1

متعاقب تلاشهای سران یک جشنواره دولتی بودجه‌خوار برای راه‌اندازی محفل تجلیل از افتخارآفرینان بین‌المللی (!) سینمای ایران⇐محمد اطبایی تاکید کرد: هشتاد درصد حضورهای بین‌المللی اخیر سینمای ایران، در جشنواره‌های دروغین، بسیار کم ارزش و شبه‌جشنواره رخ داده!!

 

سینماروزان: در سالهای اخیر حجم حضورهای خارجی سینمای ایران چند برابر شده ولی بخش عمده این حضور در محافلی گمنام یا کم‌نام بوده و برای همین این حضورها کمترین اثری در پیدا کردن بازار مناسب برای محصولات ایرانی نداشته!

در این اوضاع، اینکه سران یک جشنواره دولتی بودجه‌خوار که به‌خاطر کرونا به‌تعطیلی هم کشیده شده به‌دنبال برگزاری محفل تجلیل از افتخارآفرینان بین‌المللی(!) سینمای ایران هستند به یک شوخی شبیه می‌ماند؛ البته یک شوخی دل‌خوش‌کنک و لابد باز با بریز و بپاش جهت انتفاع دست‌اندرکاران قبلی و فعلی این جشنواره؟؟؟

محمد اطبایی از فعالان بین‌الملل سینمای ایران در تحلیلی بر حضورهای خارجی سینمای ایران در پنج سال اخیر به ایسنا گفت: در بررسی حضورها و جایزه های بین المللی حداقل پنج سال اخیر سینمای ایران به نتایج تاسف باری رسیده که نزدیک به ۸۰ درصد این اتفاقات در جشنواره های دروغین و بسیار کم ارزش و شبه جشنواره رخ داده اند!!

اطبایی ادامه داد: حمایت از صنعت سینما و کمک به توسعه آن نیازمند کارهای پژوهشی جدی در زمینه های مختلف بوده که یکی از مهم ترین این فعالیت ها شامل پیگیری، رصد، ثبت و تحلیل حضورهای بین المللی است. داده هایی که همراه با تحلیل، بیش از دو دهه، انتشار و در اختیار رسانه ها و مسئولان قرار می گرفت اما حداقل در چهار سال گذشته به واسطه افزایش حضورها، جایزه ها و حتا داوری ها در جشنواره های غیر واقعی و کم ارزش، این مهم صورت نگرفته است.

اطبایی افزود: هم اکنون بیش از ده هزار جشنواره فیلم در سراسر جهان وجود داشته که واقعیت تلخ آن است که اکثر آن غیر واقعی و کم ارزش‌اند. بخش بزرگی از این جشنواره ها هم تنها یک رویداد محلی با مخاطبان محدود و بدون هیچ تاثیرگذاری بوده و برگزاری آن بسیار هم برای مردم آن شهر و منطقه لازم و ضروری است اما حضور در چنین رویدادهایی و موفقیت در آنها، اعتباری برای فیلم ها و سینماگران نیست.

اطبایی با اشاره به هزینه‌های دولتی که در ارگانهایی همچون فارابی به‌نام حمایت از عرضه بین‌الملل فیلمها صرف می‌شود اظهار داشت: پخش کننده های بین المللی فیلم ایران از این حمایت ها هیچ بهره ای ندارند و ارائه فهرست حمایت های دولتی از این حوزه در شفاف سازی های سازمان سینمایی کشور بیش تر به یک شوخی بزرگ و توهین آمیز می ماند. پرداخت خروجی یک سینماگر و هزینه ویزای دیگر سینماگر را با افتخار، بارها و بارها در گزارش های خود رسانه ای می کنند و تامین هزینه بلیت افرادی به عنوان داور هم از شگفتی های حوزه کاری ماست که اگر فردی به عنوان داور به رویدادی دعوت می شود، پرداخت هزینه بلیت و اقامت دیگر حداقل تعهد هر جشنواره ای است و پس یا این جشنواره ها، رویداد معتبری نیستند و یا آن داوری ها.

اطبایی درباره کلاهبرداری‌های مجازی به اسم برگزاری جشنواره گفت: در کمال تاسف با ظهور و فعالیت سامانه های آنلاین عرضه فیلم و در راس آنان “فیلم فری وی” ، جهان عرضه و نمایش فیلم دچار خسرانهای بزرگی شده است. اولین نکته این سامانه ها و به ویژه “فیلم فری وی”، این است که بیش از ۹۰ درصد جشنواره‌های موجود در این سامانه‌ها، جشنواره غیرواقعی و حداقل بی ارزش بوده و هدف اصلی این رویدادها کسب اعتبار کاذب و درآمدهای ناشی از حق ثبت نام فیلم هاست. یک کاربر در کمتر از پنج دقیقه می تواند یک جشنواره بین المللی فیلم را در سامانه “فیلم فری وی” به وجود آورد! جشنواره ای که وجود خارجی ندارد و تنها یک نام است و در نهایت یک صفحه اینترنتی!

اطبایی تاکید کرد: برخی دوستان سینماگر و شماری افراد سودجو و البته گاه ناآگاه با استفاده از این سامانه و ارائه فیلمها به صدها جشنواره دروغین و کم ارزش، در ده‌ها و بلکه صدها جشنواره‌های موجود در این سامانه ها انتخاب شده و در قدم بعدی به بازتاب پر آب و تاب این حضورها در رسانه های ایران پرداخته و اعتباری کاذب برای خود دست و پا می کنند. متاسفانه، سالهاست که غالب سایتهای خبری و شبکه های اجتماعی تبدیل به بازار مکاره ای از دروغ و اغراق در بازتاب این حضورها و موفقیت های بین المللی کاذب شده اند!!

اطبایی خاطرنشان ساخت: در کمال تاسف دیده می‌شود که شماری از دوستان پخش کننده بین المللی هم دست به دامن این سامانه شده و حضورهای فیلمهای تحت قرارداد خود را افزایش می‌دهند. تاکید می کنم که شماری از جشنواره های فیلم معتبر هم تنها از طریق سامانه “فیلم فری وی” فیلمها را دریافت میکنند ولی جالب آنکه در گفتگوهای شخصی و شرح شرایط این سامانه “فیلم فری وی”، با جشنواره ها، تقریبا هیچ کدام از صاحبان جشنواره‌های معتبر، درک و شناختی از این حجم جشنواره های دروغین در این سامانه ندارند!