1

محمدحسین لطیفی: کلیپی ساخته‌اند که یک میلیارد و نیم هزینه دربرداشته ولی حاضر نشدند همین مبلغ را به من دهند تا صرف تیتراژ یک فیلم جنگی کنم!!!/به “فروشنده” انگ بی غیرتی زدند در صورتی که فرهادی شخصیت متجاوز را زجرکش کرد/با “رونالدو” برای ساخت یک اثر مقاومتی قرارداد بستیم…/از همان ابتدا می‌دانستم “محمد رسول ا..(ص)” مجیدی امکان اکران جهانی ندارد

سینماروزان: محمدحسین لطیفی کارگردانی که در سالهای اخیر کارنامه قابل اعتنایی در سینما و تلویزیون نداشته و آخرین ساخته های سینمایی و تلویزیونی اش یعنی “اسب سفید پادشاه” و “پادری” توجهی برنینگیختند در تازه ترین گفتگویش که با “مهر” انجام شده نکات جالب و بعضا عجیبی را مطرح کرده است.

به گزارش سینماروزان لطیفی که بعد از ماجرای پیش آمده پیرامون توقیف “ارادتمند نازنین بهاره تینا”ی عبدالرضا کاهانی از شورای صدور پروانه نمایش حذف شد در گفتگویش فیلم “فروشنده” اصغر فرهادی را فیلمی “شرافتمند” دانسته است که به آن انگ بی غیرتی زده اند.

این کارگردان همچنین از تقاضای 1.5 میلیاردی خود برای ساخت تیتراژ یک فیلم جنگی و ردّ این درخواست گلایه کرده است؛ آن هم در شرایطی که به اعتقاد خودش 1.5 میلیارد بودجه برای تولید کلیپ “ایستاده ایم2” هزینه شده است.

بخشهای خواندنی گفته های محمدحسین لطیفی را بخوانید:

گفتم فقط ساخت تیتراژ این فیلم 1 و نیم میلیارد هزینه می خواهد

چندی قبل ساخت یک اثر جنگی را به من پیشنهاد دادند که به آنها گفتم ساخت تیتراژ این فیلم یک و نیم میلیارد هزینه می خواهد در حالی که آنها برای کل فیلم تنها ۹۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته بودند. به همین دلیل من ساخت آن را نپذیرفتم زیرا حاضر نیستم یک اثر مضحک بسازم. من قصد داشتم در تیتراژ آن فیلم، تکه هایی از هواپیما را که به کشتی اصابت می کند به تصویر بکشم. باید بپذیریم ساخت چنین آثاری هزینه دارد ولی برای کشور ما ضرورت دارد که برای چنین مقولاتی هزینه خوبی بکنیم.

کلیپی ساخته شده که یک و نیم میلیارد تومان هزینه در بر داشته است

جالب است که اخیرا کلیپی ساخته شده که یک و نیم میلیارد تومان هزینه در بر داشته است ولی ما حاضر نیستیم همین مبلغ را صرف ساخت یک تیتراژ کنیم. بزرگترین برگ برنده که نشان دهنده مظلومیت ما است  همان حادثه ایرباس است و ما از آن غافل مانده ایم. در آن حادثه یک ناو آمریکایی وجود داشت که متعلق به حامی مطلق صدام حسین بود. اگر ما داد می زنیم که آمریکا شیاد است، وجود ناو آمریکایی در آن حادثه مهر تاییدی بر این موضوع است.

با رونالدو برای ساخت یک اثر مقاومتی قرارداد بستم

در دولت دهم من و یکی از دوستان به برزیل رفتیم و با رونالدو تفاهمنامه ای برای ساخت یک اثر مقاومتی امضا کردیم اما در آن روزها یکی از اشخاص نزدیک به رییس جمهور وقت از این ماجرا خبردار و متوجه شد که قرار است یک تهیه کننده اماراتی بودجه آن را تامین کند. در آن زمان بلافاصله با ما تماس گرفتند و گفتند برگردید ما هزینه کار را می دهیم. در حالی که قرار بود ما شب قرارداد را امضا کنیم. ما برگشتیم و همه چیز به هم ریخت. من ایمان داشتم که آن فیلم می توانست حداقل در ۱۰۰ کشور دنیا به نمایش گذاشته شود و مخاطبان از طریق آن از صهیونیست منزجر شوند، زیرا یک نگاه انسانی در آن مستتر بود.

از همان ابتدا می دانستم امکان اکران جهانی “محمد رسول ا..(ص)” وجود ندارد

 من همان ابتدا که این فیلم “محمد رسول ا..(ص)” را دیدم به عنوان یک رفیق به مجید مجیدی تبریک گفتم ولی از همان اول می دانستم به دلیل قصه فیلم امکان اکران جهانی آن فراهم نمی شود زیرا آنها تاب دیدن این موضوعات را ندارند.

فرهادی کاراکتر متجاوز را زجرکش کرد

اخیرا به «فروشنده» انگ بی غیرتی زده اند. هر طور هم که فکر کنید می بینید که نمی شود چنین انگی را زد. «فروشنده» فیلم شرافتمندی است که نمی توان درباره آن این طور صحبت کرد. به اعتقاد من این فیلم به حق جایزه فیلمنامه کن را دریافت کرد. چه عقده ای در ما وجود دارد که صاحبان این فیلم را اذیت می کنیم؟ کاری که اصغر فرهادی با شخصیت متجاوز در «فروشنده» کرد به گونه ای بود که باعث می شد آن شخص زجرکش شود.

برای ساخت یک اثر طنز 3 برابر فیلم دفاع مقدسی دستمزد می گیرم

من در آن سوی مرزها ایرانی هایی را دیدم که حتی حاضر نیستند یک ثانیه هم به ایران بیایند اما وقتی حرف بچه های جنگ به میان می آید گریه می کنند. آن وقت عده ای در داخل به دیگران برچسب حکومتی شدن می زنند. کسی نباید از این حرف ها بترسد. این دِینی است که فیلمسازان سینمای دفاع مقدس آن را ادا می کنند؛ کسانی که در این حوزه کار می کنند می دانند پولی در میان نیست. برای مثال اگر من بخواهم یک اثر طنز بسازم سه برابر یک اثر دفاع مقدسی دستمزد دریافت می کنم. به علاوه اینکه کار کردن در حوزه دفاع مقدس زیر آفتاب سوزان و در میان آن خاک ها کار بسیار سختی است. شایسته نیست که چنین حرف هایی در رابطه با شخصی که پا به این عرصه گذاشته است، گفته شود. برخی پز روشنفکری می دهند اما اگر به بررسی زندگی آنها بپردازیم متوجه می شویم که حتی ۲۰ کتاب هم در زندگی خود نخوانده اند.