1

محسن امیریوسفی: تلویزیون سالها شبکه‌های ماهواره‌ای را تمسخر کرد ولی در کمال ناباوری به این شبکه‌ها باخت

سینماژورنال: موضوع پخش تیزر آثار سینمایی از شبکه های ماهواره ای همچنان بحثی داغ در میان مخاطبان است.

به گزارش سینماژورنال بعد از حضور سه تهیه کننده در دادسرای فرهنگ و رسانه بر التهاب این موضوع افزوده شده است.(اینجا را بخوانید)

محسن امیریوسفی کارگردان جوان سینمای ایران که فیلم “خواب تلخ” را در گروه هنروتجربه روی پرده دارد در گفتگویی که به همین بهانه با “شرق” انجام داده تمسخر سالیان دراز شبکه های ماهواره ای توسط تلویزیون را در نهایت باعث باخت تلویزیون به این شبکه ها دانسته است.

تلویزیون وارد بازیهایی شد که دلخواه مردم نبود

محسن امیریوسفی در پاسخ به این پرسش که تعامل با صداوسیما در ارتباط با پخش تیزر فیلم‌های سینمایی می‌تواند رونق حال‌ حاضر سینما را در پی داشته باشد، گفت: صداوسیما در چند سال اخیر و در بازه‌های زمانی مختلف، متأسفانه وارد بازی‌های سیاسی و مسائلی که دلخواه مردم نیست، شده است و درحال‌حاضر اقبال چندانی نسبت به صداوسیما در مردم وجود ندارد و عملا موضوع سرگرمی‌سازی در تلویزیون بر دوش معدود برنامه‌های خاص مثل برنامه «نود» یا حضور بازیگران شناخته‌شده در کسوت مجری‌های سرگرم‌کننده است.

رسانه ملی با تولید تله‌فیلم شأن سینما را پایین آورد

او ادامه داد: اینکه چرا تلویزیون ما به‌جای سریال‌ها و فیلم‌های سرگرم‌کننده صرفا مجری‌محور شده است، هم خود جای بحث دارد. نظر شخصی من این است که در چند سال اخیر، سریال‌ها و تله‌فیلم‌های ضعیف باعث شدند تلویزیون از سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی خوب تهی شود و این موضوع از جایی آغاز شد که تلویزیون ما به سمت ساخت تله‌فیلم گرایش پیدا کرد و شأن سینما را پایین آورد. تله‌فیلم‌هایی که نه سینما بود نه تلویزیون و این امر، اول به سینما و بعد به تلویزیون ضربه زد و به این دلیل به نظر می‌رسد صداوسیما متأسفانه کمتر از قبل می‌تواند در بین مردم تأثیر‌گذار باشد.

تلویزیون سالها شبکه های ماهواره ای را تمسخر کرد

امیریوسفی در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود: از طرف دیگر تلویزیون سال‌ها با تمسخر به شبکه‌های ماهواره‌ای نگاه می‌کرد ولی در کمال ناباوری مسابقه را به این شبکه‌ها باخت و این جای تأسف دارد که هم‌اکنون پخش تیزر فیلم‌های سینمایی از این شبکه‌های ماهواره‌ای تأثیر بیشتری در اقبال مردم به سینما داشته است. باعث تأسف است فیلم‌هایی که در داخل ایران مجوز ساخت و نمایش دارند و به اکران در می‌آیند، در صداوسیما با مشکلات پخش تیزر مواجه می‌شوند و مجبورند تبلیغاتشان از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شود ولی طبعا همیشه راه برای بازگشت هست و صداوسیما می‌تواند رویه خود را عوض کند.

نگاه گزینشی در برخورد با آثار سینمایی تأسف بار است

او ادامه داد: البته بحث شما درباره همکاران تهیه‌کننده است که در این مدت تیزر فیلم‌هایشان هم از صداوسیما و هم از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شد و این در حالی است که فیلم من «خواب تلخ» بعد از ١٢ سال به‌صورت محدود در هنر و تجربه اکران شد ولی صداوسیما حتی اجازه نداد تیزر این فیلم از تلویزیون پخش شود! و حتی اجازه نقد و بررسی این فیلم را در هیچ‌کدام از دو برنامه سینمایی آخر هفته هم ندادند! این نگاه گزینشی در انتخاب فیلم‌ها هم نکته قابل‌توجه و تأسف‌باری است، آن‌هم برای فیلمی مثل «خواب تلخ» که افتخارات بین‌المللی زیادی برای سینمای ایران به ارمغان آورده و بعد از ۱۲ سال و با وجود نداشتن تیزر تلویزیونی، در اکران هنر و تجربه فروش بالایی داشت. امیدوارم صداوسیما از خواب ده‌هاساله بیدار شود و با سینما مهربان‌تر باشد‌.