۲۰۱۱۱۴۰۱

محمدمهدی حیدریان درباره همه چیز سخن گفت⇐از احتمال تغییر مدیران زیردست تا بازبینی تمامی آثار توقیفی/از بازنگری در گروه دولتی هنروتجربه تا اصلاح شیوه برگزاری جشنواره‌های متعدد دولتی

سینماروزان: محمدمهدی حیدریان رئیس تازه سازمان سینمایی در اولین اظهار نظر خود درباره اوضاع سینما و برنامه های پیش رو در برنامه زنده «شهرفرنگ» کوشید درباره برخی از موضوعات پرسش برانگیز و از جمله وضعیت گروه دولتی هنروتجربه، مدرسه دولتی عالی سینما، تغییر مدیران میانی سازمان و تعدد برگزاری جشنواره ها در کشور سخن گوید.

به گزارش سینماروزان حیدریان در ابتدای سخنان با اشاره به وضعیت سینما در کشور گفت: سینما قابل مقایسه با دیگر بخش های فرهنگی کشور نیست و تمامی مراحل آموزش، تولید، عرضه، بازار فروش فیلم و تکنولوژی همه باهم باید رو به پیشرفت باشند و این حلقه های مختلف باید متوازن باشند.
رئیس سازمان سینمایی افزود: نهضت راه اندازی تامین و تولید محتوای فرهنگی و تصویری با تخصیص امکانات مختلف مادی در اقصی نقاط کشور ممکن می شود و اگر در برنامه جدید سازمان به سمت تعادل فرهنگی پیش برویم، دیگر همه چیز در تهران خلاصه نمی شود.
 وی ایجاد تعادل در حوزه کمک های مالی را ضروری خواند و گفت: وقتی ما می توانیم ۱۷۰ فیلم سینمایی را در طول یک سال تولید کنیم با وجود نزدیک به ۷۰۰ کارگردان رسیدن به افق های معین شده، دور از ذهن نیست. اگر به سینما نگاه سیستمی داشته باشیم یعنی همه را در یک مجموعه به حساب آوریم که هدفی مشخص دارد می توانیم علاوه بر اشباع بازار داخلی در بازار خارجی نیز تاثیر گذار باشیم و بر همین اساس در تولیدات فرهنگی باید سهم خودمان را از بازار بدست آوریم.

او افزود: تمامی اجزاء در سازمان سینمایی به معنی کلمه باید با یکدیگر تعامل کنند و یک هدف مشترک را دنبال کنند و برای محقق شدن این موضوع همه دست اندرکاران باید از اهداف سازمان سینمایی مطلع باشند.

او گفت: سیاست ها در حوزه های مختلف فرهنگی و سینمایی باید باهم نوشته شود تا همه در تصمیم گیری شریک باشند و سینما را از خود بدانند؛ همچنین باید سازمان نظام هنری تشکیل شود، مانند سازمان نظام رسانه ای که در دست اقدام و دستور کار مجلس است.

او افزود: برای چابک سازی دولت نیز اقدام می کنیم شرط مدیریت قسمت های مختلف تعامل آن مسئول و مدیر با مجموعه است و در این راه ممکن است مدیران مجموعه تغییر پیدا کنند.

حیدریان نسبت به اکران فیلم «رستاخیز» گفت: هرکس از خطوط قرمز نظام جمهوری اسلامی عدول نکرده باشد به فعالیت خود ادامه می دهد. «رستاخیز» با رضایت کارشناسان مذهبی می تواند قابل پخش باشد، فیلمی که با سرمایه بخش خصوصی تهیه شده است.

حیدریان درباره برخی فیلمهای که در زمان ایوبی امکان نمایش نداشتند مانند «کاناپه» کیانوش عیاری گفت: تمامی آثار توقیفی بازنگری میشوند و با صاحبان آنها گفتگو می شود و اگر فیلمی از خط قرمز ها عبور نکرده باشد  باید بررسی شود  و مشخص شود امکان نمایش دارد یا خیر. ما معتقیدم باید از  فیلمها و محصولاتی که ارتقا فرهنگی ایجاد می کند حمایت کنیم و دغدغه های فرهنگی براساس منشور انقلاب و اعتقادات ماست.

محمد مهدی حیدریان با انتقاد از شیوه نادرست برگزاری جشنواره های متعدد و لزوم اصلاح آنها افزود: اجزا به یکدیگر وابسته و پیوسته نیست و در حال حاضر تولید، جشنواره، سینما، فیلم و قسمت های مختلف باید در یک مسیر باشد که تاکنون هیچ جشنواره ای به این شکل نبوده و چنین هدفی نداشته است.

حیدریان درباره مدرسه عالی سینما که با بودجه دولتی توسط ایوبی راه اندازی شد گفت: اگر چه زود است که نظری در این خصوص  ارائه شود اما آموزش و تکنولوژی و به روز نگه داشتن از جمله اقدامات جدی ماست اما شیوه ورود به آن مشخص خواهد شد. اگر امروز آموزش های خصوصی داریم این خوب است اما مدرسه ملی سطوح عالی را مدنظر دارد.

حیدریان درباره گروه دولتی هنر و تجربه و لزوم بازنگری در تعریف این گروه گفت: هنر و تجربه جایگاه خود را دارد و باید تقویت شود، راهی است که باید مسیر جدید را کشف کند؛ همه فرصت تجربه ندارند. تعریف ها در هنروتجربه باید بازنگری، تقویت و حفظ شود.

او با اشاره به خاطرات ۳۰ سال پیش گفت: امروزه با تصاویر موبایل و تلفن می توان فیلم سینمایی ساخت. جامعه فرهنگی باید در راستای نظام جمهوری اسلامی باشد. دولت های سینمایی عوض شدند اما ایده های سینمایی گذشته هنوز اجرا می شود.

image_print
تاريخ انتشار: جمعه ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۹:۰۴
لینک کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=35811

بعدش؟

مطالب مرتبط

بی‌پرده با مخاطبین

ارسال نظر

*

code