1

محمدحسين فرحبخش تهیه‌کننده باسابقه روی آنتن زنده مطرح کرد: رسوخ باند مخوف دهه شصت در همه زیرمجموعه‌های سینمایی است که باعث شده بسیاری از مشکلات ابتدایی اهالی سینما حل نشود!/چرا سینماگران باید با حقوق حداقلی بازنشسته شوند؟ /چرا در این سالها به طور قانونی بیمه ای مجزا برای اهالی سینما در تأمین اجتماعی تعریف نکردند که هم بیمه بیکاری داشته باشند و هم بازنشستگی بسامانی؟/یک سری افراد از دهه شصت تا حالا همچنان از زیرمجموعه‌های دولتي تا خانه سینما را اشغال کرده‌اند و ول‌کن معامله هم نیستند/ آقایان هر جای دنیا بودید بعد از سی سال بازنشسته می‌شدید ولی از چهل سال گذشته و باز رها نمی‌کنند/اینکه ارگانی بگوید برای مردم فیلم نمی‌سازد واقعا غلط اندر غلط است!/چطور است که موقع انتخابات یاد مردم می‌افتند ولی هنگام فیلمسازی فقط دنبال جیب خود هستند؟/گرفتاری‌های معیشتی اهالی سینما کاملا ریشه دارد در سیاسی‌بازی‌های روسای خانه سینما که فقط به فکر کرسی گرفتن در این شورا و آن نهاد هستند و هیچ گاه فعالیت اصولی برای بهبود حال صنف نکردند!/خانه سینما آن قدر گرفتار سیاسی بازی بوده که بعد از گذشت سالها هنوز نتوانسته یک بیمه بیکاری برای اعضای خود تعریف کند!/دست از ویژه‌خواری بردارند و فضا را باز کنند تا سینمای ایران و اقتصادش رشد کند!

سینماروزان/هاتف مظفری: رسوخ باند مخوف تمامیت‌خواه دهه شصت در زیرمجموعه های مختلف سینما موجب شده حدود ده درصد مدام عایدی داشته باشند و نود درصد اهالی سینما گرفتار مشکلات متعدد معیشتی گردند.

محمدحسین فرحبخش مدیرعامل موسسه پارسافیلم با بیان مطلب فوق روی آنتن زنده برنامه هفت شبکه نمایش تلویزیون گفت: سالهاست افرادی در بخش فرهنگی فارابی مانده‌اند و هر مدیری هم که می‌آید باز به عملکرد خود ادامه می‌دهند. ساختار فکری این افراد به ساختمانی کلنگی می‌ماند که در مرز فروپاشی است. برخی از افراد شوراهای فارابی اصلا شناختی ار فیلمنامه ندارند و باور کنید یک دیکته ساده را نمره قبولی نمی‌گیرند‌‌.

تهیه‌کننده آواز قو و کما ادامه داد: همین امسال بیش از صد میلیارد بودجه فارابی صرف تولید فیلم شده ولی به غیر از یکی دو فیلم برخی آثار آن قدر بی‌کیفیت هستند که حتی کارگردان، اثر خود را #مزخرف می‌خواند!

فرحبخش افزود: اساس سینما، سرگرمی است و حالا اگر فیلمی بسازند که مردم لذت ببرند و پیام هم بدهد، عالی است ولی اینکه شکست تجاری آثار خود را پشت پیام، پنهان کنند واقعا دور باطل است. اینکه ارگانی بگوید برای مردم فیلم نمی‌سازد واقعا غلط اندر غلط است. چطور است که موقع انتخابات یاد مردم می‌افتند ولی هنگام فیلمسازی فقط دنبال جیب خود هستند؟

کارگردان زندگی خصوصی و عطش بیان کرد: یک سری افراد از دهه شصت تا حالا همچنان از فارابی تا جشنواره فجر را اشغال کرده‌اند و ول‌کن معامله هم نیستند. آقایان هر جای دنیا بودید بعد از سی سال بازنشسته می‌شدید ولی از چهل سال گذشته و باز رها نمی‌کنند.

او تاکید کرد: متاسفانه خانه سینما هم از روز اول گرفتار سیاسی بازی بود و برای همین است که بعد از گذشت سالها هنوز نتوانسته یک بیمه بیکاری برای اعضای خود تعریف کند. آقایان شبانه سر از هیأت مدیره خانه درآورده و رئیس می‌شوند ولی هیچ برنامه‌ای برای بهبود معیشت صنف ندارند و حتی مابه‌التفاوت بیمه تکمیلی اعضاء را هم پرداخت نکردند.

کارگردان مستانه متذکر شد: گرفتاری‌های معیشتی اهالی سینما کاملا ریشه دارد در سیاسی‌بازی‌های روسای خانه سینما که فقط به فکر کرسی گرفتن در این شورا و آن نهاد هستند و هیچ گاه فعالیت اصولی برای بهبود حال صنف نکردند.

فرحبخش بیان داشت: رک و راست بگویم که رسوخ باند مخوف دهه شصت در همه زیرمجموعه‌های سینمایی است که باعث شده بسیاری از مشکلات ابتدایی اهالی سینما حل نشود. چرا سینماگران باید با حقوق حداقلی بازنشسته شوند؟ چرا در این سالها به طور قانونی بیمه ای مجزا برای اهالی سینما در تأمین اجتماعی تعریف نکردند که هم بیمه بیکاری داشته باشند و هم بازنشستگی بسامانی؟

فرحبخش گفت: نجیب ترین افراد جامعه در سینما هستند و نود درصد سینماگران، افرادی سالم و پاک هستند و حلال‌ترین پول در سینماست چون سینماگران ما حتی بازنشستگی هم ندارند و باید مدام کار کنند تا چرخ زندگی‌شان بچرخد.

این تهیه‌کننده اظهار داشت: وقتی رهبری می‌گوید کلید حل مشکلات جامعه در سينماست و وقتی امام(ره) گفت ما با سینما مخالف نیستیم، یعنی اینکه آقایان باید دست از ویژه‌خواری بردارند و فضا را باز کنند تا سینمای ایران و اقتصادش رشد کند.

برای تماشای فیلم گفته های فرحبخش اینجا را ببینید.

حسین فرحبخش
حسین فرحبخش