1

متعاقب انتقادات رسانه‌های مستقل و چندین صنف سینمایی⇐پوران درخشنده: جدایی بخش «بین‌الملل» از فجر هیچ سودی نداشت!/با ادغام این دو جشنواره می‌شود با تعدیل هزینه، جشنواره‌ای با کیفیت بالا برگزار کرد

سینماروزان: جدایی بودجه‌خوار بخش «بین الملل» از جشنواره فجر که در دوران رییس معزول سینما رخ داد از همان ابتدای کار با انتقاد رسانه های مستقل و سینماگرانی مواجه شد که این شکل و شمایل برگزاری یک جشنواره در دو موعد و آن هم با صرف میلیاردها تومان از بیت المال را به چالش کشیدند.

به گزارش سینماروزان بعد از پنجمین دوره برگزاری پربریزوبپاش محفل موسوم به جهانی فجر صدای اعتراضات برخی صنوف نسبت به این نحوه برگزاری هم درآمده است و از کانون کارگردانان تا جامعه صنفی تهیه کنندگان و انجمن منتقدان خانه سینما و انجمن تهیه‌کننده-کارگردانان خواستار بازگرداندن بخش «بین الملل» به جشنواره فجر شده اند.

پوران درخشنده از جمله بانوان فیلمساز فعال در سینمای ایران با اشاره به فاقد سود بودن برگزاری جداگانه بخش «بین الملل» به «جام جم» گفت: من صد در صد با ادغام دو بخش بینالملل و داخلی جشنواره فجر موافق هستم. ما باید برای سینمای خودمان تلاش کنیم تا بتوانیم بازار جهانی برای آن فراهم کنیم. وقتی هدفمان ارتقا سینمای ایران باشد متعاقب آن محفلی فراهم میکنیم که سینماگران داخلی با خارجی رو در رو شوند تا تبادل افکار صورت بگیرد.

کارگردان «رابطه» و «پرنده کوچک خوشبختی» ادامه داد: وقتی سینماگران خارجی را برای جشنواره بینالملل دعوت میکنیم طبیعتا آنها برای دیدن فیلم ایرانی به اینجا میآیند و این در حالی است که اصلا سینماگران داخلی ما در این جشنواره حضور ندارند! از خلال همین گفتوگوهاست که نگاه فیلمساز ایرانی شناخته، تحلیل و در نهایت سینمای ایران به دنیا عرضه میشود.

کارگردان «زیر سقف دودی»، «هیس، دخترها فریاد نمیزنند» و «شمعی در باد» توضیح داد: ادغام دو جشنواره بینالملل و داخلی باعث میشود به جای هزینه در دو جای متفاوت در یک جا، اما با کیفیت بالاتر جشنواره را برگزار کنیم. سینمای ایران این ظرفیت و پتانسیل را دارد که در سطح جهانی بیشتر مطرح شده و بدرخشد.