1

متعاقب اعتراضات سینماگران مستقل به آشفتگی اکران، حسین انتظامی در دیدار با اعضای شوراهای اکران بیان داشت⇐روند اکران باید تغییر کند تا نگاه ساختارشکنانه انقلابی در آن بوجود آید!/ نظام نامه تازه اکران باید به صورت ضدانحصار نوشته شود و قبل از اجرا به تأیید صاحب نظران برسد!/در سایه نطام نامه تازه اکران باید ترافیک اکران از بین برود!/اگر نظام نامه ای استاندارد برای اکران نوشته شود آن گاه هیچ انتقادی نثار شوراهای اکران نخواهد شد/باید از حضور افراد بدون سمت صنفی در شوراهای اکران جلوگیری شود

سینماروزان: اعتراضات سینماگران مستقل به اوضاع آشفته اکران و تسلط مافیایی یک شرکت پخش و شرکایش بر اکران به بالاترین حد خود رسید تا بالاخره حسین انتظامی در نشستی مشترک با اعضای دو شورای مختلف اکران(شورای صنفی نمایش و شورای عالی اکران) از لزوم بازبینی نظام اکران بگوید.

حسین انتظامی در جلسه با اعضای شوراهای اکران گفت: ترجیع بند صحبت ها این است که روند اکران باید تغییر کند و ما آمادگی داریم تا نگاه ساختارشکنانه انقلابی در اکران بوجود آید.

رییس سازمان سینمایی ادامه داد: پیشنهاد من این است در صورتیکه خواستار تغییر جدی نظام نامه اکران هستید در مدت زمان یک ماه متنی تنظیم و پیشنهاد دهید و ما آنرا منتشر کنیم تا نظر صاحب نظران را هم در این مورد جویا شویم البته دقت داشته باشید که دغدغه ها و سوالاتی که مد نظر ما است هم در این متن برایش راه حلی دیده شود.

وی با بیان اینکه ما به عنوان سیاستگذار می‌خواهیم ترافیک اکران را از بین ببریم، یادآور شد: ترافیک اکران باید از بین برود و توجه داشته باشید که در متن جدید نظام نامه اکران فیلم های ارزشی، فرهنگی و کودک نباید نادیده گرفته شوند.

انتظامی با اشاره به اینکه صرفا شاخص فروش فیلم‌ها برایش مبنا نیست، افزود: برای ما شاخص های دیگری مانند تعداد آدم هایی که مستمرا به سینما می روند، تعداد بلیت ها و یا فردی که مثلا در سال یک بار به سینما می رود هم اهمیت دارد که باید در پی آنها باشیم.

رئیس سازمان سینمایی افزود: همیشه در اکران به دلیل ظرفیت های نمایشی اختلاف هایی وجود دارد و ما باید به دنبال راه هایی باشیم تا این اختلاف ها به حداقل برسد و منافع کل سینما حفظ شود.

انتظامی با اشاره به اینکه سینماشهر سالن سازی را آغاز کرده است، گفت: در حوزه سالن سازی مهم این است که در سیاست گذاری هایمان تدبیری داشته باشیم تا آدم های علاقمند به این حوزه را جذب کنیم و هدف این باشد که تعداد سالن ها را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: با مشارکت شهرداری ها می توانیم در شهرهای کوچک سینماسازی را دنبال کنیم. باید ظرفیت گروه هنر و تجربه را وسیع تر کنیم. ضمن اینکه باید دیگر ظرفیت های نمایش فیلم مانند vod و نمایش های هواپیما، قطار و اتوبوس را احیاء و توسعه دهیم.

انتظامی با تاکید بر اهمیت نقش صنوف گفت: هرچقدر موضوعاتمان را صنفی تر ببینیم و صنفی پاسخگو باشیم موفق تر خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در نوشتن نظامنامه عدالت محور باشید، افزود: اگر به درستی نظامنامه را بنویسید به جایی خواهیم رسید که می‌بینیم شورای صنفی و شورای اکران تنها نهاد اداری هستند و در چنین وضعیتی کمتر در معرض انتقاد و اتهام قرار می گیریم.

رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: البته در چنین شرایطی قطعا مدیر دولتی که می‌خواهد اقتدار داشته باشد مخالفت می کند اما ما در سازمان سینمایی این مسیر را طی می کنیم و از ورود بالادستی ها ممانعت می کنیم.

وی با بیان اینکه ما ابزارهای اجرایی را برای شما فراهم می کنیم، افزود: به صورت جدی بحث های ضدانحصار را در نگارش نظام نامه دنبال و فرمول هایی را برای این کار تعبیه کنید.

انتظامی همچنین گفت:‌ از دیگر موضوعاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که هر فردی که وارد شوراهای اکران می شود باید یک منصب صنفی (تهیه کننده، پخش کننده و …) داشته باشد.