 40سال اعتبار و آبرو دارد، بسیاری از سینماگران در نسل‌های مختلف از این جشنواره رشد کرده و معرفی شده‌اند. بعضی دوستان ما، این عقبه و اعتبار را از یاد برده‌اند، دلخوری‌ها و انتقادهایی وجود دارد، همه ما به آن واقفیم، اما قاعده بازی این است که جشنواره‌ها برگزار شوند، هیچ رویدادی هیچ جشنواره‌ای را تعطیل نکرده و جشنواره فجر هم از این قاعده مستثنا نبوده است. خوشبختانه تیم برگزاری، تلاش زیادی کردند تا بر مشکلات و کمبودهای این دوره فائق شوند. آنچه دیدیم استقبال از نمایش فیلم‌ها و سالن‌های مملو از جمعیت بود. از این منظر، به عقیده من، تحریم جشنواره فجر شکست خورد و سندش هم این همه نقد و نظر درباره جشنواره و آثار؛ همانطور که تحریم جشنواره «سینماحقیقت» و فیلم کوتاه شکست‌خورده بود.

رییس سازمان سینمایی ادامه داد: خوشبختانه مسیر سختی که شروع کرده‌ایم، پس از سال‌های رکود کرونا و مشکلات اقتصادی به‌خوبی پیش می‌رود. من به کمبودها آگاهم و مسائل معیشتی را می‌دانم، اما ناامید نیستم و برای ارتقای این سینما، تولید آثاری که با مفاهیم انقلابی و شعائر دینی و فرهنگ ما همخوان باشند، تلاش می‌کنم. ضروری است با هم‌افزایی صنوف و سینماگران برای سال آینده به معیشت و اشتغال خانواده سینما و رفاه آنها جدی‌تر نگاه کنیم. فیلم‌های این دوره نشان‌دهنده تنوع و تکثر در نگاه‌هاست؛ فیلم‌ها درباره زنان، دفاع‌مقدس، خانواده، قهرمانان وطن و رویدادهای ملی بود؛ اینها امتیاز است. بخشی از فیلم‌ها به جشنواره نیامدند، آنها اکران عمومی خواهند شد و این ویترین را گسترده‌تر و متنوع‌تر می‌کنند.

خزاعی افزود: سازمان سینمایی متعلق به همه سینماگران است؛ این را بارها گفته‌ام؛ من از بدنه سینما هستم، دغدغه معیشت همکارانم و خانواده بزرگ سینما را دارم، شنونده انتقادها و گلایه‌هایشانم و در دیدارهای مختلف با سینماگران مختلف کوشیده‌ام شنوا و برطرف‌کننده مسائل باشم و با روی باز انتقادات را بشنوم. سینمای ما به هوای تازه نیاز دارد؛ با تکیه بر تجربه گذشتگان و با استفاده از پیشکسوتان و نسل قدیم در کنار ورود نسل‌های جدیدتر. ما چه بخواهیم چه نخواهیم، جریان حضور پرشور جوانان و استعدادهای جدید در سینما را نمی‌توانیم نادیده بگیریم و انکار کنیم؛ نسل‌های جوان،‌ باانگیزه و خلاق. نمی‌شود مسیر کشف استعداد را بست؛ باید به این جوانان میدان داد.

محمد خزاعی تاکید کرد: جشنواره فجر متعلق به همه ایران است؛ نه فقط تهران بلکه از تهران تا نقاط دورافتاده. استان‌ها و شهرهای ما نیازمند این موج هنری و این شور سینمایی هستند؛ حیف است که جوانان دور از تهران، از تماشای آثار سینمایی محروم بمانند. ما در نمایش‌های استانی سعی می‌کنیم به‌نحوی عمل کنیم که فیلم‌ها در اکران عمومی ضربه نخورند. فیلم‌هایی که در جشنواره اکران می‌شوند، گرایش هنری بیشتری دارند و از این امکان و ویترین در اکران عمومی بهره می‌برند. نکته دیگر اینکه گستردگی اکران صرفا مربوط به این دوره نیست. مدل جشنواره فجر با مدل جشنواره‌های صرفا سینمایی و تخصصی در دنیا متفاوت است.

خزاعی تاکید کرد: رهبری در اقدامی هوشمندانه باب این عفو و رحمت را باز کرده‌اند و ما که داعیه پیروی از ایشان را داریم، باید در این مسیر که مسیر مدارا و تساهل است، قدم برداریم. جشنواره فیلم فجر به‌پایان رسید و سال تازه سینمایی شروع شد. خوشبختانه، خیلی از بازیگران و هنرمندان کشور حضور داشته‌اند. در اتاق من به روی همه سینماگران باز بوده و باب تعامل و گفت‌وگو هرگز بسته نشده است. کشور ما این روزها به سعه‌صدر نیاز دارد. مگر می‌شود که باور کسی مخالف خوانی و قطع ارتباط با سینما یا همان واژه تحریم (که من قبول ندارم) باشد، ولی در آثار سینمایی حضور پیدا کند و برای مردم سرزمینش اثری هنری خلق کند؟

رئیس سینما خاطرنشان ساخت: امروز اغلب بازیگران و سینماگران در شبکه نمایش خانگی و پلتفرم‌ها حضور دارند. اینکه نمی‌شود کسی کشور، نظام و قوانین آن را قبول نداشته باشد، ولی در پلتفرم‌ها، فیلم‌ها و سریال‌ها حضور داشته باشد و دستمزدهای آنچنانی دریافت کند؛ این رفتار دوگانه نشانه نفاق و مردم‌فریبی است، ولی من این نفاق را نمی‌بینم. با تفکر کت‌ و شلوار اپوزیسیون نمی‌توان در بین مردم محبوبیت کسب کرد. مردم همین صداقت، صمیمیت و صفای باطن هنرمندان را دوست دارند. هرکسی خواسته باشد منافقانه بازی کند ،دیر یا زود محبوبیت خود را از دست خواهد داد و روزی که هنرمند محبوب نباشد، روز مرگ اوست. باتوجه به حضور هنرمندان در پلتفرم‌ فیلم‌ها و جشنواره فجر من نفاق و تحریمی را نمی‌بینم.

محمد خزاعی